Koffieketen Starbucks wil meer bezoekers trekken en doet een proef met de verkoop van bier en wijn. Starbucks gaat op 25 plaatsen in de VS bier en wijn verkopen. Ook kun je er een schotel met fruit en kaas of een focaccia met olijfolie kopen. Dat heeft het bedrijf maandag 23 januari bekendgemaakt. De beslissing volgt na een experiment in zes steden in de staat Oregon. Starbucks wil in feite de omgekeerde beweging maken die McDonald's eerder inzette: de hamburgerketen slaagde erin meer bezoekers te trekken door ontbijt aan te bieden. Starbucks wil meer omzet in de middag- en avonduren, schrijft persbureau Bloomberg. Een biertje kost in de VS 5 dollar (3,85 euro), een glas wijn 7 tot 9 dollar. Starbucks gaat de uitbreiding van het experiment doorvoeren in nieuwe vestigingen die groter zijn dan de gemiddelde vestiging. In de VS heeft het bedrijf 10.700 zaken. Sinds oprichter Howard Schultz terugkeerde aan de top van het bedrijf in 2008 gaat het weer crescendo met de koffieketen. De omzet steeg de afgelopen twee jaar met 20 procent en de winst verdrievoudigde. En op de beurs doet Starbucks relatief goed vergeleken met andere fastfoodbedrijven. Afgelopen november nam Starbucks een een Californische sapjesmaker over voor 30 miljoen dollar, ook een signaal dat Starbucks verder wil kijken dan koffie.