hr
jaargang -23 - laatste artikel 29-3 12:00 - 74303 artikelen - nu online 45 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


1 2 3 4 .... 209 210 211 [212] 213 214 215 225 226 227 228

blog

30-08-20 11:52:53
Ronnymij
Erelid


WMRindex: 1.187
OTindex: 843
@Mamsie: ik zie er ook niets raars in eigenlijk. Wel een verwend kreng die Bert dat ie nog gevoerd moet worden he? :P

30-08-20 13:44:47
Grouse
Oudgediende


WMRindex: 5.554
OTindex: 4.886
@Ronnymij: En een Bossche bek :ja

30-08-20 13:48:37
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189

01-09-20 06:53:56
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.541
OTindex: 7.901
Nou, ik ben benieuwd ...
Mijn zoon en zijn vriendin springen vanmiddag uit een vliegtuig.
Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom je zoiets zou willen, maar ze doen het hier vlakbij, dus ik ga wel even kijken.

01-09-20 07:03:09
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.721
OTindex: 90.299
@venzje: dan wens ik ze een goede landing! en misschien springen ze er uit omdat ze niet van vliegtuigen houden? of misschien zelfs vanwege de corona? (a)

01-09-20 08:23:46
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Hij zal waarschijnlijk tijdens de vrije vlucht een bordje ophouden ;)

afbeelding

01-09-20 09:16:59
Sjaak
Moderator


WMRindex: 21.226
OTindex: 53.112
@KhunAxe: Of zo'n bordje:
afbeelding

01-09-20 09:20:20
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.541
OTindex: 7.901
@KhunAxe: Zeker niet. :nee
Mijn zoon kennende houd ik meer rekening met de optie van @Sjaak.

01-09-20 09:57:02
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Sjaak: Hahaa!! Ik was vroeger dol op Wile E. Coyote en The Roadrunner! :D

@venzje: Nou, das toch niet te hopen zeg! Laten we er maar gewoon vanuit gaan dat ze veilig zullen landen 8O

01-09-20 11:31:23
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.541
OTindex: 7.901
Ha, daar weet ik nog een nutteloos weetje over! :D

01-09-20 12:05:56
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Ik ook!

Een koeienuier bestaat uit 4 delen, ieder deel heeft zijn eigen speen.. :+

01-09-20 12:12:41
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189

03-09-20 10:45:09
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.339
OTindex: 28.406
@KhunAxe: In mijn vak bestaat ook een boetestelsel. Maar daarin is vast opgenomen dat de boete niet ten goede mag komen aan degene die de boete oplegt.
Onze geliefde regering loopt in dit opzicht schijnbaar meer dan honderd jaar achter op de scheepvaart.

03-09-20 10:54:23
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Emmo: Het is uiteraard het meest eerlijke als de beboetende instantie niet profiteert van de boetes, hiermee vermijdt je in ieder geval de schijn van 'geldgraaien'. Anderzijds, als de Politie beboet vloeit het vanzelf terug in de staatskas, de politie is immers een onderdeel van de staat.

03-09-20 22:40:28
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.339
OTindex: 28.406
@KhunAxe: In het geval van de Nederlands (r)overheid heb ik op dat punt mijn twijfels.

03-09-20 22:55:44
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Emmo: Alle boetes die uitgedeeld worden door de politie waar ook in Nederland en ongeacht van welk korps worden geïnt door het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB), Daar hebben de politiekorpsen verder niets mee van doen. Dus in tegenstelling tot vroeger vloeit het niet meer naar de regionale korpsen om het jaarlijkse politiebal te bekostigen ;)

Zover ik het begrijp kan Oom agent geen contante boetes meer innen, alles gaat centraal via het CJIB.

04-09-20 03:00:45
Cootje68
Lid

WMRindex: 9
OTindex: 39
Wnplts: Helmond
Voor de oudgedienden die Relpa gekend / ontmoet hebben in het verleden:
Zijn familie heeft laten weten dat Relpa op 17 augustus jongstleden is overleden.

RIP maatje *boink*

04-09-20 05:33:01
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.721
OTindex: 90.299
@Cootje68: dank je, we hadden het van @Zuwe gehoord. Hoop dat iedereen er vrede mee heeft, en sterkte voor zijn familie en vrienden.

04-09-20 12:08:09
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.339
OTindex: 28.406
Quote @KhunAxe:
Dus in tegenstelling tot vroeger vloeit het niet meer naar de regionale korpsen om het jaarlijkse politiebal te bekostigen ;)
Maar de baas van Oom Agent is nog steeds de overheid, dezelfde die ook de baas is van de tollenaars waar mijn vader er vroeger één van was.

04-09-20 23:22:47
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Emmo: Toch valt niet elke boete aan de overheid toe, tenminste, sommige boetes vallen toe aan de gemeente waarin de boete uitgeschreven is. Uiteraard is dat ook overheid, maar lokale overheid, minder erg :+

Wat de overheid met de boetes doet is mede afhankelijk van wie de beboetende instantie was, maar het blijft i.i.g. niet (meer) aan de strijkstok van deze of gene plakken. Geen enkel persoon wordt zelf beter van boetes uitschrijven, die tijd is allang voorbij.

Op het Griekse eiland Rhodos is er een klein stukje weg, misschien 100 meter, waar het eenrichtingverkeer is. Dit wordt door bewoners en toeristen alike genegeerd omdat je anders kilometers moet omrijden, doet geen mens :nee

Elke maand, zo meestal tegen het einde van de maand, staat er plotsklaps een controlepost van de lokale gendarmerie, iedereen tegenhoudend en een zeer schappelijke boete uitschrijvend, "Kunt u s.v.p. contant betalen? Ach, Efcharisto, (dank u wel)" :+

.

Laatste edit 04-09-2020 23:42

07-09-20 08:48:15
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
Onderstaande las ik zojuist terwijl ik op zoek was naar interessante artikelen voor WMR. Het is natuurlijk veel te summier voor plaatsing als artikel, maar het is wel degelijk een feel good berichtje dat ik jullie niet wilde onthouden..

NÎMES - Bij stierengevechten in het zuiden van Frankrijk is de 23-jarige Kévin Bruguière om het leven gekomen. Volgens Franse media werd de man op de horens genomen in de arena van Vallabrègues ten noorden van de stad Arles. Hij overleed later in het ziekenhuis in Nîmes.

afbeelding

Ik weet het, het was geen dodelijk stierenvechten maar ik ben mordicus tegen alle 'sporten' waarbij dieren misbruikt en mishandeld worden!

Gun ik zo'n klootzak de dood? Nee, als ik heel eerlijk ben niet, maar als het dan toch gebeurt dan kan ik er ook geen seconde van wakker liggen! Play stupid games, win stupid prizes!

.

Laatste edit 07-09-2020 09:00

30-09-20 20:29:40
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.721
OTindex: 90.299
Huik - Nederlandse Boerka afbeelding

Vanaf de veertiende eeuw liepen dames in Nederlanden geregeld rond in een zogeheten huik, een lange klokvormige en soms geplooide mouwloze mantel van wollen stof. Anders dan gewone mantels, werd deze huik op het hoofd gedragen. Wie een huik droeg die het gelaat vrijwel volledig bedekte, kwam soms in de problemen. Net als tegenwoordig gold er vroeger namelijk soms een verbod op gezichtsbedekkende kleding.

In oude boedelinventarissen wordt de huik geregeld vermeld en het kledingstuk is ook terug te vinden op veel schilderijen, prenten en tekeningen. Vermoed wordt dat de capevormige mantel vanuit Noord-Afrika en Andalusië naar de Nederlanden is overgewaaid, mogelijk ten tijde van de Kruistochten. Meestal was hij voetlang en gemaakt van donkere lakense stof (geschoren wol). Eigenlijk was de huik een hoofddeksel, aangezien hij vast zat aan een hoedje met een houten knop. Daarmee kon men de huik ‘naar de wind zetten’.
Degelijkheid

Er is wel eens gesuggereerd dat de huik in onze contreien vooral populair werd dankzij de Kleine IJstijd (1570-1700). Gemiddeld lag de temperatuur in ons land in die periode één tot twee graden lager dan tegenwoordig. De mantel was inderdaad goed geschikt als het buiten koud en guur was. De drager kon zich immers vrijwel helemaal in de mantel verschuilen en was dan dus van top tot teen beschermd tegen de kou. Volgens historisch kleermaker Geeske Kruseman van Museum Het Leids Wevershuis werd de huik voor vrouwen in Nederlanden een symbool van degelijkheid. De mantel zelf was ook degelijk en ging vaak een leven lang mee. Helaas zijn er voor zover bekend echter geen huiken bewaard gebleven, hoewel er tienduizenden gemaakt moeten zijn. De huik was een soort ‘gelegenheidsdracht’. Het kledingstuk werd onder meer gedragen als men naar de markt, de kerk of een begrafenis ging. Vooral vrouwen uit de burgerij zouden de huik gedragen hebben.

Boedelinventarissen uit de eerste helft van de zeventiende eeuw tonen aan dat veel dames één of meerdere huiken in bezit hadden. Soms werd een ronde hoed bovenop de huik gedragen. Naast een zwaar Hollandse model bestond er een wat modieuzere Brabantse versie. Deze had een geplooide sluier en een hoedje met een pluim uit fluweel.

Hoofddekselverbod

In de vijftiende en zestiende eeuw was het dragen van een huik soms niet toegestaan, vanwege lokale hoofddekselverboden. Na de inname van Den Briel in april 1572 door de geuzen bleef Amsterdam bijvoorbeeld nog zes jaar lang onder Spaansgezind bestuur. In die periode verkeerde de stad hierdoor in een groot isolement. Stadsarchief Amsterdam:

“De geïsoleerde positie van Amsterdam had ook gevolgen voor de bewegingsvrijheid van de eigen inwoners. Uit het besluit (de ‘resolutie’) van de vroedschap van 18 november 1572 blijkt dat mensen zonder toestemming van burgemeesters niet meer buiten de verste palen op het bevroren IJ mochten komen. Tegelijk werd aan vrouwen verboden om met ‘bedeckts hoofts’ de stad te verlaten: dit om identificatie mogelijk te maken. Droegen zij toch enige hoofdbedekking, zoals een huik (kapmantel), dan werd die in beslag genomen.”

In 1477 was er ook al eens een hoofddekselverbod in Amsterdam ingevoerd. En in 1564 gebeurde dit naar aanleiding van een inbraakgolf. De stadsbestuurders vonden het toen (begrijpelijk) een groot probleem dat inbrekers hun gezicht snel verborgen achter een capuchon, mantel of huik zodra ze een waker aan hoorden komen. Dergelijke kledingstukken werden daarom verboden.

Rouw-accessoire

Tot de zeventiende eeuw droegen ook mannen geregeld een huik. Vrouwen bleven de mantel nog tot zeker halverwege de zeventiende eeuw op grote schaal gebruiken. Daarna raakte hij geleidelijk uit de mode. De rouwmantel, die gelijkenis vertoont met de hedendaagse boerka omdat deze het gelaat van de draagster grotendeels bedekt, bleef op de Waddeneilanden hierna nog wel tot ver in de negentiende eeuw standhouden. Vrouwen die net weduwe geworden waren, trokken op de eilanden vaak een lange zwarte huik aan en gingen vervolgens het dorp rond om hun relaties op de hoogte te brengen van het overlijden van de echtgenoot. Op onderstaande video uit 1949 is de huik nog te zien. Het gaat om een registratie van een begrafenis in circa 1870, nagespeeld door de historische vereniging Wieringen.

Beelden van de begrafenis op Wieringen:
klik hier

Blauwe huik

Het historische kledingstuk is ook terug te vinden in de oude uitdrukking “iemand de blauwe huik omhangen”, wat zoveel betekent als “overspel plegen”. De precieze herkomst van de uitdrukking is niet bekend, maar hij is in 1559 wel mooi afgebeeld door Pieter Bruegel de Oude op zijn werk Nederlandse Spreekwoorden, waarop de kunstenaar zeker honderdvijfentwintig Nederlandstalige spreekwoorden en gezegdes afbeeldde die destijds gangbaar waren in ons taalgebied

=================

@KhunAxe: idd, ik kan ook geen medelijden met hem hebben.. Hoop dat de stier het overleefd heeft 8)

Laatste edit 30-09-2020 20:30

30-09-20 23:32:15
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@allone: Interessant stukje geschiedenis, dus ook wij hebben een eigen 'boerka' gehad ;) Hoewel die van ons geen religieuze achtergrond had, meer een praktische.

De stier? Het gevecht heeft hij sowieso overleefd, maar hij kan natuurlijk goed direct geslacht zijn om de familie wat 'genoegdoening' te bieden.

.

Laatste edit 30-09-2020 23:33

01-10-20 07:47:22
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
De levenscyclus van een van de meest populaire drankjes op Aarde: Koffie!

afbeelding

04-10-20 08:49:42
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.721
OTindex: 90.299

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 209 210 211 [212] 213 214 215 225 226 227 228

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven