Meer dan 40 procent van de Nederlandse vrouwen gebruikt een toiletbezoek om even na te denken. Anderen vinden het een ideaal moment om te lezen (30 procent), sociale media te checken (38 procent) of hun make-up bij te werken (23 procent). De gegevens komen uit een onderzoek naar de vrouwelijke toiletgewoonten, uitgevoerd door weekblad Viva, energiemaatschappij Shell en 'toiletketen' 2theloo. Zij ondervroegen daarvoor 350 Nederlandse vrouwen. En wat bleek? Gemiddeld gaan we zo'n vijf keer per dag naar het kleinste kamertje, waar we n tot drie minuten doorbrengen. Ruim een kwart van de vrouwen (27 procent) beschouwt die momenten als tijd voor zichzelf. Dat wil zeggen: nadenken, lezen, make-up bijwerken en sociale media checken. En nadeel bij dat laatste: 12 procent liet al eens haar telefoon in het toilet vallen... Na het bezoek wassen twee op de drie vrouwen hun handen met zeep of desinfecterende gel, een kwart gebruikt alleen water en 9 procent verlaat de ruimte zelfs zonder de handen te wassen. Hygine is wel enorm belangrijk, zeker als het op openbare toiletten aankomt. Bij 96 procent staan schone toiletten in tankstations dan ook hoog op het verlanglijstje bij het reizen. Als het toilet toch vuil blijkt te zijn, weigert maar liefst 66 procent om te gaan zitten op de wc-bril, en blijft boven de pot hangen. 20 procent belegt de bril dan weer met hopen toiletpapier, terwijl 5 procent gewoon niet gaat. Ruim de helft heeft geen enkel probleem om een grote boodschap op een vreemd toilet te doen. Toch houdt ook 20 procent het liever op tot thuis, terwijl het bij 16 procent niet eens zou lukken. Verder bleek ook dat veel vrouwen zich schamen voor het lawaai dat ze maken in een openbaar toilet, zeker als er een wachtrij staat. Daarom voelt 30 procent zich genoodzaakt om te kuchen, door te spoelen of het toiletpapier extra luidruchtig af te scheuren. 14 procent blijft dan weer zitten tot de rij weg is, terwijl 13 procent er zich niets van aantrekt.