hr
jaargang -23 - laatste artikel 25-4 18:00 - 74450 artikelen - nu online 30 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1] 2

Werkgelegenheid

18-04-11 23:40:17
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Gaat het goed of slecht op de arbeidsmarkt? Wat mij betreft nog wel goed, maar dat kan ook zo anders zijn natuurlijk. Het is dan ook goed dat men mensen in de bijstand zoveel mogelijk probeert te bewegen om aan het werk te gaan. Wat ik dan wel weer jammer vindt, de verdwijning van Melkertbanen, dit is al een tijdje zo en jammer genoeg viel ik net naast de boot met zoiets. Anders had ik niet zelf hard hoeven te knokken voor wat ik nu heb, en ook niet nog harder hoeven te knokken om deze job te behouden, het contract loopt namelijk af en wordt wegens bezuinigjens waarschijnlijk niet verlengd. Melketeers hebben hier geen last van, gelukkig maar voor hun.

Ergo, zonde, één van de mooiste linkse hobby's, wie ook echt werkte, werd wegbezuinigd :(

20-04-11 02:15:33
nietmeer
Tjah, voor zover ik de Melkertbanen kende werkten ze wel goed. Het zijn mooie baantjes voor mensen die willen werken en die niet zo zeer de staatskas leegtrekken, zoveel krijgen ze niet betaald. Zeer zonde dat 't wordt wegbezuinigd, was een efficiënte manier om iedereen nuttig aan het werk te houden.
Mjah, de economie (afhankelijk van de arbeidsmarkt) is belangrijker...? Het nieuwe kabinet, ik volg het soms niet zo heel goed.

30-04-11 05:15:12
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
'Kindergeneeskunde zit in grote problemen'
29/04/11, 11:26

UTRECHT - Kindergeneeskunde in Nederlandse academische ziekenhuizen verkeert in grote problemen. Op diverse plaatsen zijn kinderartsen al ontslagen en worden afdelingen gesloten. Een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) heeft een bericht daarover op de website van Zorgvisie vrijdag bevestigd.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/1882474/2011/04/29/Kindergeneeskunde-zit-in-grote-problemen.dhtml

30-04-11 12:11:45
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Even terug naar het onderwerp.... Ik vind dat men mensen in de bijstand niet alleen moet bewegen om te gaan werken, maar zelfs verplichten (mits geen medische belemmeringen). Er is ontzettend veel wat gedaan kan worden, denk aan simpel opruimen en onderhoud bermen etc, maar ook hulp bij bejaarden zorg etc (wandelen, boodschappen etc). En wie niet wil: geen probleem, uitkering korten of zelfs schrappen bij herhaling.

En dat de Melkert banen verdwenen zijn is inderdaad jammer. Hebben we eens een links hobby die werkt, schaffen we m af.....

30-04-11 17:18:41
nietmeer
@Invisible: Nooit in de bijstand gezeten??

Als ervaringsdeskundige (A) in zowel de bijstand als in een Melkertbaan zal ik, voor deze ene keer, mijn mening geven.


De bijstand is geen pretje, of je er nu wel of niet om gevraagd hebt om daar in terecht te komen, ik was er op dat moment heel blij mee. Door persoonlijke omstandigheden toentertijd zat ik nog niet echt om een volledige baan te springen. Ik werkte wel maar voor 20 uur per week en dan ook alleen maar in het seizoen (maart t/m okt).

Later kreeg ik een Melkertbaan aangeboden, 40 uur per week maar dezelfde verdiensten als wat ik in de bijstand kreeg. Ik maalde daar niet om, was allang blij dat ik mijn eigen kost kon verdienen, maar wel onregelmatige werktijden zoals de avonduren en de weekenden. Helaas was de Melkertbaan maar voor korte duur, het bedrijf waar ik werkte was vergeten te melden dat ze niemand meer nodig hadden dus ik liep daar voor Janneke met de korte (vrouwelijke) achternaam rond.


Uiterraad kwam ik toen volledig in de bijstand want mijn ander baan van 20 uur had ik opgezegd.

Nu ben ik geen stilzitter, dus in overleg met de betreffende instanties ben ik weer gaan leren voor ... telefoniste/receptioniste.
Toen waren ze heel erg nodig maar ik had al aan verschillende mensen gezegd: 'let op, zodra ik daarvoor ga leren stort die hele markt in'. En inderdaad ... ik was nog geen maand aan het studeren of het was al zover. Heb de studie afgemaakt, met behoud van mijn bijstandsuitkering, me suf gesolliciteerd maar helaas geen werk erin gevonden.

Niet alleen solliciteerde ik daar voor maar ook voor andere beroepen, helaas kreeg ik steeds bericht dat ik niet aangenomen was (ik was te oud ...)

Zo heb ik dus nog 3 jaar rondgelopen, me suf gesolliciteerd, maar (helaas) geen werk kunnen vinden.

Eind 2007 kreeg ik werk bij de Thuiszorg, waar ik nu nog steeds met heel veel plezier werk. Inderdaad, het was de bedoeling om 'wat hogerop' te komen maar ben weer in de 'schoonmaak' beland!!


Mijn punt?? Bijstand is leuk maar als je de 35 voorbij bent zul je niet snel werk vinden!!!


30-04-11 17:26:28
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
Zo, ik wil ook even reageren.

Alleenstaande moeder, drie kinderen, huurhuis.

Ik werk 25 uur per week voor iets minder dan 1000 euro in de maand. Om rond te komen ben ik afhankelijk van huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebondenbudget. Alimentatie wordt erg onregelmatig betaald en kan ik dus niet rekenen tot vast inkomen. De kinderbijslag gebruik ik om hogere rekeningen of achterstallige betalingen weg te werken....

Als ik bij de Gemeente Deventer aanklop voor aanvullende bijstand zegt men:

"U werkt 25 uur mevrouw *****, neemt u er nog maar een baantje bij voor 15 uur!"

Ik werk die 25 uur in de schooltijden omdat IK het wel belangrijk vind om mijn kinderen ZELF op te voeden....

Commentaar daarop van de betreffende gemeente-ambtenaar: "Voor de overige 15 uur kunt u uw kinderen naar een BSO brengen, want dat wordt vergoed door de Belastingdienst."

Ben ik nou blond? Geef me dan gvd dat stukje Bijstand, uiteindelijk betaal ik zelf mee aan dat soort uitkeringen en toeslagen, omdat ik keurig mijn premies via mijn werk betaal.

Nederlandse bureaucratie: :r :r


30-04-11 17:32:50
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
@Positively: ook wij hebben in de bijstand gezeten. Ervaring dus.

@JoviMamma: klasse

Algemeen: ik had het over hen die in de bijstand zitten en niets doen. Noch werk, noch vrijwilligerswerk. En die medisch gezien geen belemmering hebben.

Die groep moet m.i. verplicht de gemeenschapsklussen doen en/of nog verplicht werken in de tuinbouw etc waar nu Polen voor moeten komen. Wie dat niet wil: prima, maar dan ook geen bijstand.


30-04-11 17:36:19
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
@Invisible: ik ben het met je eens, het beroerde er aan is dat je uiteindelijk de uitbuiters toch niet pakt, want die opereren boven en onder de wet.

Ik ben meer voor strenge controle, kom maar op, want ik heb niets te verbergen.

Ook ik kots op die mennekes die bij mij op mn werk de duurste velgjes voor hun nieuwste Mercedes komen kopen en nog opschepperig lopen te doen dat ze voor altijd vakantie hebben omdat de gemeente wel betaald.

Dus ja, dit is zeer zeker een enorm pijnpunt voor mij.....
Excuses voor mijn felheid...

30-04-11 17:39:54
nietmeer
@Invisible: Zoals altijd moeten de goeden het met de kwaden ontgelden ....



En voor de laatste keer: het is positivily ...



@Jovi-Mama: Kom je in aanmerking voor vrijstelling rioolbelasting en dat soort dingen?

30-04-11 17:43:21
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Ik heb in Portugal en Spanje gewoond en daar zijn ze niet zo vna de uitkeringen.
Je moet er zeker wat voor doen, zoals bermen bijhouden, parkeerplaatsen en straten schoonhouden, fruit plukken, wat dan ook.

Ik kan het slecht hebben dat ze bijvoorbeeld gastarbeiders aantrekken voor de tuinderijen hier terwijl er genoeg mensen thuis zitten.
Niet voor de gastarbeiders verder, die gun ik net zo goed wat,hoor.
Maar mensen willen niks doen voor het geld.

Op zijn minst verplicht vrijwilligerswerk paar uur in de week of wat dan ook, maar wat is er verkeerd aan iets tegenover een uitkering zetten :D

Ik bedoel vooral de jongeren die nu al uitkeringen krijgen enzo...

30-04-11 17:46:55
nietmeer
@Luna: Mensen willen wel wat doen maar willen er dan dik voor betaald krijgen, en daar ligt het punt denk ik.

30-04-11 17:47:04
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
@positivily: nope, daarvoor is het allemaal net te veel...geeft niet hoor, ik red het allemaal wel, maar het houdt niet over...

@Luna: "Nederlanders" kunnen niet genoeg verdienen in bijv. de tuinbouw....Polen zijn allang blij met het geld dat ze verdienen.
Ik zou zeggen: hupsa, aardbeien plukken; zo niet: :w uitkering!

Maar opnieuw algemeen: pak nou degenen die de boel verzieken!!!!

(waarom krijgen gevangenen bijvoorbeeld gewoon hun uitkering doorbetaald tijdens detentie????)

30-04-11 17:48:02
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
@Invisible
Die verplichting is er al. Bij ons op het werk lopen behoorlijk wat mensen 'met een bijstandsuitkering' (WWB).
IEDEREEN met een 'bijstandsuitkering' wordt vroeg of laat verplicht te werk gesteld. Wil je niet: strafkorting. Wil je dan nog niet: einde uitkering.

Helaas zijn dit tijdelijke maatregelen die over het algemeen na een half jaar stoppen. Omdat er bijna geen vervolgtraject is, komen deze mensen daarna weer thuis op de bank te zitten. Dat kun je de meesten niet kwalijk nemen, dat is het falen van het overheidsbeleid.

Nu de bezuinigingen beginnen toe te slaan, blijven de gevolgen ook niet uit. Bij ons zijn er op dit moment GEEN plaatsen meer om nog langer mee te werken aan dergelijke projecten. We hebben zelf al moeite genoeg om het vaste personeel aan het werk te houden :)

30-04-11 17:49:31
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
@stormzoeker: dat is inderdaad de andere kant van de medaille, werkgevers zijn niet meer zo bereid om WWB-ers aan te nemen...

30-04-11 17:57:16
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Ik had nog nooit van WWB ers gehoord.... :$

Positivily: zal de naam nog wel eens fout doen. Is dat erg? Het gaat toch om de inhoud? Ook mijn naam staat regelmatig niet goed......stoor ik me niet aan.

30-04-11 17:58:19
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Ik denk dat het systeem heel krom is.
Mijn zusje is alleenstaande moeder met twee kleine kinderen, maar ze doen overal moeilijk over.
Ze werkt 25 uur in de zorg en wil niet meer werken zolang de kinderen nog klein zijn.
Maar owee als ze ergens om vraagt.

En dan ken ik een gezin waar vader, moeder en twee kinderen niet werken, omdat ze ook genoeg geld krijgen van de bijstand en ze hoeven er niks voor te doen, zoals ze dan trots melden :r

30-04-11 18:00:28
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
@Luna: dat bedoel ik dus! Pak dat volk dan aan en niet werkende alleenstaande mama's (en dat is NIET omdat ik er zelf één ben....)

30-04-11 18:01:33
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Ik ken iemand die sollicitatieplicht heeft en die solliciteert expres op banen die ze toch niet kan krijgen pfff


30-04-11 18:01:42
nietmeer
@Jovi-Mama: @Luna: Zoals altijd moeten de goeden het met de kwaden ontgelden ....

30-04-11 18:04:20
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Je auto op de naam van iemand anders zetten, omdat je anders geen kwijtschelding krijgt, want auto is kapitaal.
Terwijl velen een auto echt nodig hebben.

Heel vermoeiend voor degenen die echt moeilijk zitten.

30-04-11 18:08:30
nietmeer
@Luna: Ondanks dat ik in de bijstand zat had ik gewoon mijn auto op mijn naam staan. En ondanks dat ik die auto op mijn naam had staan kreeg ik gewoon kwijtschelding van gemeentelijke belastingen ;)

30-04-11 19:06:08
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Mijn zusje krijgt geen kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen, omdat ze een auto op haar naam heeft staan.
Ze liet de brief van de week lezen, maar ze kan de auto ook niet missen.

Maar daar is ook een oplossing voor.

Fijn dat het bij jou wel gelukt is :)

30-04-11 19:57:57
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
Inderdaad, door mijn auto krijg ik ook geen kwijtschelding Gemeentelijke Heffingen. Ook geen korting op sport voor de kinderen.

De sporadische keren dat ex wel alimentatie overmaakt zorgt er voor dat ik telkens net over de grens zit.

Het geeft niet. Er komt een dag dat ik niet meer hoef te schrapen en moeilijk te doen om de maand door te komen.

Ik leef nu al zo lang zo dat het eigenlijk niet meer uitmaakt...


30-04-11 19:59:13
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Maar het gaat erom dat het niet eerlijk is.
AL die profiteurs lachen wel :r

30-04-11 20:05:42
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
@Luna: ik heb het opgegeven.

Mijn ex kan een huis kopen, in zijn eentje. Maar verrekt het om een paar eurootjes voor z'n bloedeigen kids te betalen.
Daar komt ook nog eens bij dat hij kan verhinderen dat ik ga emigreren.

Mijn buren (niet de van de vlag) zijn vluchtelingen uit Eritrea. Lid van de plaatselijke kerk. Krijgen een fototoestel (met rolletjes) aangeboden. Die willen ze niet, want het is geen digitale. Een week later wordt er een enorme flatscreen bezorgd. Binnen staat een huge mediacenter, twee laptops en een gewone computer (voor hun kinderen, 4 en 6 jaar oud).

Mijn buren op de hoek (beroepsalcoholisten) leven van een uitkering. Maar hebben wel een spiksplinternieuwe auto voor de deur staan.

Ik werk me een slag in de rondte.

Je zou er moedeloos van worden...

Ik heb geld moeten lenen om Oudste de eerste twee jaar naar Utrecht te laten gaan voor zijn opleiding, omdat ie nog geen 18 was en geen OV had. 3000 euro per jaar. Ik ben nog aan het afbetalen...

Mama doet ook altijd aan de lijn, dan hoeft ze niet te eten. Maar mijn kinderen ontbreekt het aan niets...en daar doe ik het voor.

Sorry voor de eindeloze klaagzang, maar het maakt me zo verdrietig.

Het gras is soms echt groener aan de overkant.... :(


Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven