Nederland is al één van de landen met de hoogste verkeersboetes in Europa, maar per 1 januari 2014 gingen ze opnieuw omhoog.
De Telegraaf meldt op basis van een onderzoek van de ADAC (de Duitse variant van de ANWB) dat Nederland er vooral ten opzichte van Duitsland, Frankrijk, België en Engeland enorm uitspringt met de hoogte van boetes. Als voorbeeld neemt de ADAC de boete voor niet handsfree bellen die in de genoemde landen 40 (Duitsland), 135 (Frankrijk), 100 (België) en 75 euro (Engeland) en bij ons liefst met 230 euro wordt bestraft. Inhalen bij een inhaalverbod kost bij ons 220 euro en in de eerder genoemde landen respectievelijk 30, 135, 150 en 70 euro.
Sommige boetebedragen zijn volstrekt van de gekke, zoals 370 euro voor rijden over de vluchtstrook en onnodig claxoneren. Die bedragen zijn per 1 januari met 20 euro verhoogd en dat is veel meer dan de 2,8 procent inflatiecorrectie die minister Opstelten van Veiligheid en Justitie zegt toe te passen, zo constateert Marianne Dwarshuis van de ANWB. “Na verhoging van de autobelasting en brandstof ontkom je dan ook niet aan het sentiment te moeten constateren dat de weggebruiker als melkkoe wordt gebruikt om de staatskas te spekken”, zegt ze in De Telegraaf. “Natuurlijk moeten overtredingen bestraft worden. Maar de ernst van het vergrijp moet wel in relatie met de hoogte van een boete staan”, vervolgt Dwarshuis. „Dat is nu niet het geval. Ieder jaar worden de boetebedragen automatisch verhoogd en daar zijn wij op tegen.”