Evolutie, theorie of waarheid |
macosx Lid WMRindex: 16 OTindex: 37
|
Precies, en omdat het dna alleen maar armer wordt kan het dus onmogelijk zo zijn dat al het leven hier op aarde is ontstaan uit een (lees 1) levende cel, wat de evolutietheorie dus wel beweert.
Er is wel degelijk veel verschil tussen een muis en een mens...
|
|
Gerard Actief lid WMRindex: 84 OTindex: 3 Wnplts: Rotterdam
|
Quote: Evolutie betekent vooruitgang, oftewel toename van dna. Evolutie moet eerder gezien worden als een verbetering van het voorafgaande proces. En dat hoeft niet per sé met minder DNA, maar kan ook een intelligentere samenstelling van het DNA. Met 1000 Lego blokken kan ik een héél grote toren bouwen, maar voor een ingewikkeld bouwwerk met meerdere kamers zou ik met 500 blokken al klaar kunnen zijn. Kwestie van rangschikken. Ik blijf overigens een voorstander van de theorie dat God de evolutieleer heeft bedacht, Charles Darwin was gewoon de eerste die de bedoeling van God achterhaalde. Er is een moment geweest dat de eerste amoebe ontstond uit levenloze materie. Die chemische reactie, die zorgt voor het leven maken uit iets levenloos, dát is God. 'Het gevoel in je buik dat je voelt wanneer je iets doet waarvan je weet dat het eigenlijk niet goed is' ... dat is God: het verschil tussen goed en kwaad. God en de Bijbel hebben weinig met elkaar te maken, anders dan dit verschil tussen goed en kwaad weer te willen geven. Voordat de boekdrukkunst werd uitgevonden werden voornamelijk verhalen verteld om moralen bij te brengen. Omdat een 'les' makkelijker blijft hangen in een fantasierijk verhaal dan als droge feiten, werden de moralen ingekleed in verhalen, die pas (véél) later werden vereeuwigd op papier. Vanaf dat moment veranderde de tekst maar minimaal en werd later zelfs als 'waargebeurd' aanvaard. Het grootste gevaar schuilt in het letterlijk nemen van de Bijbel. |
|
heraux Oudgediende
 WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
Ik wilde aangeven, zonder een het een poging tot verdediging te laten lijken - dat progressie niet altijd toename moet betekenen.
Denk aan de Linux Kernel - zodra techniek absoleet wordt worden die codes verwijderd en wellicht als installable modules aangeboden.. De kernel wordt opgeruimt en kan in omvang afnemen of gewoon inhoudelijk veranderen.
De kernel van Linux zou een beetje kunnen lijken op het DNA voor organismen.
zit er nog een code in ons DNA voor een staart? |
|
Ikke
Oudgediende
 WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Quote heraux: zit er nog een code in ons DNA voor een staart? Jep, denk maar aan je staartbeen, dit wordt alleen niet volledig ontwikkeld omdat de genen voor een volgroeide staart niet geactiveerd zijn Quote Gerard: Er is een moment geweest dat de eerste amoebe ontstond uit levenloze materie. Die chemische reactie, die zorgt voor het leven maken uit iets levenloos, dát is God. Nee hoor. Uit anorganische stoffen worden iedere seconden organische stoffen gemaakt en vice versa: da's gewoon een kringloop. Groene planten (de producenten) zetten anorganische stoffen (zoals stikstofverbindingen) om in organische verbindingen (proteinen, koolhydraten en vetten) d.m.v. een reeks chemische reacties. De reducenten (bacterien en schimmels) zetten de organische stoffen weer om in anorganische stoffen, waarna de cirkel opnieuw begint. Daar is geen God voor nodig.... |
|
Gerard Actief lid WMRindex: 84 OTindex: 3 Wnplts: Rotterdam
|
@Ikke, ik doel eerder of het begin van die kringloop. Dat daarmee een slinger in werking is gezet, die zichzelf in stand houdt is mij duidelijk. Voor mij staat God aan het begin van het 'kip en de ei' verhaal, eigenlijk er nét voor (waar ik God overigens als natuurkracht zie, niet als oude man wit witte baard). |
|
Ikke
Oudgediende
De chemische reacties die nu spontaan plaatsvinden, zijn ook spontaan begonnen |
|
macosx Lid WMRindex: 16 OTindex: 37
|
Jep... vroeger was er niets, dat is toen ontploft en toen gebeurden er allerlei vreemde dingen tot er opeens zomaar een celletje begon te borrelen en te bewegen, en toen werden het er ineens twee en nog meer en ze werden groter en toen kwamen er wat rare uitsteeksels aan die apart konden bewegen en toen ontstond er een soort in de soep zwemmende vis maar na een poosje (lees: 100 miljoen jaar) was ie het zat en begon ie het land op te kruipen en kreeg ie dus spontaan pootjes en hij begon ook te ademen. Toen heeft ie weer een poosje (lees weer: 100 miljoen jaar) op het land rondgedard maar dat was hij ook al gauw weer zat en spontaan werden zijn pootjes langer en een beetje vleugelvormig en kon hij gaan vliegen. Maar er waren er ook die niet zo snel veranderden en dus visjes bleven of landdieren en zo ontstonden er in de loop van de tijd miljoenen verschillende dieren die met elkaar weer voortplantten of elkaar opaten en na een hele lange tijd waren er dieren onstaan die heeel veel dingen konden; zien en horen en communiceren en deze dieren konden ook denken en ze vonden al gauw dat zij de baas waren over alle andere dieren. Ze noemden zichzelf mensen en sommigen vonden elkaar aardig en sommigen juist weer niet en ze kregen wel eens ruzie en het werdt er allemaal niet beter op. En ze gingen allemaal dingen bedenken zodat ze beter waren en meer hadden dan anderen en zo min mogelijk zelf hoefden te doen. En langzaam maar zeker ging het steeds harder bergafwaarts met de wereld waarop de mensen woonden maar ze zeiden allemaal dat het de schuld was van anderen en gingen gewoon door met hun praktijken en zo gaat het tot op heden en zo zal het ook nog wel een poosje doorgaan. Deze wereld is totaal van God los en accepteert Hem niet als Schepper van hemel en aarde. En toen er een keer iemand (Darwin) met een idee kwam dat de wereld spontaan ontstaan was en dat dat miljarden jaren had geduurd, trok geen mens dat verhaal in twijfel, integendeel het werdt met beide armen aangegrepen omdat er nu eindelijk een alternatief was en God dus niet meer nodig was. Sinds de evolutietheorie gaat het deze wereld tien keer zo hard achteruit als in de tijd ervoor. Sorry maar het verhaal van de beste Darwin wil er bij mij absoluut niet in. Ik geloof in een schepping en een Schepper die deze aarde volmaakt en mooi heeft gemaakt en de mens er als rentmeester over heeft gesteld. En dat wij er dan een grote puinhoop van maken en er zoveel ellende in de wereld is is niet aan God te wijten, maar aan ons en onze (dus ook mijn) fouten. Wordt vervolgd...eerst reacties graag.  |
|
heraux Oudgediende
boe boeee.. oh it wasn't that bad
volgens mij is GOD de prozac en evolutie theorie de kater |
|
heraux Oudgediende
Complete genoom honingbij ontrafeld Door onze redactie wetenschap Rotterdam, 26 okt. Een groot internationaal consortium van wetenschappers heeft het complete DNA van de de honingbij in kaart gebracht. Dit is belangrijk omdat de wetenschap daarmee hoopt te ontrafelen hoe het sociale leven en het geavanceerde gedrag van dit insect zijn vastgelegd in zijn genen. De genenkaart van de honingbij (Apis mellifera) is de derde van een insect, na het fruitvliegje en de malariamug. Maar dit keer gaat het om een zeer bijzonder insect, dat een complex gedrag en sociale organisatie kent. Honingbijen leven in kolonies met wel tienduizend individuen, maar alleen de koningin draagt bij aan de voortplanting en legt dagelijks tot 2000 eitjes. De kolonies werken efficiënt dankzij de verdeling van arbeid en uitstekende onderlinge communicatie, met als hoogtepunt de beroemde bijendans waarmee de werksters elkaar informeren over goede voedselplekken. meer... |
|
ExtraMedium Erelid WMRindex: 1.953 OTindex: 44 Wnplts: Lutjebroek S |
Als alles is begonnen met de Big Bang, wat was er dan vóór de Big Bang? |
|
willyowinki Senior lid WMRindex: 159 OTindex: 415 Wnplts: Halfweg S |
Quote heraux: boe boeee.. oh it wasn't that bad
volgens mij is GOD de prozac en evolutie theorie de kater Deze these is dus geheel fout.Want... de kater volgt de poes,nietwaar? Nou,dan. |
|
heraux Oudgediende
Quote ExtraMedium: Als alles is begonnen met de Big Bang, wat was er dan vóór de Big Bang? big lucifer? |
|
Everzwijn Erelid WMRindex: 750 OTindex: 616 Wnplts: Apeldoorn
|
@macosx, ik kan ook wel een leuk verhaaltje vertellen. Vroeger zat ik op een christelijke basisschool en werd elke ochtend een bijbel verhaal naar binnen gestampt, dan moesten we liedjes zingen uit een liedboek voor de kerken en bidden voor we begonnen. Voor mij betekende dit; gelukkig even 10 minuten nog geen les, beetje zingen leuk, oogjes dicht en schaapjes tellen. Dit klinkt misschien heel cru maar dat was voor mij als kind van ouders die niet echt geloven, niet naar de kerk gaan en familie die dat ook niet consequent doen, gewoon een stukje realiteit. Ik heb er veel van opgestoken, zonder meer. Vooral in het nieuwe testament zit een hoop moraal in de verhalen. Ik zie geloof dan ook meer als een ideologie dan als een werkelijk iets. In de naam van geloof zijn er al zoveel mooie dingen stuk gemaakt dat ik niet meer kan en wil geloven dat er een god zou zijn. Waarom zou hij dan neerkijken en niets meer doen? Als god bestaat dan is het zoals al werd beweerd in de film Constantine, God is a kid with an antfarm. In de boekenreeks van Douglas Adams, the hitchhiker’s guide to the galaxy, zijn ze op een gegeven moment op bezoek bij de man die het universum bestuurt. Niet dat dit god is of zo, nee, het is een gewone man. Die man heeft alleen een kat en verder weet hij niets zeker. Hij weet dat hij echt is en zijn kat, maar alle andere dingen die gebeuren die wantrouwt hij. Hiermee wou de schrijver volgens mij aangeven dat je alleen zeker kunt zijn over je eigen bestaan en dat alle andere dingen sowieso onbelangrijk zijn. Dat is dan ook het basisprincipe van het meest aangehangen geloof ter wereld. Maar ja, het heet ook niet voor niets Egoïsme. |
|
Tovenaar Erelid WMRindex: 370 OTindex: 3.459
|
Het valt me op dat ik de laatste tijd constant mensen aant verbeteren ben. Irritant misschien.. Maarja, de mensheid gaat tegenwoordig teveel over op sarcasme. (Woah!!  nieuwe trend??) Het veroordelen van mensen waar je helemaal niks van weet is slecht! Niemand weet iets zeker, je weet alleen wat je ziet. En de mening die je nu hebt kan morgen veranderen. Sta daar ook eens bij stil. Het zijn allemaal maar momentopnames van onze gedachten. Alles wat je hier neertypt staat stil. Terwijl je mening ook weer veranderd. Als ik dit morgen teruglees heb ik er vast nog wel aanpassingen bij te verzinnen. Ik denk dat het leven gewoon bedoelt is om lol te maken. Daar voel jij je het prettigste bij, dus waarom zou je dat niet doen? Je hebt waarschijnlijk graag veel mensen om je heen. etc etc.. De mens zit tegenwoordig veeel te veel achter de computer.. Tbegint hier aardig op de matrix te lijken. Get out and live.. |
|
heraux Oudgediende
verbeteren is geen probleem
koeke
boterhamm
pandakaas
tovenaar - gelijk heb je - goed dat je het ziet / inziet - Waar is mijn Second Life abbo.. totzo.. :>:>:> |
|
|
Is evolutie per definitie gelijk aan vooruitgang en verbetering? Ik kan zo wel een aantal dingen opnoemen die bij apen beter geregeld zijn dan bij mensen. En toch zouden we volgens de theorie van dezelfde voorvader afstammen. |
|
kazz1980 Erelid WMRindex: 1.704 OTindex: 1.181 Wnplts: Nee
|
@Everzwijn, wanneer twee soorten van een gelijke voorouder (eerder in de evolutie) afstammen wordt er vanaf dat moment paralel ontwikkeld (de evolutie gaat twee verschillende kanten op). Hierdoor is het mogelijk dat ene kant op het ene gebied beter ontwikkeld is en de andere kant op een ander gebied beter ontwikkeld is. Dus het klopt dat apen in sommige dingen beter zijn dan wij mensen... |
|
|
Ik doelde ook op een mate van ongecompliceerdheid die dieren wel hebben en mensen (die eigenlijk ook dieren zijn) niet hebben. Mensen moeten overal over nadenken. En mensen hebben de ongecontroleerde neiging overal een mening over te vormen. Soms is iets gewoon zoals het is. Daarom is wel degelijk een reden! |
|
Ikke
Oudgediende
Geloof (in het algemeen) is een van de domste uitvindingen van de mensheid. Waar heeft het tot geleid? Oorlogen, moorden, corruptie, onnoidge paranoia en een aantal zeer gestoorde mensen. |
|
Enkie
Oudgediende
 WMRindex: 2.511 OTindex: 18.336
|
Quote Ikke: Geloof (in het algemeen) is een van de domste uitvindingen van de mensheid. Het is juist het idee dat het geen uitvinding is -__- |
|
Ikke
Oudgediende
Quote Enkie: Quote Ikke: Geloof (in het algemeen) is een van de domste uitvindingen van de mensheid. Het is juist het idee dat het geen uitvinding is -__- bedenksel dan, idee ook goed. |
|
Enkie
Oudgediende
|
Nee ook geen bedenksel  |
|
Ikke
Oudgediende
Quote Enkie: Nee ook geen bedenksel  Het is heel duidelijk door de mens bedacht: Heb jij ooit een muis de Bijbel of Koran zien lezen? Heb jij ooit een hond of kat zien bidden? |
|
Enkie
Oudgediende
|
Dan hoeft het nog niet meteen bedacht te zijn. Stel nou dat het allemaal waar is hè, dan is er nooit sprake geweest van geloof, alleen van waarheid. |
|
Ikke
Oudgediende
Quote Enkie: Dan hoeft het nog niet meteen bedacht te zijn. Stel nou dat het allemaal waar is hè, dan is er nooit sprake geweest van geloof, alleen van waarheid. Nog een reden: Als er werkelijk een goddelijk wezen is? Zou diegene er dan niet voor gezorgd hebben dat iedereen hetzelfde gelooft? Zou een stuk handiger geweest zijn... Geen oorlogen, geen haat, etc. |
|