Martijn Schraven uit Breda stuurde 95 bedrijven een e-mail waarin hij bedelde om gratis spullen voor een vriendin. Maar in plaats van de spullen aan haar te geven, verdeelde hij ze onder zijn familie.

"In die mail zei ik dat ik een rotjaar achter de rug heb en dat ik iets wilde doen voor een vriendin van me. Ik vroeg of de bedrijven misschien een monstertje konden missen", vertelt hij aan Omroep Brabant. Ongeveer twintig bedrijven reageerden positief en zonden hem in totaal zo'n 150 euro aan gratis spullen.

"Ik kreeg niet zomaar monstertjes, ik kreeg hele pakketten toegestuurd. Zo stuurde Duo Penotti mij twee potten van 850 milliliter chocopasta toe en ook nog acht kleine potten. Maar van Bon Maman kreeg ik naast jam theedoeken, koffiekopjes en zelfs een koelkastmagneetje." Unilever weigerde producten te sturen, omdat het bedrijf alleen geeft aan bekende goede doelen.

De gratis spullen gingen echter niet naar de vriendin. "Nee, ik zei dat alleen maar in de e-mail om sympathie te wekken. Op Kerstavond hebben we met de familie spelletjes gespeeld. En iedere winnaar mocht een deel van het pakket uitkiezen om mee naar huis te nemen."