hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 14:00 - 74421 artikelen - nu online 45 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Wat is een blanco stem?

09-09-12 19:23:57 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Ik merk dat er nog altijd veel mensen zijn die niet goed begrijpen wat een blanco stem betekent voor de verkiezingen. Een blanco stem uitbrengen is simpel. Je vult gewoon niks in op het stembiljet en gooit hem leeg in de stembus.

Maar wat doet een blanco stem nou eigenlijk? Ik leg het nog een keer uit.

Bron 1
Quote:
Wanneer u een blanco stem uitbrengt, heeft dat uitsluitend een symbolische betekenis. Uw stem heeft dan, net als wanneer u niet stemt, geen invloed op de zetelverdeling. Het is een misvatting dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat. Een blanco stem wordt wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst van de verkiezing.


Een blanco stem gaat niet naar de grootste partij. Het zorgt er ook niet voor dat de kiesdeler verandert waardoor het moeilijker zou worden voor partijen om een zetel te halen. Het enige waar het voor meetelt is het opkomstpercentage.

Bron 2
In 2010 was er een opkomst van 9.442.977 kiezers. Hiervan hebben 8.829 mensen een blanco stem uitgebracht en 18.147 een ongeldige stem (door bijv. 2 kandidaten aan te kruisen op het stembiljet.)
De overige 9.416.001 stemmen waren elk op een kandidaat en zijn dus geldig.

De kiesdeler was dus 9.416.001 / 150 zetels = 62.773 stemmen voor een Tweede Kamer-zetel. Ook restzetels worden via een wat lastigere berekening aan de hand van deze kiesdeler bepaald, en blanco stemmen veranderen daar niets aan.

Zoals je kunt zien worden de blanco en ongeldige stemmen al voor alle berekeningen weggestreept. Het is dus echt een stem die op geen enkele wijze meetelt. Wat voor psychologische betekenis zo'n blanco stem heeft is voor iedereen zelf te bedenken. Maar denk niet dat een blanco stem consequenties heeft op de zetelverdeling.

09-09-12 19:27:21 - Quote! - @stora
stora
Oudgediende


WMRindex: 18.714
OTindex: 2.861
dus een blanco stem is hetzelfde als dat je niet stemt.
Je laat alleen zien dat je op niemand stemt.

09-09-12 19:28:07 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@stora: Juist.

09-09-12 19:48:08 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Antior: Bedankt voor je uitleg.

Iedereen behalve Abu gelooft je nu :P

10-09-12 01:29:38 - Quote! - @TheMajor
TheMajor
Erelid


WMRindex: 1.164
OTindex: 1.934
S
Quote @stora:
dus een blanco stem is hetzelfde als dat je niet stemt.
Je laat alleen zien dat je op niemand stemt.


Nou, zoals ik het begrijp heeft het wel invloed op het opkomstpercentage als je blanco stemt ipv dat je niet stemt.

10-09-12 08:12:59 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@TheMajor: Maar dat is dan ook alles. Het opkomstpercentage wordt niet gebruikt om de kiesdeler te berekenen.

10-09-12 09:48:24 - Quote! - @Madarian
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
Antior: Uitstekend om het apart nog eens te vermelden. Ik ben in het verleden hierover verkeerd ingelicht, en er zijn er genoeg die denken dat het verschil uitmaakt in de zetelverdeling, terwijl dat blijkbaar niet zo is.

10-09-12 19:19:57 - Quote! - @Giovanni
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Quote @stora:
dus een blanco stem is hetzelfde als dat je niet stemt.
Je laat alleen zien dat je op niemand stemt.


Dan kan ik dus net zo goed niet gaan stemmen:|


10-09-12 20:33:13 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote @stora:
dus een blanco stem is hetzelfde als dat je niet stemt.
Je laat alleen zien dat je op niemand stemt.


Dat klinkt onzinnig, maar er gaat wel degelijk een boodschap van uit. Niet stemmen staat gelijk aan zeggen dat het je niks kan schelen; blanco stemmen laat zien dat je over de verkiezingen na hebt gedacht en dat je het met geen enkele partij eens bent.

10-09-12 20:35:53 - Quote! - @Luna
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Ik dacht altijd dat die stemmen werden verdeeld ofzoiets onder de partijen...ofzoiets...

Dus blanco stemmen is dan ook een betere optie.

10-09-12 21:44:20 - Quote! - @TheMajor
TheMajor
Erelid


WMRindex: 1.164
OTindex: 1.934
S
Ik ga op Niemand stemmen; van welke partij is die eigenlijk? :P

10-09-12 21:50:08 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Ik vraag mij toch ten zeerste af waarom mensen anders dachten dan uiterst boven door Antior beschreven wordt. Ik vind dat een stuk logischer klinken dan alle andere verhalen.

10-09-12 22:14:00 - Quote! - @Luna
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
@DEvH, omdat het misschien vroeger wel zo ging :O

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven