Anders dan veel mensen denken worden we op het werk niet het meest afgeleid door kattenfilmpjes op Facebook. Onze tripjes naar de koffie-automaat kosten de meeste tijd.
Hoe is het op je werk? Al Facebook gecheckt, een tweet verstuurd en koffie gehaald?
Tja, je kunt niet altijd aan het werk zijn. Soms doen we gewoon eventjes iets anders. En anders dan je misschien zou denken, kosten social media ons niet de meeste werkminuten.
Uit een recente enquête onder ruim duizend Amerikaanse fulltime werknemers blijkt dat de meeste niet-werkminuten worden besteed aan lopen naar de koffieautomaat of de waterkoeler. Hier hoort de lunch overigens niet bij. Op nummer twee staat naar de wc gaan.
Opvallend: hoe hoger je in de boom zit, hoe vaker je deze eerste twee activiteiten onderneemt. 19 procent van de managers spendeert dagelijks meer dan 30 minuten aan koffie halen, ten opzichte van 8 procent van de gewone werknemers.
We kletsen ook veel met collega's: die activiteit staat op drie. Vooral vrouwen zien dat als een belangrijke afwisseling om productief te blijven. Daarna volgen onze appjes, emails en telefoontjes met familie.
Op vijf staat het afhandelen van online klusjes, zoals het betalen van rekeningen, shoppen en andere to do's. Appen met vrienden staat op zes. Pas op plek 7 staat ons werkontwijkend gedrag op sociale media. Overigens vindt 68 procent van de ondervraagden dat ook gewoon prima, zolang het maar niet te lang is. De helft vindt 10 minuten de ideale social media afleidingstijd.
Is het erg dat we af en toe een wandelingetje naar de koffieautomaat maken of kletsen met onze collega's? 20 procent van de ondervraagden denkt dat het hun werkprestaties schaadt, tegenover 17 procent die denkt dat het juist bijdraagt aan de productiviteit. Juist even weg zijn van de werkplek helpt om daarna weer fris aan de slag te gaan, zegt deze groep.
President Obama kon ongetwijfeld weer vol inspiratie aan de slag, na zijn afleiding en kopje koffie met Jerry Seinfeld.