hr
jaargang -23 - laatste artikel 8-5 12:00 - 74507 artikelen - nu online 37 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


[1] 2 3

Global Warming

08-05-07 23:34:13
Arthas
Senior lid

WMRindex: 167
OTindex: 185
Wnplts: Winterswij
Nu het zoveelste, in mijn ogen kinklare onzin, bericht van so-called wetenschappers komt over de opwarming van de aarde, wil ik wel eens een paar meningen weten.

Dat de aarde warmer wordt, staat vast. Maar om dit uit te leggen met als hoofdoorzaak de mens gaat mij te ver.

Zure regen, is geen onzin. Door uitstoot van verschillende gassen ontstaan in combinatie met water, zuren die voor een daling van de zuurgraad zorgen. Doordat de bodem vaak mineralen en kalk bevatten hebben deze een bufferende werking. Zandgrond heeft die vaak niet, en daar zijn de gevolgen van zure regen dan ook het ergst. Maar dit heeft niets met het klimaat te doen.

Gat in de ozonlaag. Daar hoor je weinig meer over, maar is nog steeds wel een issue. Laatste metingen tonen aan dat de laag zich aan het herstellen is.

Broeikasgassen. Dit is 1 van mn favorieten. Broeikasgassen zoals CO2 (koolstofdioxide) en methaan zijn natuurlijke gassen. CFK's zoals die vroeger veel toegepast werden in koelkasten worden steeds minder, omdat het in de meeste landen niet meer gebruikt mag worden.
Het allerbelangrijkste broeikasgas is echter waterdamp ! Hier hoor je bijna nooit iemand over als er weer een doemsbericht over uitgebracht wordt.
Dus draai ik het verhaal om:
De aarde warmt op door de aanwezigheid van een verhoogde hoeveelheid CO2. Er verdampt meer water, waardoor er meer waterdamp in de atmosfeer komt. De aarde warmt nog sneller op, zou je denken... Maar hey, we hebben ook meer wolken, en daarmee kaatst het zonlicht ook weer terug. En dat gaat fijn van twee kanten.

De grootste invloed echter is wanneer er een vulkaanuitbarsting plaatsvindt.

Maar weer even terug naar de CO2: planten en algen groeien hiervan. Sterker nog in het Jura-tijdperk waren de bomen en planten vele maler groter dan nu, en de oorzaak was meer CO2 in de atmosfeer. En toen reden er nog geen mensen rond in auto's...


09-05-07 10:11:23
Stevie
Senior lid

WMRindex: 381
OTindex: 769
Wnplts: Culemborg
S
Ik weet simpelweg niet meer wat ik moet geloven, er zijn zoveel theorien en gerenomeerde wetenschappers die elk iets anders zeggen.

09-05-07 10:13:35
nietmeer
Struisvogelpolitiek

09-05-07 10:52:50
nietmeer
Oudgediende

WMRindex: 1.656
OTindex: 9.237
Er is niet 1 oorzaak aan te wijzen. Het is een samenspel van.
Wist je dat de gehele mensheid zich heeft ontwikkeld in een zeer ongewoon lange geostabiele situatie van circa 7000 jaar?
Is de opwarming en alle gevolgen niet gewoon een natuurlijk verschijnsel waardoor er een einde komt aan de stabiele situatie?
Wordt de mensheid weggevaagd, gedecimeerd? Wie het weet mag het zeggen.

09-05-07 12:18:30
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
De mens heeft wel iets invloed denk ik, maar vroeger waren er ook warme en koude periodes.
Ik vind het allemaal maar bangmakerij. Een soort van milieuterrorisme.
Wat mij opvalt is dat langs de snelweg de bomen, de klaprozen en het onkruid, altijd het mooist in bloei staan. Rara hoe kan dit?
Ze moeten die grote bedrijven eens aanpakken, zoals bv de Hoogovens. Als hier in Beverwijk de wind noordwestelijk is, zit mijn balkon en mijn auto altijd onder de zwarte smurrie.

14-05-07 10:56:39
BigB
ik vind die opwarming wel lekker... lekker in het zonnetje liggen :ja 8)

14-05-07 21:19:02
evertwinter
Senior lid

WMRindex: 318
OTindex: 555
Wnplts: Hasselt
S
Tsjah, als het waar is dat de mens slechts 2% invloed heeft op de opwarming, denk ik dat we ons beter kunnen afvragen hoe we het milieu in het algemeen schoner krijgen...

14-05-07 21:20:50
evertwinter
Senior lid

WMRindex: 318
OTindex: 555
Wnplts: Hasselt
S
Over dat gat in de ozonlaag. Die is er nog steeds. Bij Australië en de Zuid-Pool. Ik had hem eigenlijk bij Europa verwacht of de VS...

14-05-07 22:03:52
Arthas
Senior lid

WMRindex: 167
OTindex: 185
Wnplts: Winterswij
Quote evertwinter:
Over dat gat in de ozonlaag. Die is er nog steeds. Bij Australië en de Zuid-Pool. Ik had hem eigenlijk bij Europa verwacht of de VS...


Dat heeft met de kou te maken. De afbraak van ozon door chlooratomen treedt slechts op bij zeer lage temperaturen. (Voor het hele verhaal, klik)


14-05-07 22:55:33
NeaRoW
Erelid


WMRindex: 472
OTindex: 2.965
S
Het komt wel door de mensen... Wij rijden allemaal fossiele brandstoffen te gebruiken, dat is het slechtste van alles, als je denkt dat dit door moeder natuur komt zou je eens naar ''An Inconvenient truth'' moeten gaan zoeken, van Al Gore...

14-05-07 23:33:20
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
of de opwarming van de aarde totaal aan menselijke activiteit toegeschreven kan worden weet ik niet. wetenschappers kunnen ons van alles wijsmaken. wel vraag ik me af wat hun belang dan wel zou zijn om ons dat allemaal op de mouw spelden als bangmakerij.
dat wij het er niet beter op maken geloof ik wel.
naast die dingen die iedereen wel weet, zoal het gebruik van fossiele brandstoffen, CFK's, CO2 etc. veroorzaken we nl. ook kleinere en grotere rampen, zoals het in de fik steken van oliebronnen, kappen en platbranden van oerbossen e.d. (net zo heftig of misschien wel heftiger dan een vulkaanuitbarsting)
ook hebben in warme landen steeds meer mensen een airco, is ook heel slecht, o.a. vanwege die waterdamp.

29-05-07 15:09:26
nietmeer
Oudgediende

WMRindex: 1.656
OTindex: 9.237
Voor meer klik.

31-05-07 13:52:16
evertwinter
Senior lid

WMRindex: 318
OTindex: 555
Wnplts: Hasselt
S
Quote NeaRoW:
Het komt wel door de mensen... Wij rijden allemaal fossiele brandstoffen te gebruiken, dat is het slechtste van alles, als je denkt dat dit door moeder natuur komt zou je eens naar ''An Inconvenient truth'' moeten gaan zoeken, van Al Gore...

Ja, maar moet je dan zien wat voor huis Al Gore heeft en wat voor elektrische apparaten, wat voor auto etc... Dat liegt er niet om en bewijst dat hij minder bewust bezig is ;) Ik geloof zelf niet zo dat het door de mens komt. Ik denk dat onze bijdrage minimaal is. En de wetenschappers zijn het er nog niet unaniem over eens, dus waarom zou ik het dan geloven? Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Natuurlijk heeft het effect dat we auto rijden en alles, maar ik denk dat ontbossing en vervuiling etc een groter probleem is.

31-05-07 13:53:21
evertwinter
Senior lid

WMRindex: 318
OTindex: 555
Wnplts: Hasselt
S
Quote Arthas:
Quote evertwinter:
Over dat gat in de ozonlaag. Die is er nog steeds. Bij Australië en de Zuid-Pool. Ik had hem eigenlijk bij Europa verwacht of de VS...


Dat heeft met de kou te maken. De afbraak van ozon door chlooratomen treedt slechts op bij zeer lage temperaturen. (Voor het hele verhaal, klik)


Vandaar, ik had al wel gehoord dat door de uitstoot de ozonlaag dikker wordt, maar dit wist ik niet ;) Maar goed, gelul dus dat we de ozonlaag afbreken ;) Dat wilde ik er ook mee aangeven trouwens. Trouwens, is het boven Nieuw Zealand zo koud dan?

31-05-07 16:23:00
Sto
Oudgediende


WMRindex: 6.021
OTindex: 14.071
Southparc

05-06-07 21:59:08
lucb1e
Erelid


WMRindex: 381
OTindex: 2.139
T S
@Arthas
Hoelang heb je daarop getypt? :P
Edit Enkie: Quote weggehaald

06-06-07 01:22:43
--NHV--
Actief lid

WMRindex: 70
OTindex: 65
Wnplts: anywhere
S
Quote evertwinter:
Quote NeaRoW:
Het komt wel door de mensen... Wij rijden allemaal fossiele brandstoffen te gebruiken, dat is het slechtste van alles, als je denkt dat dit door moeder natuur komt zou je eens naar ''An Inconvenient truth'' moeten gaan zoeken, van Al Gore...

Ja, maar moet je dan zien wat voor huis Al Gore heeft en wat voor elektrische apparaten, wat voor auto etc... Dat liegt er niet om en bewijst dat hij minder bewust bezig is ;) Ik geloof zelf niet zo dat het door de mens komt. Ik denk dat onze bijdrage minimaal is. En de wetenschappers zijn het er nog niet unaniem over eens, dus waarom zou ik het dan geloven? Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Natuurlijk heeft het effect dat we auto rijden en alles, maar ik denk dat ontbossing en vervuiling etc een groter probleem is.


ik heb 'an Inconvenient truth' gezien, en ik vind dat deze film de informatie erg eenzijdig brengt. alleen die kant waar Al Gore wat aan heeft laten ze zien, en alle dingen die tegen zijn theorie kunnen gelden worden compleet doodgezwegen. dat samen met dat huis van Gore maken dat ik me toch nog eens achter mijn oor krap voordat ik achter zijn theorie aan loop.

wat niet wegneemt dat het nooit weg is als we wat zuiniger aan gaan doen met alle fossiele brandstoffen, oerbossen en het algemene milieu. of ons aandeel nou groot is of minimaal, invloed hebben we in ieder geval wèl... laten we die dan niet mìsbruiken...

09-06-07 12:22:27
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
We moeten sowieso zuiniger aan gaan doen, want de fossiele brandstoffen raken op. Zo simpel ligt het. Ik heb dan ook het donkerbruine vermoeden dat dat zg. milieu bewustzijn van overheid en energie bedrijven meer daar mee te maken heeft dan met daadwerkelijke zorgen over de toekomst van onze planeet. Er MOETEN alternatieven gebruikt gaan worden omdat olie en kolen nou eenmaal eindig zijn. ook i.v.m de onrust en instabiliteit in de de olie-regio's is het beter daar minder afhankelijk van te worden.

01-09-08 18:33:27
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S

01-09-08 21:48:55
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
"Zure regen, is geen onzin. Door uitstoot van verschillende gassen ontstaan in combinatie met water, zuren die voor een daling van de zuurgraad zorgen. Doordat de bodem vaak mineralen en kalk bevatten hebben deze een bufferende werking. Zandgrond heeft die vaak niet, en daar zijn de gevolgen van zure regen dan ook het ergst. Maar dit heeft niets met het klimaat te doen."

Daling of stijging - verklaar

11-09-08 08:30:56
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Waarvan mijn waarde? Van de temperatuur, zeespiegel, land-inklinking of juist bergvorming?

Wie zal het zeggen, alles is lichtelijk ontregeld in de natuur, bomen snappen soms niet meer wanneer ze de blaren moeten laten vallen, bijen verdwijnen in het niets, maar nee, er is niets aan de hand, denkt men..

11-09-08 08:46:11
nietmeer
Oudgediende

WMRindex: 1.656
OTindex: 9.237
De natuur is een cyclus. De mens heeft absoluut invloed op zijn leefomgeving (CO2 en andere broeikasgassen) maar niets heeft zoveel invloed als de natuur zelf. Als wij allemaal zo doorgaan dan sterft bijna alles uit. De mens wordt gedecimeerd zo niet, sterft helemaal uit. De natuur doet er een paar miljoen jaar over om weer op te krabbelen. De mens hoeft zich geen zorgen te maken.
We gaan wel spannende tijden tegemoed.

11-09-08 08:48:41
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Eén ding scheelt LM, Luun en ik zijn oermensjes, die hebben alle ongein al weten te doorstaan 8)

11-09-08 08:50:33
es-de-fles
Erelid


WMRindex: 163
OTindex: 9.283
we moeten gewoon meer planten/bomen neerzetten en er minder weghalen, is dat gedoe met de CO2 gelijk opgelost:D

11-09-08 08:52:46
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Goed plan, alleen zit er één weerhaakje aan, gewoon doen, dat lukt niet vanwege hoge economische belangen in boskap :{ Net als met de energie die we dagelijks verbruiken, een gebed zonder end tot dat de fossiele brandstoffen op zijn 8) Dan wil je helemaal niet weten in wat voor een tempo er bossen worden gekapt 8O

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2 3

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven