Mensen kopen meer spullen als ze een lege maag hebben, zo blijkt uit een nieuwe wetenschappelijke studie. Hongerige bezoekers van winkels geven over het algemeen meer geld uit; niet alleen aan voedsel maar ook aan andere producten.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Minnesota in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS.

De kooplust wordt mogelijk aangewakkerd door het hormoon grheline dat wordt aangemaakt bij honger en invloed uitoefent op het beloningscentrum van het brein.

De Amerikaanse onderzoekers analyseerden de resultaten van vijf studies waarbij het koopgedrag van mensen werd afgezet tegen de mate van honger die ze voelden.

Bij één van de experimenten werden 65 proefpersonen uitgenodigd om een niet aan voedsel gerelateerde artikel te beoordelen: een papierklem.

De helft van de deelnemers deed dat met een lege maag. De andere helft kreeg van tevoren een paar plakjes cake te eten.

Uit het onderzoek bleek dat alle proefpersonen ongeveer hetzelfde cijfer aan de papierklem gaven. Maar toen hen werd gevraagd hoe veel papierklemmen ze gratis zouden willen hebben, bestelden de hongerige deelnemers gemiddeld 70 procent meer van de artikelen.

Bij een ander experiment werden bezoekers van warenhuizen ondervraagd over het aantal spullen dat ze hadden gekocht en de mate van honger die ze voelden. Het onderzoek wees uit dat hongerige winkelbezoekers gemiddeld 64 procent meer geld hadden uitgegeven aan kleding en gebruiksvoorwerpen.

Volgens hoofdonderzoeker Jing Xu is deze kooplust vooral te wijten aan de verhoogde aanmaak van het hormoon ghreline bij honger. Winkelen met een hongergevoel is volgens haar geen goed idee.

“We willen mensen er met deze studie graag van bewust maken dat ze bij het winkelen op een lege maag mogelijk meer geld uitgeven dan ze van plan zijn”, verklaart ze op nieuwssite New Scientist. “Het is beter om wat te eten voordat je de stad in gaat.”