hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 10:00 - 74296 artikelen - nu online 34 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Consumenten Forum, met welk bedrijf moet je wel/niet zaken doen


1 2 3 4 .... 9 10 11 [12] 13 14 15 109 110 111 112

Blog van KhunAxe

11-05-20 10:04:06
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
Ik heb in de keuken gewoon een zwarte koksschort aan hoor. Zo eentje die zulke lange linten heeft dat je die ook bij een ehh... geprononceerd abdomen nog vóór de buik kunt dichtstrikken. Mag ook wel, ik wil nog wel eens spetteren.
Een leren schort heb ik ook, maar dat is niet bedoeld voor de keuken, maar voor plasmasnijden en lassen.

Ik heb weliswaar een litteken van een brandwond op mijn buik, maar dat dateert uit de tijd dat ik nog overhemden droeg. Die 's morgens strijken met ontbloot bovenlijf en een slaperige kop is me duur te staan gekomen. :S

Laatste edit 11-05-2020 10:07

11-05-20 10:13:26
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Auw! Zo'n strijkijzer is heet, maar dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen :P

Normaliter verbrand ik mijzelf slechts zeer zelden omdat ik erg goed oppas als ik in de keuken sta. Maar deze keer was ik gewoon iets te onstuimig met omroeren.. Weer een leermoment ;)

Laatste edit 11-05-2020 10:21

11-05-20 10:32:07
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
@KhunAxe: O, ik heb mezelf gisteren nog ondergeflatst met pastasaus. En natuurlijk net op een moment dat ik mijn schort al had opgehangen. :S

Wij hadden een pastasaus met veel groente, maar kleindochter doet daar moeilijk over, dus voor haar ging de staafmixer er nog even in. En bij te kleine hoeveelheden kan dat nogal spetteren... :S

11-05-20 11:05:21
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Hahahaaa! Ja, dat kan ik mij levendig voorstellen :ja

Wij aten spaghetti, ik woonde nog thuis bij mijn ouders. We zitten aan tafel en mijn vader pakt de fles ketchup en begint die gewelddadig te schudden. De man had er geen erg in dat de dop er los op zat.. Het zat tot op het plafond!

Ik was inmiddels oud genoeg om zonder angst voor represailles schaterlachend op de tafel te slaan :D Juu, wat was mijn ouwe heer kwaad zeg! _O-

Overigens ook een leermoment, sindsdien hou ik altijd mijn duim op de dop als ik een fles omschud :P

.

Laatste edit 11-05-2020 11:07

11-05-20 11:19:22
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
@KhunAxe: Ja, zo doe ik dat inderdaad ook. :ja

11-05-20 23:22:58
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.329
OTindex: 28.406
@venzje: @KhunAxe: En met één vinger het dopje van de zout en peper tegenhouden om te voorkomen dat het in de soep valt.

12-05-20 00:05:14
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Emmo: :ja Is mij ooit één keer overkomen, (zout op de aardappelen).

12-05-20 00:18:50
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
@Emmo: Ik gebruik meestal zwarte peper uit zo'n pot met ingebouwde molen. Ik was bezig met een grote pan snert op smaak te brengen met peper en toen brak de molen! Alle peper die nog in de molen zat kieperde in de soep! Gelukkig zat er niet zoveel peper meer in en was het een grote pan soep van 6 liter, dus het eindresultaat viel nog niet tegen. Maar we hebben wel menig peperkorreltje uitgespuwd aan tafel...:P

12-05-20 00:22:26
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@HoLaHu: Snert.. Het water loopt me in de mond als ik alleen al aan snert denk 8O

12-05-20 00:33:38
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
@KhunAxe: Je kunt hem ook gewoon zelf maken...Ik neem tenminste aan dat je de ingrediënten daar wel kunt krijgen, aangezien je zei dat jullie Annie wel eens snert gemaakt heeft in Thailand.

12-05-20 00:36:19
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@HoLaHu: Klopt! En als zij die maakt vreet ik er zo ongeveer mijn vingers bij op! Hij smaakt precies zo ons moeder hem maakte.

Om de een of andere reden, (zal wel een stomme reden zijn), ben ik er nooit aan toegekomen om zelf snert te maken. Zal ook nu niet gaan gebeuren vrees ik :(

Maar als die kut-corona tegen die tijd over is dan komt ze 4 november op vakantie! De tickets zijn al gekocht! Dus dan kan ze weer een grote pan snert voor mij maken :D

12-05-20 01:18:47
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
@KhunAxe: Noem dan eens die stomme reden om het niet te doen? :)

Laatste edit 12-05-2020 01:19

12-05-20 01:34:40
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@HoLaHu: Lamlendigheid? 8O

12-05-20 01:39:15
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
@KhunAxe: Dan moet je je eigen diep gaan schamen! :P
Dus je zit nou gewoon te wachten tot jullie Annie op vakantie komt, zodat zij die snert voor jou kan maken?? Omdat je zelf te lamlendig bent? ...Echt..Dieptreurig!

Laatste edit 12-05-2020 01:41

12-05-20 01:41:50
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.068
@KhunAxe:
als wij iedere keer over snert beginnen en dat die zo lekker is dan begin je er vanzelf wel een keer mee  ;)

12-05-20 01:52:08
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@botte bijl: Hahahaa! :D Ik zie wel dat je mij niet goed kent :D Ik kan vreselijk opzien tegen het maken van een pan snert maar evengoed een halve dag bezig zijn met het maken van een uiterst smakelijke aardappelsalade waarbij de aardappel het minst gebruikte ingredient is :)

@HoLaHu, waarom zou ik mij schamen? Mijn zus is er trots op dat ik haar snert zo ongelooflijk lekker vind! Ze maakt die pan elke keer weer met liefde voor mij. :ja

.

Laatste edit 12-05-2020 02:03

12-05-20 07:02:03
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
@KhunAxe: Ik kan hier met mijn hoofd niet bij. 8-) Ik vind het juist heerlijk om snert te maken!
Ik zou zelfs willen dat ik snert kon maken, want ik kan dat eigenlijk alleen in grotere hoeveelheden, maar zou het dan alleen moeten opeten. En de vriezer ligt altijd al zo vol.

Ik heb inmiddels wel een surrogaat gevonden: bruinebonensoep. Dan maak ik snert, maar in plaats van spliterwten gebruik ik bruine bonen. Dat lust mevrouw wél.
Maar het is toch anders...

12-05-20 07:30:26
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Hahahaaa! :D Ik zeg niet dat ik mijzelf wel snap hoor, maar om een of andere reden zie ik er tegenop om snert te maken... Of bruine bonensoep. Ben ik ook dol op, maak ik nooit :P

Ik kook vaak en vind het leuk om te doen, zo ik al schreef, ik ben rustig een halve dag bezig om een salade te maken, maar snert en bruine bonensoep?

Ik weet 't Jan, ik ben niet zoals een ander :P :P

.

Laatste edit 12-05-2020 07:42

12-05-20 07:42:05
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
1 knolselderij
3 prei in halve ringen
2 winterwortels (julienne)
1 stengel bleekselderij (halve ringen)
500 gr spliterwten
2 bosjes selderij
1 grote ui
2 aardappels
Handje verse peterselie
3 bouillonblokjes rund
2 bouillonblokjes groente
500 gr speklappen óf schouderkarbonade
5 peperkorrels
Zeezout (of gewoon zout)
Zwarte peper uit je molen
3 liter water
2 ambachtelijke rookworsten


Behalve de rookworsten is met een beetje zoeken alles hier en daar verkrijgbaar.. Voor de rookworsten zijn alternatieven beschikbaar, gerookte kipworsten. Voor de schouderkarbonade kan ik eventueel kipfilet gebruiken.

Neem een hele grote pan en vul die met het water. Voeg de bouillonblokjes toe en breng aan de kook. Doe de spliterwten in een vergiet en was ze. Als het water kookt voeg je ze toe met de peperkorrels. Laat nu langzaam ~2 uur pruttelen en roer af en toe om totdat het een groene massa wordt zonder harde brokjes van erwt. Snij het vlees klein en voeg het toe.

Dan kan het meekoken totdat het zacht is en uit elkaar valt. Ook dit geeft smaak af. Snij de groente, de knolselderij in blokjes, prei in ringen, de ui in halve ringen en wortels in kleine stukjes. Doe nu de groente er bij en de aardappel in stukjes (deze bindt vloeistof en zorg dat het wat dikker wordt, zetmeel). Laat zo nog 25 minuten doorpruttelen, de groente wordt nu lekker zacht en er is een rijk gevulde, gezonde soep. Maak hem af met wat vers gesnipperde peterselie en de bladselderij.

Proef even en voeg dan eventueel nog wat zout en peper toe. Laat de rookworst in een aparte pan met water opwarmen op 80 graden, niet koken want anders gaat hij stuk. Zo blijven de lekkere sappen in de worst bewaard! Snij de worst in dunne plakjes en voeg toe aan de soep.


Ook hier geen drama, maar die verrekte lamlendigheid hè 8O

12-05-20 08:55:48
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
Ik gebruik in plaats van die speklappen en schouderkarbonades liever gerookt spek in blokjes, een schenkel en sucadelappen. Die sucadelappen en schenkel gebruik ik om eerst een stevige vleesbouillon van te trekken. Al het vlees wordt uit de bouillon gehaald voor de spliterwten erin gaan, om het met twee vorken in draadjes te trekken. (Pulled beef heet dat tegenwoordig, als je hip bent.) De spekjes bak ik eerst even uit. Als de spliterwten pap zijn geworden, gaat het vlees terug.
Bouillonblokjes én zout gaat me te ver.
De rookworst is al gaar, dus eerst opwarmen is overbodig. De schijfjes worst gaan er bij mij koud in en warmen vanzelf op in de soep.
Verder komt het wel grotendeels overeen.

Het resulteert in een liter of 5 à 6 stevige snert. Wel bij voorkeur een dag laten staan vóór consumptie, dat spreekt vanzelf.

12-05-20 09:06:06
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Jup, snert smaakt pas de volgende dag écht lekker :ja

Zo je weet eet ik geen rundvlees en probeer varkensvlees zoveel mogelijk te vermijden. Vandaar mijn kip-alternatief ;)

Mijn moeder, en ook mijn zus herinner ik mij nu, doen ook altijd een stuk gerookt spek in de snert, puur om die lekkere gerookte smaak en geur er aan toe te voegen. Of ze de spek verwijderen of in kleine blokjes snijden weet ik eerlijk gezegd niet, zou ik moeten vragen aan mijn zus. Maar ook hier is er eventueel een prima alternatief door gerookte kip te gebruiken.

Hmmmm.. Misschien moest ik het toch maar eens wagen.. 8O

12-05-20 09:31:22
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
Quote @botte bijl:
@KhunAxe:
als wij iedere keer over snert beginnen en dat die zo lekker is dan begin je er vanzelf wel een keer mee  ;)
Zie je? Het werkt. ;)

12-05-20 10:26:00
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: LOL, misschien hè? Ik zei misschien :D

13-05-20 02:28:58
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
--------------------------------------------

13-05-20 04:03:25
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
Knaap

Op Facebook ben ik lid van een groep met als onderwerp de Sint Jacobs school, de school waar ik de eerste 6 jaar van mijn onderwijs heb gehad.

afbeelding

In die groep kom ik regelmatig zeer oude bekenden tegen, jeugdvriendjes en vriendinnetjes, schoolvriendjes.

En nou wil het geval dat ik gisteren plotsklaps een naam zag die mij zeer bekend in de oren klonk, ik zal haar Wendy noemen om haar privacy te waarborgen.

Wendy woonde vlak in de buurt en is van mijn leeftijd, inmiddels zijn we bijna 50 jaar verder dus ik herkende haar niet van haar foto, zogezegd, de voornaam klonk mij bekend in de oren.

Na voorzichtig een paar vragen gesteld te hebben bleek het inderdaad de Wendy te zijn die ik in gedachten had!

Dit was het meisje waaraan ik op 14 of 15 jarige leeftijd mijn maagdelijkheid verloor.. Ah, sweet memories ;) Ze was om eerlijk te zijn niet echt eenkennig, ik ken meerdere leeftijdsgenoten van mij die eveneens haar genoegens gesmaakt hebben.

Ze is inmiddels al vele decennia getrouwd met een man waar ze dol op is, dus ze is goed terecht gekomen, gelukkig.. Ik heb fijne herinneringen aan dit buurtmeisje van mij.. ;)

Wendy.. Heel af en toe moest ik nog weleens aan haar denken, ontzettend leuk dat we nu na zoveel jaar weer contact hebben *)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 9 10 11 [12] 13 14 15 109 110 111 112

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven