Hulpsinterklazen voelen zich door het nieuwe uiterlijk van Sinterklaas op kosten gejaagd. Om zoveel mogelijk te lijken op de Sinterklaas die bij de op televisie uitgezonden intocht te zien is, moeten ze een nieuwe baard en een nieuwe mijter aanschaffen. "Alleen een nieuwe mijter kost 350 euro", zegt presentator en stemacteur Bart Bosch dinsdag in De Telegraaf.
Hij is met zijn bedrijf ook actief in hulpsinterklazen en spreekt van een 'sinterklaasoorlog'. Bedrijven worden volgens hem op enorme kosten gejaagd. Voor iedere hulpsinterklaas moet namelijk een nieuwe outfit worden geregeld. "Er zijn zelfs plannen om een nieuwe intocht te regelen en die dan op een van de commerciële zenders te laten zien volgend jaar", dreigt hij in de krant. Marcel Karhof van het Sint Nicolaas Genootschap in Den Helder vindt vooral de nieuwe logo's op de habijt een probleem. De kruizen zijn vervangen door afbeeldingen van mijters. Karhof is echter niet van plan aanpassingen door te voeren. "Kinderen snappen ook wel dat sint meer in zijn kast heeft hangen dan één pak."
Omroep NTR zegt in de krant al sinds de presentatie van de nieuwe sint in mei klachten te krijgen. "Maar van de kinderen horen we niets en daar gaat het om", zegt een woordvoerder. De omroep is dan ook niet van plan iets in de Sinterklaasjournaals of de jaarlijkse intocht aan te passen. "Hij bepaalt uiteraard zelf hoe hij eruitziet. Het is nu eenmaal zo dat Sinterklaas vindt dat deze nieuwe look beter bij zijn gezicht past." De woordvoerder benadrukt dat de omroep niemand verplicht op de televisiesint te lijken.