hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 18:00 - 74300 artikelen - nu online 36 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Consumenten Forum, met welk bedrijf moet je wel/niet zaken doen


1 2 3 [4] 5 6 7 .... 109 110 111 112

Blog van KhunAxe

08-03-20 12:00:16
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
Vijfde Blog

Hoewel ik gisteren pas nog een Blogje heb gemaakt over de honden toch nog deze:

Vandaag heeft Wan, (mijn levenspartner zo jullie w.s. inmiddels wel weten), haar eerste fruit uit eigen teelt verkocht!!

afbeelding

Het is nog geen echte oogsttijd, dat duurt nog een paar weken, maar een aantal Doerians waren vroegrijp en konden verkocht worden. Niet veel, een stuk of 20, maar ze was trots, en terecht! Ze heeft er hard voor gewerkt!

afbeelding

Als je denkt dat het een kwestie is van af en toe de bomen wateren dan zit je er behoorlijk naast.. Zowat ieder dag is ze urenlang bezig in de fruitgaard om een maximale oogst te bewerkstelligen.

afbeelding

Twintig stuks is natuurlijk niet veel, maar ik ben erg blij voor haar, eindelijk begint ze vruchten te plukken van haar noeste arbeid ;)

Wans dochter Mook, een paar dagen op visite, laat zich de Doerian goed smaken.
afbeelding

09-03-20 00:46:36
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.240
OTindex: 2.472
Dus die laat zich niet afschrikken door de blijkbaar penetrante geur?

09-03-20 04:30:57
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@HoLaHu: Sommigen vinden de geur heerlijk, sommigen vinden het stinken. Zij dus niet ;)

09-03-20 07:21:16
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
Bewoonbare planeten

Wetenschappers hebben ontdekt dat alleen al in ons eigen Melkwegstelsel er zo'n 8,8 miljard (!!) levensvatbare planeten van ongeveer hetzelfde formaat als de Aarde bevinden.

afbeelding

Om het in perspectief te zetten: De zon is een ster die behoort tot een sterrenstelsel dat de Melkweg wordt genoemd. Astronomen schatten dat er alleen al in de Melkweg ongeveer 100 miljard sterren zijn.

Daarbuiten zijn er ook miljoenen en miljoenen andere sterrenstelsels even groot en groter dan onze Melkweg! En nog zijn er die geloven dat de Aarde plat is en als enige planeet (intelligent) leven bevat :P

afbeelding

09-03-20 07:50:00
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.298
@KhunAxe: iedere planeet is levensvatbaar.
Mensen denken dat water en zuurstof een voorwaarde zijn alleen omdat het op de aarde zo is.
Trouwens. Ook hier op aarde leven er wezens in 'onleefbare' omstandigheden.

09-03-20 08:10:17
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@allone: Er zijn planeten die te koud of te heet zijn om leven te kunnen bevatten, bijvoorbeeld Venus, daar heerst een gemiddelde temperatuur van 480 °C, te heet voor iedere levensvorm. Maar inderdaad, er zijn vormen van leven die onder de zeer bizarre omstandigheden kunnen overleven. Ik noem dan altijd graag de "Tardigrade", ofwel "Beerdiertjes'. Dit zijn hele kleine wezentjes die je haast niet dood kunt krijgen!

afbeelding

Beerdiertjes komen wereldwijd voor en behoren tot de taaiste diersoorten. Ze overleven extreme temperaturen en kunnen lange tijd zonder voedsel en water. Ze overleven zelfs bij gebrek aan zuurstof en weerstaan hoogenergetische straling. Maar zelfs het Beerdiertje zou op Venus binnen enkele seconden dood zijn.

Laatste edit 09-03-2020 08:14

09-03-20 08:31:44
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.068
@KhunAxe:
leven zoals wij het kennen zal op Venus inderdaad niet overleven, maar mogelijk zijn er vormen van leven waarvan wij geen idee hebben (a)

09-03-20 08:35:05
Sjaak
Moderator


WMRindex: 21.226
OTindex: 53.103

09-03-20 08:43:33
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@botte bijl:

De atmosfeer van Venus is zeer dicht en bestaat voor het overgrote deel (96%) uit koolstofdioxide, wat het broeikaseffect, dat door het wolkendek wordt veroorzaakt, verder versterkt. De hoge druk (ruim 90 bar, dus ruim 90 keer de luchtdruk op aarde), de hoge temperatuur en de koolstofdioxideconcentratie maken iedere ons bekende vorm van leven op Venus onmogelijk. (En we zijn daar inmiddels tamelijk goed in geworden!).

Er is overigens wel gespeculeerd over de mogelijkheid van leven op Venus. Maar er is ook gespeculeerd over leven op de zon en andere sterren, laten we wel realistisch blijven ;)

Dat er op Venus vormen van leven zijn waar wij geen weet van hebben is onzin, leven dat wij niet kunnen detecteren bestaat voor ons niet. Er is een mooi beroep, het is nog niet zo oud, een van de eersten die dit beroep beoefenden was de legendarische Carl Sagan.

Ik heb het over astrobiologie of exobiologie. Daar wordt op andere hemellichamen dan de Aarde onderzoek gedaan naar het mogelijk voorkomen van leven en naar de voorwaarden voor het ontstaan van het leven.. Door wetenschappers natuurlijk ;)

Er zijn inderdaad op sommige plekken in ons zonnestelsel rudimentaire bacteriën gevonden, maar van intelligent leven of zelfs maar meercellig leven is vooralsnog geen sprake.

Venus voldoet niet aan de basisvoorwaarden om leven te kunnen bevatten :nee
Laatste edit 09-03-2020 08:45

09-03-20 08:46:15
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Sjaak: :D

afbeelding

Laatste edit 09-03-2020 08:58

09-03-20 09:06:07
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
@KhunAxe: De belangrijkste reden dat er nog geen intelligent leven gevonden is, is dat het te slim is om zich aan ons kenbaar te maken.

09-03-20 09:14:44
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Emmo: :ja Ik zou mezelf ook schuil houden als ik al die ellende op Aarde zag!

10-03-20 05:40:55
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.298
Quote @KhunAxe:

Dat er op Venus vormen van leven zijn waar wij geen weet van hebben is onzin, leven dat wij niet kunnen detecteren bestaat voor ons niet.

Precies. Het bestaat voor ons (nog) niet omdat we het met onze zintuigen (nog) niet kunnen waarnemen. Dat bewijst niet dat het er niet is of niet zou kunnen zijn. Alleen is het dan duidelijk een heel andere levensvorm als de onze.

10-03-20 06:00:07
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@allone: Hoewel je een punt hebt, zo ik zelf ook al naar voren bracht, zijn er toch een aantal voorwaarden waaraan een biotoop MOET voldoen om leven te kunnen laten ontstaan! En nee, dat hoeft inderdaad geen zuurstof te zijn, misschien zijn er wezens die methaan ademen?

Maar als de omstandigheden té hard zijn om leven te kunnen bevatten dan zal er ook geen leven zijn!

Vergeet niet dat aan een x-aantal voorwaarden voldaan moet worden, zo zal een planeer die zo heet is dat alle stoffen vloeibaar zijn geen leven kunnen bevatten. Net zomin als dat een ster leven kan bevatten.

Dan heb je de stabiliteit, een planeet moet vele miljoenen jaren 'rijpen' alvorens hij ook maar een kleine kans maakt leven voort te kunnen brengen.

Ik ben vrijdenkend genoeg om te weten dat er elders leven is, ik vermoed zelfs intelligent leven. Maar dat in potentie elke planeet geschikt voor leven is, in welke vorm dan ook, is gewoonweg niet waar :nee

Dus nee, daar ga ik niet in mee met je, sorry.

Maar zet het eens in perspectief, als 1 op de miljoen sterren een planeet heeft en als 1 op de miljoen van die planeten levensvatbaar is en dan 1 op de miljoen van die levensvatbare planeten leven bezit dan moet het universum krioelen van leven! Zo ongelooflijk veel sterren en planeten zijn er.. Wij kunnen daar eigenlijk met ons verstand niet goed bij. 8O

Als we met de auto naar ze zon willen reizen dan doen we daar dan over? Als we rezen met 100 km/u dan doen we er 180 jaar over om bij de zon te komen.. En dat ding staat op 'slechts' 8 lichtminuten van onze Aarde..

De volgende ster is Alpha Centauri, op 4.4 lichtjaar, zinloos om uit te rekenen hoelang we daar over zouden doen. Dat is tevens de grootste hindernis dei wij ervaren bij het verkennen van het ons bekende universum: De ongelooflijke afstanden.

11-03-20 21:32:55
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
-----------------------------------------

11-03-20 21:58:36
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
Reïncarnatie

Vandaag, 12 maart is het precies 100 dagen geleden dat de vader van onze buurvrouw overleed. Hij was een gewaardeerd lid van de gemeenschap en de crematie was zeer drukbezocht.

Straks, als het bij jullie nog nacht is, gaan we naar de tempel om de terugkeer van zijn ziel op Aarde te vieren, vandaag reïncarneert hij, volgens het boeddhistisch geloof.

Ikzelf geloof daar niet in, weg is weg. Maar zoals altijd ga ik wel mee naar de tempel, het is goed om een bekend gezicht te zijn/worden en ondanks dat ik er niets van begrijp vind ik het chanten en zingen van de monniken heel erg mooi en rustgevend, ik gebruik het thuis tijdens meditatieoefeningen.

Thai Monks Chanting (YouTube)

Wat ik niet doe is de handjes vouwen en proberen er heel devoot uit te zien, daar doe ik niet aan mee :nee Ik zit natuurlijk niet te gapen en uit mijn neus te bikken, ik gedraag me fatsoenlijk en respecteer de gelovigen en hun geloof, maar ik ga niet pretenderen.

Toen mijn zoon overleden was is hij op Thaise wijze heengezonden, mijn ex, (toen nog mijn vrouw maar we waren al uit elkaar), zat de hele tijd net als de Thaien met de handen gevouwen onder haar kin heel devoot te doen, de hypocriet! :r

afbeelding

Maar goed, wat ook traditie is, is dat er na de gebedsdienst gegeten wordt, tijdens de gebedsdienst worden de monniken van eten voorzien, daarna mogen wij eten.

afbeelding

Het is een reden te meer voor mij om mee te gaan, het eten is heerlijk :ja

Anyway, als jullie straks op één oor gaan zit ik in de tempel, rustig naar het chanten te luisteren en te wachten tot ik mag gaan eten :)

.

Laatste edit 11-03-2020 22:14

11-03-20 23:01:50
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.298
Smakelijk :)

11-03-20 23:12:40
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189

15-03-20 04:44:00
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
-----------------------------------------

15-03-20 04:48:52
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
WC_PAPIER en andere perikelen..

Just back from doing some shopping at a small local Tesco in Khao Khitchakut and guess what?? I could buy toilet paper! It was on a shelf as if there is no Corona! 😱 I even saw some hand-sanitising stuff!! Incredible, people here are normal, not freaked out hamsters.. 🤔😒

afbeelding

*Gepost in Engels omdat ik het gekopieerd heb van FB en te lui ben om te vertalen ;)

15-03-20 05:41:19
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.472
OTindex: 94.218
@KhunAxe: Bij de Lidl was er ook voldoende voorraad. Hetgeen wel prettig was want we hadden een pak nodig.
Gewoon, die we altijd hebben.

15-03-20 05:45:48
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Mamsie: Jaaah.. Maar jouw wc-papier komt uit Duitsland.. Link hoor (A) :D

15-03-20 05:50:05
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.472
OTindex: 94.218
@KhunAxe: waarom link? 8O

15-03-20 06:00:02
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Mamsie: Meer dan 2400 besmettingen in Duitsland, da's best veel 8O

15-03-20 06:04:54
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.472
OTindex: 94.218
@KhunAxe: poe... het zal me aan mijn achterwerk oxyderen hoor, het is tenslotte wc papier!

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 [4] 5 6 7 .... 109 110 111 112

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven