hr
jaargang -23 - laatste artikel 29-3 14:00 - 74304 artikelen - nu online 26 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1] 2

Euro ja, Euro nee

16-05-10 15:37:55
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
de Euro ondergaat nu exact dat wat critici al voor de invoering voorspelden dat zou gebeuren vanwege de toen al bekende mores van de zuidelijke landen als het gaat om begroten en geld.

De goedgevulde provisiekast is door hen inmiddels leeggegeten en nu prikken ze ook nog mee van ons bord. En als wij maatrgelen eisen gaan ze nog massaal staken ook.... dat voorspelt niet veel goeds over het naleven van en het terugbetalen. En dat gaat ons miljarden kosten die wij dus middels belasting op mogen brengen.

Ook onze pensioenen lopen gevaar doordat de landen in het zuiden nooit ook maar 1 cent hiervoor gereserveerd hebben en straks de vegrijzing daar de begroting ook zwaar onder druk zet.

Al met al kon het wel eens een goed idee zijn om uit de Euro te stappen, het liefst met Duitsland erbij en een monetaire unie met Zwitserland of zo. De voordelen darvan konden wel eens veel meer zijn dan de nadelen en minder kosten dan die nadelen.

16-05-10 17:13:30
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Daarmee help je wel in 1 klap de EU omver.

Sounds like a plan 8O :D

16-05-10 17:27:48
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
dus je zegt dat de voordelen om de euro weg te doen hoger zijn dan de nadelen. heb je daar mogelijk ook bronnen voor? zoals weblogs, krantenartikelen...

16-05-10 18:05:06
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
We zitten in het schuitje en we moeten meevaren???
Of uitstappen, mogelijk zonder te kunnen voorzien wat dat voor consequenties heeft?

Ik zou niet weten wáár op te stemmen als die mogelijkheid geboden werd.
Echt blij met de euro ben ik echter nooit geweest.

16-05-10 18:24:43
Pluppel
Oudgediende


WMRindex: 2.068
OTindex: 13.920
S
@ Ledi, nu wel ja. Als het aan het merendeel van het volk - en van de rest van de Europese bevolking - had gelegen, was er nooit een euro gekomen.

17-05-10 01:38:13
nietmeer
De invoering van de EU heb ik geen slecht plan gevonden op zich, alleen het had veel beperkter mogen blijven tot West-Europa wat mij betreft. Ik snap dat je zou willen samenwerken met zwakkere economieën, maar ze letterlijk je lot aan ze verbinden?

Dat is een groot risico. Hetgeen nu alweer blijkt. Waarom Europa teveel ego had en de EU en ook de Euro zo groot wilden maken, zal waarschijnlijk aan het succes van de VS liggen. Wilden ze los van economisch ook topologisch even groot worden als de VS?

Het lukt ze kennelijk. Jammerlijk genoeg is de EU altijd nog maar een slap aftreksel van de VS. Wij zullen nooit een baas hebben, daar zijn de volken te chauvinistisch voor. Dagdromers die nu hun volk de prijs moeten laten betalen...

Jammerlijk.

17-05-10 07:38:32
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Ik vrees dat het kosten/baten-plaatje te hoog uit zal vallen, in het voordeel van de kosten :S

17-05-10 10:02:50
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
Kpuc: zeker weten - ongeacht welke stappen er vanaf nu genomen worden.
Dat is wat ik bedoelde met "we zitten in het schuitje ..."

17-05-10 18:17:31
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
we zitten nu al met een (minder) sterke munt, dus hoe verwacht je dat de vermeende gulden zal staan als dit ingevoerd word? zeker weten nog een stuk lager. het is erg moeilijk om een nieuwe valuta meteen hoger te krijgen. als dit faalt, dan ga je de andere kant op; inflatie. en dat moeten we helemaal niet hebben. het is dus handiger om de euro er bovenop te helpen in plaats van een nieuwe valuta te beginnen.

17-05-10 19:18:33
nietmeer
Er is nu een punt van geen terugkeer.
We zitten met de Euro en het idee van een gezamenlijke sterke munt was een GOED idee.

Weliswaar was het geen scherp plan om ook minder sterke economieën hierin mee te nemen. Dat maakte de munt labiel. Nu we hem eenmaal hebben kunnen we niet terug naar de Gulden. Dat zal economische zelfmoord zijn. We zullen onze sores met Griekenland moeten oplossen en dit als een les zien:
Nieuwe landen mogen minder snel toetreden tot de Euro. (en het liefst ook tot de EU)

18-05-10 14:17:34
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Of we schoppen de arme landen eruit 8O
Dan heb je pas oorlog 8O

Naja, wij vangen nu de klappen op omdat een aantal landen financieel de zaakjes niet op orde heeft, andersom "verdienen" die landen er gigantisch veel aan dat wij zoveel moeite in hun economie steken. Een concept dat in mijn ogen niet werkt, tenzij alles onder één overheid valt. Een federale overheid zoals in de Verenigde Staten zie ik in Europa niet zo vlug gebeuren, daarvoor zijn alle lidstaten te gehecht aan de eigen cultuur & politiek.

18-05-10 14:22:59
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Je kan geen monetarie unie hebben zonder een politieke die aanzienlijk veel verder gaat dan wat er nu is. Daar is destijds al voor gewaarschuwd, maar de leiders waren blind en doof en nu zitten we dus met de brokken dat een land niet echt gedwongen kan worden met sancties etc als ze er een potje van maken.

en dat bepaalde landen dat zouden doen was van te voren ook al bekend.

18-05-10 16:21:00
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
De sanctie die Griekenland heeft opgekregen is dat er flink bezuinigd moet gaan worden. dit gaan de Griekse burgers ook voelen, waarna Griekenland nog onstabieler word. Dat gaat dus ook de verkeerde kant op.

18-05-10 16:25:35
Redorbit
Erelid


WMRindex: 406
OTindex: 3.524
S
de Nl euro is opzich wel te onderscheiden de munten aan het hoofd van Trix, en de briefjes aan de P waarmee de serienummers beginnen. De euro kan dus gewoon gevoerd worden als nationale munt.

Er zal alleen een transitie periode moeten komen waarin mensen hun buitenlandse euro`s kunnen uitgeven.

18-05-10 16:29:19
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Als je de gulden herinvoert, kan je die qua waarde stellen wat je wil. Je kan dus gewoon 1 op 1 omruilen: 1 nieuwe gulden is 1 nieuwe euro. Danhoeven nergens prijzen etc veranderd te worden, hoeft niemand te wennen aan te lage of te hoge bedragen.

Je kan dan ook in 1 dag omruilen als het perse moet.....

18-05-10 16:55:45
Redorbit
Erelid


WMRindex: 406
OTindex: 3.524
S
ja maar de kosten om de gulden weer te maken en het bestaande geld te vernietigen moet je niet over het hoofd zien.

18-05-10 17:38:00
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
die zullen niet al te hoog zijn, in elk geval geen miljoenen. dat is verwaarloosbaar. maar hoe houd je een nieuwe munt, alleen ingevoerd in een klein land als nederland, staande? vooral na een zwakkere periode van de euro en het feit dat de rest van de EU zo benadeeld word. die moeten dan een nog grotere klap opvangen. dat helpt de rest van europa niet, en het is geen stijl als we al die andere landen laten vallen. het bevordert de handel niet echt...

Invisible, heb je misschien wat bronnen waaruit je kunt halen dat het een optie is om de gulden in te voeren?

18-05-10 17:40:50
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Invis, wat is dan nog het nut van de gulden als nieuwe oude munt? Of gaat het alleen maar om uit de EU te stappen? 8)

18-05-10 22:15:26
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Het nut van een eigen munt c.q. unie met een paar landen als Duitsland is de vastheid ervan. Het niet kunnen beheersen van de overheidsuitgaven en het verkwanselen van de monetaire principes door mn zuidelijke landen raakt ook onze economie en straks ook onze pensioenen.

Dat we als bijkomend voordeel ook de huidige Eu zullen verlaten met zijn regelzucht en verlammende werking is enke een pluspunt extra...

18-05-10 22:23:19
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Tja, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik geef tegenstanders van de EU gelijk dat men teveel leden te snel heeft toegelaten, maar aangezien dat wel Europese landen zijn is het te gek om die alleen op financiële gronden uit te sluiten.

Beter was t geweest om ze aan keiharde voorwaarden te laten voldoen eer men mag toetreden, maar dat is gelul achteraf 8-)

19-05-10 21:05:15
nietmeer
Op zich heeft Duitsland zich opnieuw uitgesproken om de Euro te behouden. En als onze belangrijkste handelspartner kunnen we het ons niet veroorloven om daar tegenin te gaan.

Mja, dat wordt dus pompen of verzuipen. Zitten in de schuit, hebben de lesjes geleerd, mogen we beter opletten in de toekomst, anders mogen wij als burger heel erg pissig worden op de regering.

19-05-10 21:14:08
nietmeer
Kpuc
De grondlegging van de EU werd gelegd om het nationalisme tegen te gaan, later werd er veel op uitgebreid zodat het politiek en economische aspect verder werd geëvolueerd. Als iemand een bedreiging kan zijn voor een van deze twee, (Zoals Turkije door sommige mensenrechtenschendingen en de doodstraf op politieke gronden) Zou je ook economisch labielere landen mogen weigeren.

De EU is niet een topologisch-recordje, om zoveel mogelijk grond te beleggen over Europa heen, om het 1 groot land te maken. Om te stellen dat het wel Europese landen zijn is een maffe reden om ze WEL toe te laten lijkt me.

19-05-10 21:15:24
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Nordic, Turkije maakt geen deel uit van Europa, of je moet dat kleine stukje over de Bosporus wel als zodanig zien..

19-05-10 21:19:07
nietmeer
Topologisch gezien is Turkije half in Europa en half in het Midden-Oosten, en tevens heeft het grote delen van de oude geschiedenis (Griekse en Romeinse Oudheid)

Maar enfin, zou Turkije dan worden geweigerd omdat het net buiten Europa zou liggen, los van hun politieke overtuigingen?

19-05-10 21:24:56
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Ergens moet je een grens trekken, en voor mij persoonlijk ligt die bij Bulgarije, al zou ik dat land nog niet graag in de EU zien gezien de corrupte bende die er nog steeds heerst..

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven