Evolutie, theorie of waarheid | |
02-10-06 23:50:57 | Tovenaar Erelid WMRindex: 370 OTindex: 3.459 |
OMG, als god deze wereld uberhaubt geschapen heeft wat zeer waarschijnlijk niet zo is, dan was de mens niet zijn bedoeling en zijn grootste mislukking. Die hij nu in zijn eigen soep laat gaarkoken. Damn, wat een sprookjes worden hier verzonnen zeg. Het is overbodig voor ons om deze vragen te stellen omdat we toch nooit achter de waarheid zullen komen. Wat ik als eerst ga uitvogelen, is of Atlantis een waarheid of Mythe is. Ik zal er iig altijd in geloven. Hun spirituele vermogens waren veel groter dan de onze op dit moment. Wij gooien ze allemaal weg. Eigenlijk zouden we allemaal moeten gaan trainen om die weer op pijl te brengen. | |
03-10-06 09:35:17 | Ikje![]() Senior lid WMRindex: 395 OTindex: 727 |
@ Kazz Heb je het al gelezen? | |
03-10-06 09:41:01 | kazz1980![]() Erelid WMRindex: 1.704 OTindex: 1.181 Wnplts: Nee |
@Ikje, nu wel! Duidelijk... Ik zie niet wat Evert hier tegen in zou kunnen brengen... | |
03-10-06 09:51:26 | Ikje![]() Senior lid WMRindex: 395 OTindex: 727 |
@ Kazz Anders heb ik voor evert nog wel een paar dingetjes achter de hand. ![]() ![]() | |
03-10-06 09:53:42 | kazz1980![]() Erelid WMRindex: 1.704 OTindex: 1.181 Wnplts: Nee |
Tovenaar, Dat de mens de grootste mislukking van God is zal ik niet bevestigen noch ontkennen... dat is een heel persoonlijke mening. Maar om de Bijbel, Christus en God een sprookje te noemen en de theorieen rond Atlantis wel te geloven vind ik eerlijk gezegd hypocriet...(nofi;)) De verhalen rond Atlantis zijn nog vele, vele malen vager dan de verhalen rond God... dus hoe kun je zo zeker zijn dat God een sprookje is en weet je dit van Atlantis niet... Verder vind ik het ook een beetje hypocriet om te zeggen dat wij onze spirituele vermogens weer op pijl zouden moeten brengen... Begin dan eens met het belangrijkste spirituele vermogen - namelijk het geloof in een goede macht (ongeacht of je die nu God noemt of iets anders) - zelfs wanneer je deze niet daadwerkelijk kunt zien en niet alle vragen beantwoord zullen worden. Ik ben er van overtuigd dat als Atlantis echt bestaan heeft zoals jij dat gelooft dat zij dan ook op een manier in een God (of goden) geloofden - dat is de enige verklaring van de diverse spirituele zaken welke mogelijk uit Atlantis afkomstig zijn (zoals de door jou geliefde Atlantisring). Overigens betwijfel ik me of je altijd op deze manier in Atlantis zult blijven geloven... Ik heb er ook een tijdje in geloofd (een jaar of 10 geleden) na erover te hebben gelezen in 1 of ander populair 'wetenschappelijk' blaadje. Sindsdien heb ik me er enigszins in verdiept en heb niets dan aanwijzingen gevonden dat de theorie niet juist is... Dus volgens mij is Atlantis meer mythe dan waarheid (al geloof ik wel dat er een bepaalde kern van waarheid in zit! Het is niet voor niks iets dat zoveel beschreven is - dus er moet toch iets bijzonders mee geweest zijn...). | |
03-10-06 11:35:08 | Tovenaar Erelid WMRindex: 370 OTindex: 3.459 |
"Maar om de Bijbel, Christus en God een sprookje te noemen en de theorieen rond Atlantis wel te geloven vind ik eerlijk gezegd hypocriet... (nofi ) De verhalen rond Atlantis zijn nog vele, vele malen vager dan de verhalen rond God... dus hoe kun je zo zeker zijn dat God een sprookje is en weet je dit van Atlantis niet..." Er zijn net zoveel verhalen rondom god als rondom Atlantis. Als je ze allemaal zou lezen. En iemand anders zou ze allemaal lezen. Komen jullie beide tot een andere conclusie. Het enige wat ik hier probeer te zeggen is dat er meer wetenschappelijke bewijzen zijn dat Atlantis bestaan heeft dan dat god/Jesus bestaan heeft. Er zijn ook zoveel connecties gevonden die het beeld van Atlantis nog duidelijker maken. Solon (de grondlegger van de democratie in Athene) heeft hier zoveel over vertelt. En Plato heeft dit in de publiciteit gebracht. Heel veel oude beschavingen, spreken over een militaire grootmacht. Kriskras over de wereld, ga het maar eens na. Poseidon is de god van Atlantis, de Atlantianen (waarvan denk je dat de Grieken hem hebben?). De zee was een zeer belangrijk aspect voor de atlantianen. Zij leefden (letterlijk) van de zee. Terwijl het tegelijkertijd hun grootste vijand was (Denk aan de zondvloed die bij allerlei volkeren genoemd worden). De Atlantianen hebben velen jaren oorlogen gevoerd en waren onverslaanbaar. Tenslotte zijn ze ondergegaan aan hun eigen macht en door een wereldramp tenonder gegaan, net als Lemurië voor hen. Ik geloof dat de bewoners van Lemurië uiteindelijk vorm aan het leven op de aarde heeft gebracht. Veel mensen denken dat het gedeeltelijk aliens zijn geweest, maar ik denk niet dat ik dit geloof. Er zijn me te weinig bewijzen voor. Alhoewel het wel een hele hoop zou verklaren. | |
03-10-06 11:48:29 | Tovenaar Erelid WMRindex: 370 OTindex: 3.459 |
En begrijp me niet verkeerd kazz. Ik geloof in het goede. Maar ik geloof ook dat het goede zich op elk ogenblik kan keren tot het kwade. | |
03-10-06 13:32:03 | kazz1980![]() Erelid WMRindex: 1.704 OTindex: 1.181 Wnplts: Nee |
Tovenaar, je hoeft je niet te verdedigen hoor ![]() Wat ik vooral niet snap is dat jij bewondering hebt voor het spirituele van Atlantis. Dit spirituele is dus rechtstreeks terug te voeren tot hun geloof in God (in de vorm van Poseidon). Als jij echt zoveel bewondering hebt voor Atlantis en hun bewoners en hun spiritualiteit - zet dan ook eens een eerste stap in die richting door te accepteren dat er best eens iets kan bestaan zonder dat je daar tastbare aanwijzingen voor hebt. Dat is spiritualiteit. Geloven zonder te weten en ook zonder te hoeven weten... Dus probeer ten minste eens open te staan voor de mogelijkheid dat er wel eens een God zou kunnen bestaan... Jij staart je blind op feitjes, wetenschap en de dingen die je kunt zien en aanraken. Kijk eens verder dan dat en je bent al een heel stuk meer in de buurt van waar de Atlantianen stonden.... | |
03-10-06 15:33:09 | heraux![]() Oudgediende ![]() WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
Plato bedacht Atlantis, waarschijnlijk en waarschijnlijk heel erg logisch om het volk en ook de heersende klasse in die tijd een parabel te geven over een volk dat uiteindelijk ten onder is gegaan.. Het letterlijk nemen van Atlantis is natuurlijk geen bedreigde overtuiging net zoals het letterlijk nemen van de bijbel ook niet een uitsterven bedreigde ideologie is. Maar voor mij is Atlantis een Platoons parabel waarbij hij iets duidelijk heeft proberen te maken. Waarschijnlijk had een latere generatie behoefte aan een Alternatief in de vorm van de UTOPIE (zo leuk was die overigens niet) | |
03-10-06 15:47:44 | Tovenaar Erelid WMRindex: 370 OTindex: 3.459 |
Luister.. De mens heeft (bv.) een aura. Of het nou straling is, of het nou een deel van je is die in een andere wereld leeft. Ik weet het niet. Ik probeer er al een tijd achter te komen. Ik weet (voor mijn gevoel) vrijwel zeker dat wij veel meer kunnen met onze ziel/geest, (hoe je het ook wil noemen) want wat is liefde? Liefde geef je met je hart, zegt men... Maar is er ook niet altijd een stemmetje in je achterhoofd (je hersens) die je iets anders probeert wijs te maken? Waarom denk je dat wij zo vaak twijfelen? Er zijn 2 soorten bewustzijn. En wij richten ons vrijwel altijd tot onze hersenen, men probeert ons altijd iets aan te naaien door ons "kennis" toe te gooien. Doe er wat mee, pas in deze maatschappij. Daarmee komen we bij het punt aan. Waar geloven wij in? Hoe noem je jezelf? Geloof jij in god? Geloof jij daarin? Wil jij dit? Wil jij dat? Oh kommop wij dopen ons kind bij de geboorte ter bescherming... Yeah, right. That'll help. Er zijn zoveel vragen. En zoveel dingen te leren. Naar de mythes van Atlantis, was er de god Poseidon die ze aanbidden. Ik geloof dat dat een van hun zwaktes is geweest. Ze waren TE afhankelijk van hun god. Ze geloofden hierdoor niet meer in zichzelf. Ze waren meer afhankelijk van de aparatuur die ze creeërden. Het was gewoonweg onmisbaar geworden. "Hey wait! What did you say there? that sounds familiar..." "Yep! It's happening right now ![]() De latere jaren van Lemurië zijn verziekt door macht en hebzucht. Daarna was Atlantis aan de beurt. Wat is onze toekomst? Nature will.. fight back again. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. | |
03-10-06 15:52:06 | kazz1980![]() Erelid WMRindex: 1.704 OTindex: 1.181 Wnplts: Nee |
tovenaar, het dopen van kinderen is weer zo'n ding dat je niet letterlijk moet nemen. Het is symbolisch... tuurlijk helpt het niet echt - maar de symboliek is mooi. Volgens mij heb jij om de 1 of andere reden een sterke afkeer tegen alles dat met geloof te maken heeft. Volgens mij zou je nog niet in God geloven als hij voor je neus zou staan... Dus verdere discussie lijkt me op dit moment niet erg zinvol. ![]() | |
03-10-06 16:20:20 | Tovenaar Erelid WMRindex: 370 OTindex: 3.459 |
Quote kazz1980: tovenaar, het dopen van kinderen is weer zo'n ding dat je niet letterlijk moet nemen. Het is symbolisch... tuurlijk helpt het niet echt - maar de symboliek is mooi." Dat snap ik ook wel en het was ook maar een voorbeeld... Maar er zijn echt veel mensen die daar in geloven. Omdat er zoveel aanhangers zijn, gaan meer mensen het doen omdat ze zich daar beter door voelen. Als het alleen maar "syboliek" is. Kun je het net zo goed op een andere manier doen... Maar dat doet men niet.Ik heb geen afkeer voor geloof. Ik geloof toch ook? Als god.. voor mijn neus zou staan.. Dan zou ik hem in ieder geval geen god noemen, alleen al omdat mensen hem die naam hebben toegewezen. En omdat men in veel meer goden gelooft, vind ik zowiezo dat het niet terecht is om de god waarin jij gelooft "God" te noemen. De mens moet in zichzelf geloven. Zichzelf ontdekken, en daarmee de wereld. Edit mij: er voor de duidelijkheid er maar even een quote van gemaakt... | |
03-10-06 16:25:24 | kazz1980![]() Erelid WMRindex: 1.704 OTindex: 1.181 Wnplts: Nee |
Ik heb al meermaals gezegd dat je God iedere naam kunt geven die je wilt ![]() En ja - dopen kun je net zo goed op een andere manier doen - maar iedereen begrijpt de symboliek van dopen; dus waarom zou je dat dan niet doen? Ik vind zelf niet dat je alles in het geloof letterlijk moet nemen (zoals dopen en zoals de Bijbel). Ook vind ik dat je niet moet geloven omdat anderen dat ook doen... Maar ook vind ik dat je geloof niet zomaar als een sprookje en als een zwakheid af kunt doen... Wanneer je gelooft zoals geloof naar mijn mening bedoeld is brengt geloof heel veel meer goeds dan kwaads. (helaas is er handjevol mensen die het geloof niet snapt en die mensen kennen wij onder de noemer extremisten - dit kunnen evengoed Christenen, Islamieten of andere gelovigen zijn) | |
03-10-06 16:27:29 | mij![]() ![]() ![]() WMRindex: 619 OTindex: 1.024 S |
wie zegt dat in God geloven het geloven in jezelf buitensluit? niemand nee, maar ik hoop dat iedereen in zichzelf gelooft, maar op een andere manier dan dat je in God gelooft... | |
03-10-06 16:34:04 | kazz1980![]() Erelid WMRindex: 1.704 OTindex: 1.181 Wnplts: Nee |
@mij, idd. | |
03-10-06 16:43:21 | Tovenaar Erelid WMRindex: 370 OTindex: 3.459 |
Quote heraux: Plato bedacht Atlantis, waarschijnlijk en waarschijnlijk heel erg logisch om het volk en ook de heersende klasse in die tijd een parabel te geven over een volk dat uiteindelijk ten onder is gegaan.. Het letterlijk nemen van Atlantis is natuurlijk geen bedreigde overtuiging net zoals het letterlijk nemen van de bijbel ook niet een uitsterven bedreigde ideologie is. Maar voor mij is Atlantis een Platoons parabel waarbij hij iets duidelijk heeft proberen te maken. Waarschijnlijk had een latere generatie behoefte aan een Alternatief in de vorm van de UTOPIE (zo leuk was die overigens niet) Sorry, ik had je reactie niet gelezen door mijn eigen reactie erachteraan... Je kunt niet zeggen dat Plato Atlantis "bedacht" heeft. Dat het hier en daar een beetje is opgefleurt is zeer waarschijnlijk. Wat jij hier verder geeft is jou visie op Atlantis. Waar ik het dus niet mee eens ben. ![]() Quote kazz1980: Ik vind zelf niet dat je alles in het geloof letterlijk moet nemen (zoals dopen en zoals de Bijbel). Ook vind ik dat je niet moet geloven omdat anderen dat ook doen... Maar ook vind ik dat je geloof niet zomaar als een sprookje en als een zwakheid af kunt doen... Wanneer je gelooft zoals geloof naar mijn mening bedoeld is brengt geloof heel veel meer goeds dan kwaads. (helaas is er handjevol mensen die het geloof niet snapt en die mensen kennen wij onder de noemer extremisten - dit kunnen evengoed Christenen, Islamieten of andere gelovigen zijn) Over het geloven in jou manier. En velen anderen in de wereld, wil ik nog een ding kwijt. "Geloof" is iets dat jezelf gelooft. Dat ook maar een iemand precies hetzelfde gelooft als jou is zeer onwaarschijnlijk. Het zijn de groepen die problemen brengen in deze huidige wereld, iedere groep streeft zijn/haar idealen na. Zelfs onderling wordt vaak gevochten, omdat men het niet eens is. Men wil ergens bijhoren. Dat is een menselijke gedachten. Men is bang... Quote Kazz1980: "Wat ik vooral niet snap is dat jij bewondering hebt voor het spirituele van Atlantis." Wat het even om ging... ![]() | |
03-10-06 16:48:57 | kazz1980![]() Erelid WMRindex: 1.704 OTindex: 1.181 Wnplts: Nee |
Ik snap ongeveer wat jij gelooft tovenaar, maar ik begrijp het niet ![]() Ik geloof in God op mijn eigen manier - er is (bijna?) niemand die precies zo gelooft als ik; dus daar heb je helemaal gelijk in. Er zijn enkel mensen die het meest in de buurt komen - en die mensen zoek je dan op (en dat noemen we een kerk), om te praten over je eigen geloof en het geloof van anderen om zo je eigen geloof te versterken. Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren - daar is toch niks mis mee... | |
03-10-06 17:58:16 | Tovenaar Erelid WMRindex: 370 OTindex: 3.459 |
Blijkbaar werkt het niet kazz. No offence. Maar er wordt teveel geruzied. Ook onder Christenen... Ik snap niet waarom je het niet begrijpt. Begrijpt iemand anders mij, in dit opzicht? | |
03-10-06 21:19:27 | Sientje![]() Senior lid WMRindex: 141 OTindex: 11 Wnplts: Grunn |
Zal ik eens een tip geven.. lees het boekje, de wetenschap in de Bijbel, maar eens even. En dan wil ik jullie nog wel eens horen praten over het echte geloof. | |
03-10-06 23:27:14 | Tovenaar Erelid WMRindex: 370 OTindex: 3.459 |
Nein danke.. ![]() ![]() ![]() | |
12-10-06 17:05:15 | Monika![]() Actief lid WMRindex: 112 OTindex: 6 Wnplts: De Lier |
ik geloof niet in god en wel in de evolutietheorie, omdat die wel een paar dingen bevat die echt kunnen gebeuren. bij mij is het zo dat ik het eerst moet zien voordat ik het geloof, ook daarom geloof ik niet in god | |
12-10-06 17:34:07 | heraux![]() Oudgediende ![]() WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
gek - dat dit alleen zien willen ergens eindigd - en dat het dan overgaat in geloven, sterker nog, overtuiging - je geloofd niet in god - maar je geloofd wel. | |
14-10-06 16:18:48 | Ikje![]() Senior lid WMRindex: 395 OTindex: 727 |
@ evertwinter Ben het met heel veel dingen met je eens, maar kijk hier nog eens naar... Quote: @ evertwinter Ik kan het niet zo snel meer terug vinden. Maar we hadden het op een gegeven moment over scheppingsdagen van 24 uur waar jij in geloofd en ik niet. Ik vertelde je van "een dag kan zijn als duizend jaar" (jij mij van dag en nacht). Nou heb ik nog een leuke voor je.... Genesis 2 vers 3 verteld over de zevende dag: Gods rustdag. Zoals je waarschijnlijk weet leven wij heden ten dagen nog steeds in die rustdag...... Dus graag jouw reactie hierop..... | |
14-10-06 16:40:18 | heraux![]() Oudgediende ![]() WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
Kan de Evolutie theorie symbiotisch bestaan naast de schepping volgens de bijbel en waarom volgens de bijbel.. Er zijn nog veel meer scheppings verhalen - en ik pootje-lap elke poging tot geringschattende reductie. Waarom zijn die nog veel oudere overtuigingen cq geloven - die nog duizende jaren ouder zijn - niet meer gerecht deel uit te maken van het ontstaans beeld. Voor mij is dit niet meer dan een modern spelletje "hou ze bezig". Er zijn hele mooie ontstaans ideeën - maar die passen ons niet omdat we zo graag de waarheid willen horen - klinkt het niet vreemd in onze oren dat een creatie die er al altijd was - op eens de wereld schept. Waarom zou die creatie niet gewoon electron heten of proton of gewoon energie.. Als we ons toch laten beetnemen of anders onderhouden en verwennen met een fantastisch beeld van een schepping - kies dan een fraaie kikker die uit de sloot springt en de wereld uitbraakt omdat die niet smaakte.. Of een oer koe die uit een groot stuk ijs de goden likt - de wereld opgedeeld in het goede en het kwaade - beide strijdende en oefende in midgar om later in het Walhalla te worden opgenomen - voorbereiden op de eindstrijd (ragarok) de val der goden (Götterdämmerung) - waar de kwade goden het uitvechten tegen de goede goden - al beslist dat de slechten zullen winnen en de wereld verzetten in de eeuwige duisternis - maar om deze slag alsnog te winnen worden de beste krijgers van alle veldslagen gevochten verzameld. Weet jij ook een mooie ontstaans idee ; ik zou het graag willen lezen.. | |
17-10-06 08:52:06 | Everzwijn![]() Erelid WMRindex: 750 OTindex: 616 Wnplts: Apeldoorn |
mensen hebben de neiging om voor alles een verklaring te zoeken. misschien moten we accepteren dat wat we ook verzinnen, er zal altijd twijfel bestaan. voorbeeld: Als de mens door God is gemaakt is er altijd de twijfel, waar kwam God dan vandaan? Als God een uitvinding van de mens is, waar kwam de mens dan vandaan? ALs de mens afstamt van de apen en via de evolutie wordt teruggewerkt naar miljoenen jaren geleden naar eencelligen die ontwikkelden, waar kwamen die eencelligen dan vandaan? waardoor ontstond die zogenaamde Big bang? Hoe kan iets ontploffen als er nog niets is? Stel we zijn ontwikkeld als in een computerprogramma, dan zou er dus een andere wereld boven de onze liggen die ons ontwikkeld heeft, waar komt die dan vandaan? er is altijd twijfel en dat zal altijd blijven. als we alles maar voor waar zouden aannemen zouden we heel snel, heel verveeld raken. sceptisch zijn is menselijk. gelukkig maar. | |