Wegreparaties belabberd uitvoeren en het geld dat overblijft in eigen zak steken. Zeven hoge ambtenaren van de gemeente Rome zijn volgens het Openbaar Ministerie direct verantwoordelijk voor de slechte staat van de bestrating in de hoofdstad. Door de gaten en scheuren in de Romeinse wegen gebeurden in een half jaar zeker tweeduizend ongelukken, schat het OM.

De zeven ambtenaren zijn volgens justitie direct betrokken bij een omkoopschandaal, waarvoor eerder al twee directeuren van een wegenbedrijf werden opgepakt. Het bedrijf zou tonnen aan de ambtenaren hebben betaald om reparatieopdrachten in handen te krijgen. Maar toen de order voor het herstel eenmaal op zak was, werden de reparaties maar halfslachtig uitgevoerd.

Daardoor garandeerden de beschuldigde directeuren zich van nieuwe opdrachten. Los van de smeergelden streken ambtenaren in de gemeente gelden voor wegreparaties gedeeltelijk zelf op. Tekorten in de begrotingen werden opgelost door slechtere kwaliteit asfalt te gebruiken of dunnere lagen op de kapotte wegen aan te brengen, vermoedt het OM.

Gaten zo groot als wagenwielen, voor motorrijders levensgevaarlijke diepe scheuren in het asfalt, keien die als dominostenen uit de straten schieten. Het probleem van de belabberde staat van de wegen en straten in Rome speelt al jaren. De gevaren van de kapotte bestrating worden nog eens verergerd door de enorme aantallen auto’s en motoren die zich dagelijks door de hoofdstad verplaatsen.

Naar schatting gaan iedere dag twee tot drie miljoen Romeinen met hun eigen vervoermiddel op pad. Daaronder zitten 600.000 scooters en brommers. Het aantal verkeersongelukken in Rome ligt op bijna 12.000 per jaar. Bij die ongelukken vallen jaarlijks 120 doden, ruim drie keer zoveel als in Milaan. Volgens justitie is het hoge aantal direct te wijten aan de matige staat van de wegen.

Eerder probeerde de inmiddels vertrokken burgemeester Marino van Rome de onderhoudsbedrijven garantiecontracten te laten tekenen voor reparaties die ze uitvoerden. De bedrijven zouden op die manier aansprakelijk kunnen worden gesteld wanneer wegen opnieuw kapot gingen. Dat akkoord is er nooit gekomen.