hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 10:00 - 74419 artikelen - nu online 26 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


'wat me is overkomen' - 'wat me is overkomen' - 'wat me is overkomen'


[1] 2 3

Koken voor dummies -1-

03-12-06 15:41:50
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
KOOK - CASTING
Een livecast over hoe je lekkere dingen klaar maakt

* We beginnen met eenvoudige gerechten *

Wie kan aardappeltjes

- koken
- bakken
- frietjes maken

Heeft iemand een goede uitleg voor een complete maaltijd - ik ben benieuwd - ook interesant als podcast tekst..

vrouwen en mannen opgelet - hier komen uw kook kunsten weer ten tonele - pak de pan en maakt er wat van.. s'makelijk eten.

Kook kunsten op Waar Maar Raar - Uniek in den gehele land.


03-12-06 15:49:11
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
Lol, ik kan pannekoeken maken? Aardappeltjes kan ik ook wel koken, bakken. Frieten kan ik niet maken aangezien we geen frietenpan hebben.

03-12-06 15:50:15
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
We zouden eigen een WaarMaarRaar-gerecht moeten verzinnen 8) of een compleet kookboek :P

03-12-06 15:52:55
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Worst Macaroni Ravioli

Laten we beginnen met Aardappelen.

Enkie:

Schrijf een kort stukje over hoe je aardappelen kookt.

stap 1 aardappelen schillen

stap 2 wassen van den aardappel
etc..

03-12-06 15:55:46
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Frietjes bakken kan ook in den koekepan - men neme geen frituurvet maar verkwiste den Edelen Olijfolie zodat u niet geforceerd ende gedwongen wordt op den temperatuur te letten.

U kunt ook Friet bakken in Zonnebloem olie maar deze is hitte gevoelig en gaat om na enkelen malen van gebruik - verder is natuurlijke olie niet goed te bewaren - men kan de afgewerkte Frituurvet mengen met pitten ende zaden en dezen in den tuin uitstallen voor de winterende vogels ende geveugelde dieren - Ook knaagdieren vinden deze lekkernij een prettige aanvulling op hunner dieet.

03-12-06 15:56:40
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
@Tovenaar:

Beschrijf voor ons

Hoe maak ik pannenkoeken
vanaf het maken van den beslag totaan het vervaardeigen van den grote pannenkoek.

03-12-06 16:10:34
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
Naja oke dan. Zon beetje uit mijn hoofd dan maar.

Voor 2 a 3 personen (neem het dubbele voor 5)

Beslag: 200 gram deeg, een halve liter melk, 50 gram gesmolten boter, 4 gram zout, 1 a 2 eieren.

Beetje mixen tot de klonteren eruit zijn, nog eventjes doormixen. Hoppa 10 minuten laten staan. Nog een beetje bij mixen.

En dan in de de koekenpan ermee. Ik gebruik zelf altijd 2 a 3 koekenpannen. Dat gaat namelijk wat sneller, maar dan heb je wel geen tijd voor andere bezigheden, vooral met 3 pannen niet.

Eerst doe je de oven aan en doe je een schaal erin zodat je pannekoeken niet koud worden ^^,
Eerst doe je natuurlijk wat boter in de pan.

Je pakt de grootste lepel die je hebt (meestal is dat een lepel voor saus, maar zelf gebruik ik een grote soepopscheplepel). Je gooit het erin tot dat bijna de hele bodem vol is. Niet de hele bodem want dan krijg je hem er niet meer uit. Als de bovenkant niet meer vochtig is draai je de pannekoek op en doe je een plakje jonge kaas erop. Je klapt de pannekoek dubbel met de kaas ertussen. Je wacht totdat die voor jou de juiste kleur heeft. En klaar is kees, dan zet je hem in de schaal in de oven. Next...

03-12-06 16:30:07
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Hier mijn instructies voor het maken van een Chili con Carne

Quote een chili methode:

Allereerst moet ik aangeven dat er verschillend manieren zijn om chili con carne te maken.
Mijn methode is afgeleid uit een kookboek waar ik de instructies redelijk strikt volg.


Quote Ingrediënten:

Voor Een stevige chili

1. Gehakt halfom (runder/varken)
of voor de koshere alleen rund
let wel: rundergehakt heeft een meer
draderigere structuur
2. Witte en bruine bonen uit glas
* alles uit glas is beter kwaliteit - dat heeft te maken met de eigenschap van glas welke geen smaak verandering geeft aan het voedsel

3. Tomatenpuree uit glas is het beste
alternatief de geblikte dubbel porties - niet te veel puree gebruiken - ten eerste wordt de chili te dik en er zitten veel suikers in tomaten puree

4. Kruiden en sausen:
chilisaus
chilipoeder
cayenne peper
basilicum
zout
peper

* van elk ingredient een eetlepel reserveren

5. knoflook een teenje van een voetje
(denk eraan: vers )
* Knoflook is een beweze gezonde toevoeging die bloed zuiverend werkt

6. uien 1 hele bol(vers)

7. rode paprika 3 stuks


Gereed (imperare) een redelijk grote pan
een vleespan is uiterst geschikt zodat je met grote halen kun roeren.

Het maken kan ook een etappes en verdeeld worden over kleinere pannen.

Voorverwarmen van de pan gebeurt met
1. een glas water in de pan
deze laten verdampen.

2. Daarna een 10cl olie opwarmen - niet stoken - laagste vlam stand - 2 minuten

Voorbereiden van de eerste ingrediënten:
1. De ui onder warm water spoelen en pellen - het wamre water zorgt voor een verminderde prikkeling van de ogen
2. De ui versnipperen - dan kan met de hand en mes, maar een snipperaar mag ook. Als je een snipperaar gebruikt het resultaat direct in de pan. Dus dit uitstellen totdat ALLE andere ingredienten klaar zijn om in de pan te doen.
3. Paprika voorbereiden en versnijden tot kleine blokjes - snij de paprika in tweeën net even onder het kapje - de ronding onder de steel, verwijder zorgvuldig de pitjes.
4. Gebruik glaze kommetjes om de ingedieënten te bewaren - LEFST GEEN PLASTIK.
5. Knoflook moet ook op het laatste worden voorbereid maar gaat samen met de UI het eerste in de pan
6. de Poeder kruiden kunnen gedoseerd worden en bewaard worden in EIer-dopjes
dit zijn perfecte maten.

*** Bewaar alle Ingredieënten vervolgens in de Ijskast ***

Nu moet je het vlees voorbereiden
Het Half-om kan in parties worden gebroken en in een schaaltje worden ontdooit buiten de ijskast, men kan dit afdekken met een halfopen deksel - zodat er geen ongeriefelijkheden in het vlees terecht komen.

Reserveer een glas olijfolie - deel het keukenblad in - Links; Het ui en de knoflook, paprika, kruiden, rechts het vlees en de bonen.

De pan is nu redelijk heet en bedenk dat je voldoende olie in de pan doet nadat het water is verdampt.
In deze goed verwarmde olie doet men de knoflook snippers en ui knipsels, laat dit goudbruin glazen. U ruikt de aroma als teken dat er nu nog een klein scheutje olie bij mag en vervolgens voegt men ALLE vlees partijen toe - ALLE omdat anders het vlees verschillende garings niveaus kent en dat is ONGEZOND (met gehakt!!)

Men kan nu met een houte pannelepel het vlees verkleinen en steeds weer garen door het te draaien - een grote chili behoeft een ruime pan.

nadat het vlees enigzins een kleurtje heeft gekregen voegt men een snufje van de kruiden toe - In TOTAAL voegen we drie keer kruiden toe - men kan het van de EIERdop afvegen met een theelepeltje.

Het vlees moet garen en blijven draaien en verkleineren - het gehele vlees bestaat uit rood en redelijk voldoende delen verbruind vlees - pak nu de bonen en giet deze in een vergiet af - bewaar het vocht!

Voeg de bonen toe en laat deze op het vlees rusten - laat deze vooralsnog niet vermengen, voeg ook de versnipperde paprika toe en kruid nog eens. Voeg een glas water (of twee) toe en sluit de pan met een deksel.
Laat dit even bijkomen voor 15 minuten, de vlam staat 2 standen hoger dan het laagste.

pak een kleine kom en vul deze voor de een derde met water - voeg hier in toe

- tomatenpuree (1 unit)
- de chilisaus (2 flesjes)
- de rest van de kruiden

het vocht van de bonen kan er ook bij.

roer alles goed door en giet deze vervolgens bij de chili - voeg nog een glas water toe en laat dit alles nog voor een uur garen - de vlam staat nu op 1 stand boven het laagste.

kijk goed of de massa te droog is of te nat en bepaal daarmee de stand van de vlam.

tip: Chili smaakt het beste bewaard in de koelkast en de dag na de bereiding.

Ben ik iets vergeten - zeg ut maar..

03-12-06 23:09:16
akira1909
Senior lid

WMRindex: 5
OTindex: 640
Wnplts: Dordrecht
He eindelijk weer eens nieuwe recepten. Daar kunnen we wat mee.:ja

03-12-06 23:11:23
nietmeer
± tig personen

Water
Flink stuk klapstuk, borstvlees
Een paar schenkels
Botten
Prei
Uien
Wortels
Bleekselderij
Wat takjes peterselie
foelie
kruidnagel
laurier
karwijzaad
thijm
zout

Zet de oven hoog, maak een kop koffie en drink deze. Doe de botten in een braadslee met roomboter. Temper de oven en doe de braadslee erin.
In een half uurtje onder regelmatig keren de botten aanzetten. (Bruin laten worden)
Verdeel de botten en het vlees in de pan met koud water en zet deze laag op het vuur. Indien nodig afschuimen. Snij de ui doormidden, pel deze en prik er 3 a 4 kruidnagels in. Schrap de winterpeen en verdeel in 4 stukken.Was de prei en vierendeel deze. Was en snij de bleekselder in passende stukken, maak de peterselie schoon en mik dit allemaal in de pan, het vuur laag. Voeg wat blaadjs foelie, laurierblaadjes en een lepel karwij en thijm toe.
Laat dit zo lang mogelijk trekken, liever 8 dan 4 uur.
Deksel erop houden. Bouillon zeven. Snij het vlees klein, eventueel de groentes ook voor een stevige groentesoep.

Als u de soep niet zeeft en nog een dag langer op het vuur durft te laten staan, wel in de gaten houden voor u gaat slapen dat er voldoende vocht in zit, u kunt dit aanvullen met wat water, bier of wijn dan heeft u een mooie basis voor diverse sauzen. Kook het maar zo lang als u durft, het moment van zeven komt vanzelf. Verwijder dan met een schuimspaan alle vaste delen en zeef de saus zodat u een gladde donkere saus over houdt. Met diverse (verse) kruiden als dragon, basilicum, thijm enz. kunt u vast iets heel lekkers maken.

03-12-06 23:12:25
nietmeer
Lasagna met zalm

Beboter de schaal.
Leg een laagje groente erin, courgette bijvoorbeeld, laagje ontbijtspek is een extraatje.
Laagje saus, ik pak meestal een blanke room of tagliatelle. Laagje lasagna bladen, saus.
Laagje uien, zalm, courgette. Saus, laagje bladen, dunne schijfjes wortel, saus.
Laagje bladen, zalm, courgette, saus. Afwerken met bladen, saus tot de schaal vol is
en een minuut of 40 in de oven op 180 graden. Gewoon wat variatie en je hebt een fijne lasagna.

Zalm bij Aldi of Lidl uit de diepvries
Groentes vers bij de groenteboer
Saus met melk, room en een pakje uit de supermarkt.
Lasagna vers of Honig.

Eet smakelijk :-)

04-12-06 01:01:32
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
Kpuc
Kant en klare zalmlasagne van AH is heerlijk en lekker makkelijk.
Eten we altijd als we weinig tijd hebben of geen zin om te koken.
Dit geldt trouwens voor alle lasagne's, vind het veel te veel werk om het zelf te maken. Van AH ook de beste en die van de Aldi.:ja

04-12-06 01:03:06
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
@heraux
Wat een lang verhaal over de Chili, maar wel goed uitgelegd voor de gene die niet (goed) kunnen koken. Ik maak hem ook altijd zo, is heerlijk,:ja:ja een blikje ananas erdoor is ook heerlijk.

04-12-06 01:27:11
Dweezle
Senior lid

WMRindex: 95
OTindex: 983
Wnplts: Eiland
S
Weet er iemand recepten voor de Romertopf?
Kerstrecepten zijn natuurlijk ook een goed topic.:ja

04-12-06 07:58:21
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Gewoon aan Kpuc vragen die weet ALLES over koken :ja

04-12-06 08:00:21
nietmeer
Ik zal wel eens wat meer hier plempen, Mmore, van alles wat hè ;)

04-12-06 09:06:33
nietmeer
@Dweezle. Neem hier maar eens een kijkje.

04-12-06 11:02:42
Spons
Erelid


WMRindex: 392
OTindex: 6.433
T S
Recept voor pannekoekjes met kaas a la spons.

- Meergranen pannekoekmeel.
- Melk.
- 2 eieren.
- Strooikaas ( jong. )

Doe het beslag in de pan en doe de kas eroverheen,
draai als de eneren kant geel is den pannenkoek om en doe precies hetzelfde als eerder beschreven.

04-12-06 11:10:32
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Hartelijk bedankt Bob - voor je heerlijke aanvulling op ons WMR dieet!

04-12-06 14:46:36
Basmans
Senior lid

WMRindex: 175
OTindex: 136
Wnplts: Deventer
ik weet wel een lekker en simpel nagerechtje..

neem wat bladerdeeg,laat dit ontdooien IN DE KOELKAST!

doe het op 200 graden ong 10 min in de oven(in een rond bakblik),en laat het een BEETJE bruin worden...
ondertussen maak je met wat slagroom en vanillesuiker een stevige koksroom.
en was wat blauwe druiven en ontvel die...
als de bladerdeeg klaar is,neem je het uit de oven..
bestrooi de bladerdeeg met flink wat poedersuiker en carameliseer deze met een brandertje (gewoon een gasbrander werkt het best,niet zo'n lullig creme brulee brandertje)
snij de bladerdeeg in mooie *taart*puntjes
en doe de koksroom (waar je ondertussen de druiven VOORZICHTIG! doorheengeschept hebt) op de bladerdeeg.
en leg nog een *taart*puntje een beetje gedraaid daar bovenop... klaaarrr!!!!!

p.s.
als je nou geen sex krijgt,weet ik het ook niet meer!
:P

04-12-06 16:40:26
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
ik krijg altijd sex - in rolletjes van tien stuks..

(psst.. blijf even on topic.. - dat onderwerp komt hierna..)

04-12-06 16:45:01
Basmans
Senior lid

WMRindex: 175
OTindex: 136
Wnplts: Deventer
Quote heraux:
ik krijg altijd sex - in rolletjes van tien stuks..

(psst.. blijf even on topic.. - dat onderwerp komt hierna..)

eeh... ik reageerde ontopic?

na de p.s. was zo van.. romantischavondjekaarsjesaanlekkerkoken voorjevrouwtjeenjeuitslovenindekeukenendaarnastomendesex idee... om t ff duidelijk te maken zeg maar ;)

04-12-06 16:46:18
Basmans
Senior lid

WMRindex: 175
OTindex: 136
Wnplts: Deventer
he kpuc... niet uit een kookboek dicteren he,das voor halve mannen ;)

04-12-06 16:47:05
r03l
Erelid


WMRindex: 784
OTindex: 1.990
zijn sommige niet de enters vergeten?

04-12-06 16:49:22
Basmans
Senior lid

WMRindex: 175
OTindex: 136
Wnplts: Deventer
Quote coelieroelie:
zijn sommige niet de enters vergeten?
je bedoelt de spatie's? nee joh..
romantischavondjekaarsjesaanlekkerkoken voorjevrouwtjeenjeuitslovenindekeukenendaarnastomendesex is 1 woord (volgens de Dikke van Basmans)
Edit Kpuc: Graag toch op de helft ofzo een spatie want je verknalt den opmaak.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2 3

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven