hr
jaargang -23 - laatste artikel 25-4 18:00 - 74450 artikelen - nu online 16 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


[1] 2 3

Heeft oorlog zin?

15-09-10 15:37:49
Trudie
Erelid


WMRindex: 3.616
OTindex: 199
S
Mijns inzien niet:

Oorlog geeft angst,
Angst geeft oorlog.

15-09-10 17:18:28
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
Oorlog = strijd.
Ieder mens levert zo nu en dan strijd.
Strijd hoeft niet altijd slecht te zijn, maar dat is meestal wel erg subjectief. Zonder strijd geen verandering.

Voor degenen die oorlogen beginnen is het kennelijk wel zinvol :P

15-09-10 17:19:01
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Nee, maar is soms nodig:|

15-09-10 17:23:47
Delevene
Erelid


WMRindex: 17
OTindex: 2.539
T S
Offtopic he trudy volgens mij wonen we aardig bij mekaar XD

ontopic Wat is er practish nut van

15-09-10 17:37:00
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
Quote delevene:
Wat is er practish nut van


> Grondgebieduitbreiding
> Verovering natuurlijke bronnen van een land
> en honderden andere redenen

17-09-10 14:20:21
Trudie
Erelid


WMRindex: 3.616
OTindex: 199
S
Dionos. Dat is waar maar waarom willen mensen altijd dat wat een ander heeft. In zo'n geval is oorlog dus hebzucht. En hebzucht leidt tot moord en doodslag, cq oorlog. Is het daarmee zinvol?

17-09-10 15:10:48
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Oorlog heeft ansich geen zin
maar sommigen hebben wel zin
in Oorlog...

17-09-10 15:12:00
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Vooral voor de wapenindustrie:|

17-09-10 15:53:13
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote Giovanni:
Nee, maar is soms nodig:|

tegen overbevolking en onnodig wapenopslag

verder nutteloos..

17-09-10 16:54:11
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Make love not warO+

17-09-10 22:42:05
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
@Trudie: heb jij dat nooit? Dat je jezelf betrapt op iets willen dat jij niet hebt, maar een ander wel? Nou, zo doen regeringsleiders het dus ook :D Alleen dan op een iets grotere schaal 8O

edit: en meestal is dat best zinloos.

17-09-10 23:52:08
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
calimiro syndroom.. alleen op grotere schaal - pun intendend..

18-09-10 20:20:08
Trudie
Erelid


WMRindex: 3.616
OTindex: 199
S
Dionos: Gek genoeg heb ik wel eens dat ik denk "goh wat leuk" maar het ook willen hebben dat heb ik niet. Hoe dat komt kan ik ook niet verklaren. Ik kan alleen wel heel erg genieten van het feit dat een ander iets heeft waar die erg blij mee is. Misschien komt het omdat ik niet de neiging heb om bij een ander op te bieden. Ik ben gelukkig met wat ik heb en mijn mannier van leven. Maar of dat de verklaring is??? Ik ben dus gewoon een erg te vreden mens. Voor mij is het gewoon raar dat andere mensen dat wel hebben. Maar dat is omgekeerd natuurlijk ook zo.

19-09-10 02:33:53
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
google

.JP 25 October 1944

wat gebeurde toen?


19-09-10 03:20:22
nietmeer
Het nut van oorlog.

- In pure overtuiging van je eigen waarheid besluiten anderen die niet jouw waarheid aanhouden te bevrijden van hun leugens. Ook bekend als heilige oorlogen. Levensverspilling.
- Grondgebied, waar conflict ontstaat over macht, puur wie het voor het zeggen heeft. Wie mag beslissen. Dit is zeer populair in Afrika waar kolonisatie en landverdeling de stammen hebben verscheurd tot mislukte samenlevingen in landen. Dit in combinatie met armoede is een broedbronnetje voor oorlog. Bijna onvermijdelijk en niet meer te redden.
- Geld. Wapenindustrie is een zeer belangrijke economische bron, zeker voor de VS. Zonder oorlog ligt er een te grote industrie stil en gaat het land ten onder. Amerika moet in oorlog zijn om te overleven. Hun huidige oplossing is wapens leveren aan Saudi-Arabië om de industrie draaiende te houden. Tevens zijn andermans bronnen (oliebronnen/mijnen/gewoon een leuk stukje weiland) altijd interessant om te kunnen beheren.

Het nut van oorlog? Wel, vrijheid kan voortkomen eruit als de indoctrinatie kort genoeg is geweest. (WO1 en WO2)
Voor de rest economisch gezien houdt het geld rollende. Het is grote geldverspilling, maar ook deze houdt mensen bezig met werk.

19-09-10 11:04:28
Trudie
Erelid


WMRindex: 3.616
OTindex: 199
S
NordicGuardian: Klopt maar je kunt het geld dan toch beter gebruiken om werelddelen waar het niet goed gaat te stimuleren. Let wel ik bedoel niet geld geven. Maar meehelpen om het land vruchtbaar te maken. En de mensen leren hoe men een goed irrigatie systeem bouwt en uitzoeken welke produckten daar willen groeien. Dan hebben de mensen wel wat anders te doen dat oorlog voeren. Daarmee breek je de wereld niet af maar bouw je hem juist op.

19-09-10 12:44:01
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
@Trudie: oftewel: je "voedt" een land op tot een niveau waarin ze door hebben dat ze hun eigen natuurlijke rijkdommen beter zelf kunnen exploiteren ipv voor een prikkie te verkopen.
Het scheppen van potentiële concurrenten (of, wanneer we kijken naar Iran, potentiële bedreigingen).

Mensen zijn mensen. Alles zal altijd blijven draaien om geld.

19-09-10 16:02:07
pennenbakje
Junior lid

WMRindex: 2
OTindex: 2
aan de ene kant is het positief, de andere kant niet:

het brengt angst en woede,
maar aan de andere kant is het een natuurlijk proces, de sterksten overleven, de zwakken redden het niet,
dit is weer goed voor de economie(stel er komt nu oorlog, dan zullen de zwakken overlijden, dit scheelt enorm veel kosten in de zorg enzo)dit is mijn standpunt, ik hoop niet dat dit ooit zal gebeuren, en ik hoop niet dat iemand dit persoonlijk gaat nemen, of ik dt ik iemand beledigd heb..

19-09-10 18:19:49
nietmeer
@Dionos:
Exactly. Een concurrent schapen is financieel gezien gewoon stom. Harteloos? Wellicht.
Survival of the fittest?
Jammergenoeg wel. Westen heeft een voorsprong, zal die proberen te behouden.

China loopt in, maar zal lang duren voor ze werkelijk welvaart hebben ipv een grote economie. Grootste deel is daar nog gewoon erg arm.

19-09-10 18:50:12
Trudie
Erelid


WMRindex: 3.616
OTindex: 199
S
Maar als eerlijke verdeling nu wereldvrede kan geven is dat dan niet te verkiezen boven oorlog? Dan heb je geen concurentie meer nodig. Dus ook geen strijd daarover. Dat zou toch veel fijner zijn.
Dat mensen mensen blijven weet ik maar is het zo moeilijk om die knop om te zetten? Dan moet je wel bij je eigen deur beginnen. Elke rivier is ooit begonnen met èèn druppel water. Oorlog afschaffen moet dus mogelijk zijn als we dat allemaal willen.

19-09-10 19:03:25
nietmeer
@Trudie:
Communisme ;)

Mensen hebben het geprobeerd, maar pure gelijkheid is niet haalbaar. Mensen zijn niet hetzelfde en ook niet gelijk aan elkaar. (effecten van pure gelijkheid op mensen is te lezen in geschiedenisboeken van Rusland en het oosten.)

Een revolutie starten om het kapitalisme omver te werpen?
Ik wens je veel succes, maar ben er sceptisch over. sorry...

19-09-10 19:13:35
Trudie
Erelid


WMRindex: 3.616
OTindex: 199
S
NordicGuardian: Nee joh dat bedoel ik niet. Bewaar me dan zitten we dus wel in een oorlog. Ik wil dat mensen uit zichzelf zo verstandig worden dat ze inzien dat oorlog nergens toe lijdt. Verschil zal er altijd blijven. Maar moeten er op onze aardbol aan de ene kant mensen leven die van gekheid niet meer weten waar ze hun geld aan uitgeven en aan de andere kant sterven van de honger? Daardoor onstaan juist oorlogen. Je kunt toch ook zorgen dat mensen daar in eerste instantie leren om voor zichzelf te zorgen?
Kijk dat mijn directeur meer verdient dan ik vind ik niet meer dan redelijk, hij heeft ook een grotere verantwoording. Maar waaron moet die man 20 keer zoveel verdienen dan ik. Hij krijgt zijn inkomen wel doordat mijn collega's en ik zo hard werken.

19-09-10 19:16:53
deeese
Erelid


WMRindex: 2.776
OTindex: 1.242
Quote Dionos:
@Trudie: oftewel: je "voedt" een land op tot een niveau waarin ze door hebben dat ze hun eigen natuurlijke rijkdommen beter zelf kunnen exploiteren ipv voor een prikkie te verkopen.
Het scheppen van potentiële concurrenten (of, wanneer we kijken naar Iran, potentiële bedreigingen).

Mensen zijn mensen. Alles zal altijed blijven draaien om geld.


of je maakt een extra handels partner.

na de 2de wereld oorlog heeft amerika zeer veel geld geinvesteerd in europa dit heet west europa er boven op geholpen en ondertussen hun zelf ook geen wind eieren gelegt


19-09-10 19:40:42
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
@deeese: als buffer tegen het communisme.
Of denk je dat de USA hier kernwapens plaatste vanwege de goedheid van hun hart?

De USA investeerde in ons, zodat wij niet zo snel onder de voet gelopen konden worden door het rode leger, en dat gaf de USA dan tijd om terug te kunnen slaan (mocht het nodig zijn). Liefdadigheid op zo'n niveau heeft altijd een achterliggend motief.

19-09-10 19:43:40
nietmeer
Een extra handels partner maken is erg duur. En ik denk in de huidige situatie niet rendabel. In de tijd na de WO2 was er voor de VS 2 redenen om west-europa op te helpen.

1) ze hadden geen handelspartner meer internationaal.
2) de koude oorlog ;)

Nu heeft de VS al een handelspartner, meerdere zelfs. Nieuwe handelspartners organiseren is wat onzinnig als je nu al kan leegtrekken in de derde wereld.

Moet wel toegeven dat de verhoudingen te scheef zijn getrokken. Zeker in het hogere bedrijfsleven en de sportwereld is duidelijk een verkeerde lijn doorgetrokken. Salarissen boven de 100'000 euro, daar kan ik bijna geen waardering meer voor opbrengen. Sommige functies verdienen hele hoge beloningen, zoals hoge politieke functies.
Op zich kunnen we in dat geval wel wat meer gelijkheid gebruiken. En dat zou ook wel degelijk richting de delen mogen waar ze het harder hebben ;)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2 3

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven