Bewoners van een flat in Veenendaal moesten vorige week gebruik maken van een niet al te fris ruikende lift. Een hond van iemand die in de flat woont had in de lift gepoept. De eigenaar weigerde de drol op te ruimen en dat kwam de huurder op een fikse rekening te staan.

In de lift hangt namelijk een camera die de poepende hond haarscherp vastlegde. Woningbouwvereniging Patrimonium, die de flat beheert, plaatste een foto van de lift op Facebook. "Hond legt drol in lift. Hondeneigenaar ruimt het niet op maar krijgt van ons de rekening voor de schoonmaak." Die rekening komt neer op 100 euro, vertelt Cora van der Poel van Patrimonium.

"Er kan een keer iets fout gaan. Een hond kan zijn behoefte niet ophouden, of een kind plast een keer in de lift. Maar de meeste mensen ruimen het daarna gewoon op", vertelt ze. De enkeling die dat niet doet, krijgt na het bestuderen van de camerabeelden de schoonmaakrekening van het bedrijf.

De rekening van 100 euro is al op de mat gevallen bij de huurder. "Die heeft nog niet gereageerd. Maar mensen weten meestal best zelf wat ze gedaan hebben en zo niet, dan laten we ze de beelden zien."