PROVINCIE UTRECHT - Dieselauto's zijn afgelopen jaar nog minder populair geworden in Nederland. Gemiddeld maakten mensen die op diesel rijden in 2017 twee procent minder kilometers. Daar staat tegenover dat het aantal benzinekilometers steeg met één procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Maar als Nederland meer klimaatdoelstellingen wil halen, zou het goed zijn als veel mensen met nieuwe diesels gaan rijden. Tom Huyskens, woordvoerder van BOVAG, de organisatie die zich inzet voor automobilisten. "Een diesel is doorgaans zuinig, maar niet per se schoner."

"Wat betreft klimaatdoelstelling zijn we erg gefocust op CO2-uitstoot", zegt Huyskens. En het zijn de benzineauto's die vooral veel CO2 uitstoten. "Eigenlijk zouden we om klimaatdoelstellingen te halen veel meer moderne nieuwe diesels nodig hebben, hoe gek dat ook is."

Dat in Nederland steeds minder dieselwagens rijden, komt vooral doordat zakelijke auto's er steeds minder gebruik van maken. "Dat heeft met fiscale zaken te maken", zegt Huyskens.

Sowieso is Nederland nooit echt een 'dieselland' geweest. "Slechts 16 à 17 procent van alle auto's rijdt op diesel. In België, Frankrijk en Duitsland ligt dat cijfer op meer dan de helft."