Je zou het misschien niet denken, maar het blijven gebruiken van kerosine kan de oplossing zijn voor het verduurzamen van de luchtvaart. Dat zegt Joris Melkert van de TU Delft.

Volgens Melkert is de groei van de luchtvaart het eerste probleem waar je bij het verduurzamen tegenaan loopt. ‘De luchtvaart groeit hard, met zo’n vijf procent per jaar. Dat is veel harder dan de rest van de wereldeconomie’, legt hij uit. De andere uitdaging zit volgens Melkert in het vinden van een oplossing die overal ter wereld hetzelfde is. De vliegtuigen maken lange afstanden en vliegen de hele wereld over.

De oplossing is minder voor de hand liggend: ‘Blijf werken met kerosine’, adviseert Melkert. Die kerosine moet alleen wel op een andere manier gemaakt worden. ‘Nu maken we het nog met aardolie, maar je kunt kerosine ook kunstmatig maken uit bijvoorbeeld aardgas, kolen of biomassa’. Vliegtuigen kunnen overal ter wereld probleemloos vliegen op de synthetische kerosine.

Vliegen op zonnepanelen zit er voorlopig nog niet in. Melkert: ‘De zonnepanelen kunnen niet voldoende energie leveren. Je kunt de energie wel in accu’s opslaan, maar die zijn tegenwoordig nog te zwaar.’ Volgens Melkert is vliegen op kerosine zestig keer efficiënter. Het kan dus nog lang duren voor er elektrisch gevlogen kan worden.