Alle pakweg 10.000 atleten van de Olympische Spelen krijgen gratis drie condooms. Maar Durex, de gulle gever, mag dat niet hard van de daken roepen.
Dat komt omdat het bedrijf slechts een kleine sponsor is. Durex is eigendom van Reckitt Benckiser, maker van bekende schoonmaakartikelen en op dat gebied grote concurrent van Procter & Gamble. P & G is wel een hoofdsponsor van de Olympische Spelen in Londen deze zomer en betaalde daarvoor 1,6 miljard dollar.
En dus moet Durex zich koest houden. Maar het sponsorde eerder ook al olympische sporters op zowel Zomer- als Winterspelen en wilde die traditie graag voortzetten. Veel publiciteit en nauwelijks kosten.
LOCOG, de organisatie die verantwoordelijk is voor de Olympische Spelen deze zomer, is uitermate streng tegenover bedrijven die mee willen rijden op de olympische golf, schrijft Bloomberg Business Week. Guerrilla marketing zoals Bavaria die pleegde bij het afgelopen WK voetbal in Zuid-Afrika zijn sportorganisatoren een doorn in het oog. Het Britse parlement is akkoord gegaan met nieuwe strenge wetgeving. Woorden als Londen, 2012 en goud zijn al gauw besmet.
Business Week schat in dat als een fabrikant van zonnebrand de slogan "Krijg een bronzen huid in 2012" gebruikt, ze al over de schreef gaat.
Ook is het verboden om buitenreclame te voeren dicht bij de sportaccomodaties om te voorkomen wat Nike ooit in Atlanta deed: veel reclameborden die de aandacht weghaalden van hoofdsponsor Adidas.
Toch zullen talloze marketeers op zoek gaan naar associaties met de Olympische Spelen zonder te wet te overtreden. Grote bedrijven zullen bovendien een eventuele boete graag betalen. Die boete is namelijk relatief beperkt tot 20.000 pond per overtreding, ruwweg 25.000 euro.
Voor dat bedrag hebben ze wellicht graag een publicitair relletje over. Kunst is dus voor LOCOG om in stilte op te treden.