hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 18:00 - 74423 artikelen - nu online 21 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


'wat me is overkomen' - 'wat me is overkomen' - 'wat me is overkomen'


1 [2] 3

Koken voor dummies -1-

04-12-06 16:52:44
Basmans
Senior lid

WMRindex: 175
OTindex: 136
Wnplts: Deventer
Quote heraux:
Frietjes bakken kan ook in den koekepan - men neme geen frituurvet maar verkwiste den Edelen Olijfolie zodat u niet geforceerd ende gedwongen wordt op den temperatuur te letten.

olijfolie kan je toch niet heet genoeg krijgen om te frituren? dan gaat t toch kapot?

(wacht met smart op de precieze uitleg van het hoe en wat met temperaturen e.d. die vakkundig van wiki zijn geplukt)

04-12-06 21:15:34
Michaelink
Erelid

WMRindex: 622
OTindex: 1.051
Wnplts: Dordrecht
T S
Quote Polenta:
250 gr maïsmeel - 1 liter water – 1 koffielepel zout
Breng het water met het zout aan de kook. Laat het maïsmeel geleidelijk door je vingers in het water glijden (het water moet net blijven koken) en roer met een houten lepel. . Het geheel moet nu ca. 40 – 45 minuten koken zonder deksel. Je moet eigenlijk voortdurend blijven roeren, zodat de polenta niet aan de pan blijft kleven. Het beste resultaat bereik je door steeds in dezelfde richting te roeren, zoals je doet met mayonaise. Hoe langer je roert, hoe beter de polenta wordt. Als de pap te dik wordt, kan je eventueel nog wat kokend water toevoegen. Als alternatief kan je het deksel op de pan doen en om de 10 minuten het deksel van de pan nemen, ongeveer 1 minuut roeren en het deksel terug op de pan zetten.
De polenta is klaar als de massa loslaat van de zijkanten.
Kruid met peper en zout.
Voeg je andere ingrediënten toe ((kaas, gorgonzola, champignons, boter), doe dit dan enkele minuten voor de polenta klaar is. Meestal maak je de polenta met water, maar je kan eventueel ook melk gebruiken of een deel water en een deel melk.
De precieze kooktijd hangt af van het soort meel. Hou dus de pap in de gaten.
Voor een koude versie mag de polenta iets steviger zijn. Als je koude polenta gebruikt, bereid je hem best enkele uren tevoren. De polenta wordt meestal bereid met een dikte van ca. 7 cm.

04-12-06 21:17:59
nietmeer
@Basmans. Dat is uit mijn eigen kookboek en dat citeer ik maar al te graag.

04-12-06 22:49:51
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
vertel me iets meer over wiki en olijfolie.. ik heb het zelf gebruikt ende getest - misschien waren mijn frieten voorgebakken - ja en nee, men kan de frieten twee keer bakken in de olijfolie..


04-12-06 22:53:19
teknut
Senior lid


WMRindex: 541
OTindex: 298
@heraux

Is dit niet temoeilijk voor de beginners? Misschien moet je met iets simpelers en eenvoudigers starten?. :ja

05-12-06 00:19:51
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
@Michaelink:
Bedankt voor het recept van de polenta. Ben dat al verschillende keren in een recept tegen gekomen, maar dan moest je het kopen en ik kon het nergens krijgen. Is het wel lekker?:(

05-12-06 00:22:15
Toerist
Senior lid

WMRindex: 622
OTindex: 461
Wnplts: bermuda
is olijfolie gezond? werd me een keertje gezegd ?

05-12-06 00:24:59
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
Ja, dat is zeer gezond. De mensen in de zuidelijke landen gebruiken het altijd en zij leven langer als wij.
Ze eten trouwens ook veel vis, tomaten, wat ook erg gezond is. Tja een toch wel de nodige glaasjes rode wijn, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Twee schijnt wel erg gezond te zijn.:ja:ja:ja

05-12-06 00:26:58
Toerist
Senior lid

WMRindex: 622
OTindex: 461
Wnplts: bermuda
VIS is heerlijk, eten we thuis wekelijks, en tomaten hebben we ook zowat dagelijks in de menu, olijfolie word ook vaak gebruikt, maar d8 dat t praatjes waren dat t gezond zou zijn :P

trouwens weet iemand hoe je spageti maakt?

05-12-06 00:29:00
Twaggy
Oudgediende


WMRindex: 1.552
OTindex: 9.593
hmmmm lekker een gebakken scholletje8)

05-12-06 00:29:47
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Ik ben ook gek op vis.. Kan ook niet anders als je voor de helft in Zeeland woont hè 8)

05-12-06 00:43:39
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
@Toerist:
Nou, dan leef jij erg gezond.:ja:ja

05-12-06 00:52:29
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
@Toerist:
Als je nog nooit spaghetti gemaakt heb is er een hele simpele manier.
Koop pak spaghetti,
kook het volgens aanwijzingen op verpakking.
Koop pakje spaghetti mix, er zijn verschillende soorten, zelf vind ik de bolognese of de italiaanse kruidensaus het lekkerst.
Je kunt de aanwijzingen op de verpakking van de mix volgen of het volgende,
bak voor twee personen ongeveer 250 gehakt rul in een beetje olijfolie,
bak een gesnipperd uitje mee en evt. een uitgeperst knoflookteentje.
Je kunt verder van alles toevoegen,
paprika, prei, wortel, champignons, bleekselderie,
voor twee personen heb je ook ongeveer
250 gr ongekookte spaghetti nodig, ligt eraan of jullie grote eters zijn.
Als het gehakt gaar is voeg dan de mix toe, laat opwarmen volgens verpakking.
Schep spaghetti op je bord, voeg saus toe en wat geraspte, liefst zelf geraspte Parmezaanse kaas.
Dit eet je met een vork en lepel, vereist de nodige oefeningen, maar op gegeven moment zul je het onder de knie hebben.
Eet smakelijk.:P:P

05-12-06 00:56:58
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Spaghetti is niet lekker. Eet maar wat anders :$ :P

05-12-06 01:01:08
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
Quote Mmore:
Spaghetti is niet lekker. Eet maar wat anders :$ :P

Natuurlijk is het wel lekker. Je kan ook andere pastasoorten nemen. Er zijn talloze variaties mogelijk.

05-12-06 01:03:11
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Naar mijn idee is alles waar een overdosis groente in gedaan is niet lekker... Maarja, ik had die reactie nooit moeten plaatsen eigenlijk.. Smaak is relatief :P Even vergeten, sorry :)

05-12-06 01:04:26
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
Quote Mmore:
Spaghetti is niet lekker. Eet maar wat anders :$ :P
:
Deze is ook heerlijk.
Bak spekjes uit, niet te hard laten worden, voeg geperst knoflook toe naar behoefte.
Kook spaghetti, giet niet al het vocht af, ongeveer 1 dl. bewaren, roer zelfgemaakte knoflooksaus (over van vorige dag van bij de shoarma of zo)
erdoor, en wat van het vocht, plus spekjes.
Maal er verse zwarte peper over en voeg verse peterselie toe.
Direct serveren
Jammie, jammie:P:P

05-12-06 01:05:50
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
@Mmore:
Je hoeft er geen ovedosis groente in te doen, alleen wat je zelf wilt.
Je mag best laten weten wat jouw smaak is toch.

05-12-06 01:08:25
Twaggy
Oudgediende


WMRindex: 1.552
OTindex: 9.593
Quote Mmore:
Naar mijn idee is alles waar een overdosis groente in gedaan is niet lekker... Maarja, ik had die reactie nooit moeten plaatsen eigenlijk.. Smaak is relatief :P Even vergeten, sorry :)
zowiezo groenten:r me loves meat*)

05-12-06 01:12:51
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
Kpuc:
Bedankt voor je tip over je Romertopf recepten, gelijk toegevoegd aan mijn favorieten.:ja

05-12-06 01:16:05
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
@Twaggy:
Tja meat is erg lovely, maar die twee ons groente en fruit, he. Het spookt altijd door mijn hoofd dat ik dat moet nemen, vooral omdat die vreselijke ziekte veel in onze familie voorkomt. Maar helaas ben ik een zeer slechte eter, kook zeer vaak niet. Af en toe maar weer gezond doen, fruit uit een flesje is wel lekker, maar die groenten zijn niet te z..pen.

05-12-06 01:23:09
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
Wie kan mij vertellen hoe ik de alcohol (meestal wijn) in gerechten vervang.

05-12-06 01:24:14
Twaggy
Oudgediende


WMRindex: 1.552
OTindex: 9.593
das het mooie van drank in gerechten het zit er niet in het verdampt(als je het goed doet)

05-12-06 03:04:35
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
Quote Twaggy:
das het mooie van drank in gerechten het zit er niet in het verdampt(als je het goed doet)

Je blijft de smaak van de alcohol proeven of eigenlijk de drank waar het in zit. En het proeven van een vingerhoedje drank kan al genoeg zijn om gigantisch de fout in te gaan.

05-12-06 03:06:53
nietmeer
Quote Dweezle:
Wie kan mij vertellen hoe ik de alcohol (meestal wijn) in gerechten vervang.
Of gewoon water nemen of druivensap, maar dan niet van dat hele zoete.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 [2] 3

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven