hr
jaargang -23 - laatste artikel 13-5 18:00 - 74525 artikelen - nu online 58 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 2 3 4 .... 62 63 64 [65] 66 67 68 87 88 89 90

Evolutie, theorie of waarheid

18-04-07 12:08:37
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Quote ExtraMedium:
Quote Luna:
Quote ExtraMedium:
Bewijst de evolutietheorie dat God niet bestaat?

Nee, maar wel heel het idee achter het geloof...


Wat is het idee achter het geloof?
Jezus zegt: "Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven".

18-04-07 12:08:54
ExtraMedium
Erelid

WMRindex: 1.953
OTindex: 44
Wnplts: Lutjebroek
S
Quote Luna:
De lezing werd afgesloten met de zin:

If you don't believe in God, you will burn in hell forever 8O

Best egocentrisch van God :P


Is dat zo? Misschien is het meer het wijzen op het onvermijdelijke? Zoiets als: "we staan hier bovenop de Ijffeltoren. Blijf hier bij mij en spring niet over de rand, want dan zul je te pletter vallen!" Is dat egoïstisch van degene die dat zegt?

18-04-07 12:10:13
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Wat ik dus ook heb gemerkt,is dat er altijd vergelijkingen komen ,die nergens op slaan..

Als je zegt,spring niet..dan is dat goed advies en heb je zelf de consequenties in de hand.
Maar als ik er voor kies om niet te geloven,word ik gedwongen om te branden in hel..

18-04-07 12:14:23
nietmeer
Quote Luna:
Wat ik dus ook heb gemerkt,is dat er altijd vergelijkingen komen ,die nergens op slaan..

Als je zegt,spring niet..dan is dat goed advies en heb je zelf de consequenties in de hand.
Maar als ik er voor kies om niet te geloven,word ik gedwongen om te branden in hel..
Gelukkig voor ons bestaat de hel niet.

18-04-07 12:15:23
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Klopt, maar vindt het bot overkomen soms.
Ik ben geen slechter persoon,omdat ik niet geloof..

18-04-07 12:15:51
ExtraMedium
Erelid

WMRindex: 1.953
OTindex: 44
Wnplts: Lutjebroek
S
Dan kun je ook zeggen: 'maar als ik ervoor kies jou niet te geloven (jouw advies niet op te volgen), wordt ik gedwongen om te pletter te vallen'.

18-04-07 12:17:15
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Dat is appels met peren vergelijken...

18-04-07 12:19:21
nietmeer
Quote ExtraMedium:
Dan kun je ook zeggen: 'maar als ik ervoor kies jou niet te geloven (jouw advies niet op te volgen), wordt ik gedwongen om te pletter te vallen'.
Het is eigenlijk meer "geef me een koekje (aanbid en geloof me) of ik duw je van de toren (eeuwige verdoemenis)".

18-04-07 13:39:23
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
Quote:
Luna: Als Hitler niet zou geloven in de evolutie en in het perfecte ras, dan zou er geen oorlog zijn. En dat komt allemaal, omdat hij in de evolutie geloofde..


@Luna, dat is toch belachelijk?! Het gaat er toch om wat iemand met zijn geloof of overtuiging doet? Neem het Christendom, daar had je de Spaanse Inquisitie, maar er zijn ook Franciscanen die prachtig vredeswerk doen. Ik ben aanhanger van de evolutie theorie, maar ik heb desondanks bewondering voor die Franciscanen.
Mensen halen alles uit de kast, en kramen gewoon onzin uit op het moment dat ze ergens (te) fanatiek voor of tegen zijn.


18-04-07 13:40:10
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
@chica, ik vertelde even wat ik hoorde in een lezing van die man...ik geloof zelf helemaal niet !!! :)

18-04-07 13:45:55
ExtraMedium
Erelid

WMRindex: 1.953
OTindex: 44
Wnplts: Lutjebroek
S
Quote Luna:
Dat is appels met peren vergelijken...


Vind ik niet. Misschien zit je te zeer vast in de veronderstelling dat het branden in de hel iets is dat voortkomt uit een handeling van God, als je hem niet volgt. Het kan echter best zo zijn, dat God alleen maar waarschuwt, dat dat het onvermijdelijke gevolg ervan is.
Quote markusw:
Het is eigenlijk meer "geef me een koekje (aanbid en geloof me) of ik duw je van de toren (eeuwige verdoemenis)".


Ook jij gaat ervan uit dat de hel een keuze is van God. Het is echter een keuze van jezelf. We hebben vrije wil gekregen en zijn dus zelf verantwoordelijk voor de gevolgen van onze daden.

God zegt alleen: als je die weg volgt kom je in de hemel, maar als je die weg volgt kom je in de hel; aan jou de keuze welke weg je wilt volgen.

Overigens moet je het aanbidden van God volgens mij niet zien als een voortdurend 'o wat ben je goed, o wat ben je mooi', maar meer in de manier waarop je leeft; met respect, liefde en dankbaarheid voor wat je hebt.

18-04-07 13:46:25
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
@Luna, dat begreep ik hoor! :) ik moest ff commentaar geven, voor het geval er mensen zijn die dat soort uitspraken wel geloven.

18-04-07 13:52:48
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
Quote:
ExtraMedium: Overigens moet je het aanbidden van God volgens mij niet zien als een voortdurend 'o wat ben je goed, o wat ben je mooi', maar meer in de manier waarop je leeft; met respect, liefde en dankbaarheid voor wat je hebt.
Zo kan je ook leven als je in de evolutietheorie gelooft. Je daden zijn als een steen die je in het water gooit, de rimpelingen die de steen veroorzaakt kunnen heel ver komen m.a.w. de levens van andere mensen beinvloeden. Ik leef met dat besef, en daar heeft geen god, hemel of hel mee te maken. Dat heeft meer met een behoorlijk ontwikkeld geweten te maken.

18-04-07 14:02:52
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Quote:
We hebben vrije wil gekregen

Precies, maar owee als je niet doet wat God wilt, dan ga je toch boeten..dus je kan niet spreken van vrije wil,maar van een keuze die nergens op slaat..

18-04-07 14:05:17
nietmeer
Oudgediende

WMRindex: 1.656
OTindex: 9.237
God is veel liever dan alle geloven roepen. (als je in God gelooft tenminste)

18-04-07 14:16:52
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
Quote Luna:
Quote:
We hebben vrije wil gekregen

Precies, maar owee als je niet doet wat God wilt, dan ga je toch boeten..dus je kan niet spreken van vrije wil,maar van een keuze die nergens op slaat..

@Luna, ahh welnee joh, na de dood is er helemaal niets, nada. (DAT geloof ik tenminste) je lijf vergaat, en je geest zegt "poofff". maar aangezien wij te beperkt zijn om ons een "niets" voor te stellen, en dat heel beangstigend schijnen te vinden, verzinnen we van alles over wat er zou zijn na de dood.

18-04-07 14:17:32
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Ja, dat denk ik ook,Chica

18-04-07 14:31:34
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Volgens mij heb je geen vrije wil.
Spreuken 16:9: Een mens stippelt zijn weg uit,
de HEER bepaald de richting die hij gaat.
Spreuken 21:3: De gedachten van de koning zijn als waterstromen in de macht van de HEER,
hij leidt ze waarheen hij maar wil.
Spreuken 21:30: Wijsheid, inzicht, plannen,
niets houdt stand tegen de HEER.

18-04-07 14:32:17
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Waarom geloven in iets wat je in principe onderdrukt...

18-04-07 14:33:32
nietmeer
Giovanni, dat zijn spreuken, net als die van Harry Potter, bedacht door mensen. Ik ben nog steeds op zoek naar de missende linken, niet naar een spreuk uit een bedacht boek :S

18-04-07 14:33:49
ExtraMedium
Erelid

WMRindex: 1.953
OTindex: 44
Wnplts: Lutjebroek
S
Quote Luna:
Quote:
We hebben vrije wil gekregen

Precies, maar owee als je niet doet wat God wilt, dan ga je toch boeten..dus je kan niet spreken van vrije wil,maar van een keuze die nergens op slaat..



Stel je voor: een stel mensen zet in hun liefde kinderen op de wereld, omringen dezen met liefde en in die liefde voorzien ze hen zoveel en zo goed mogelijk van alles wat ze nodig hebben: onderdak en kleding, eten enzovoort. Ook proberen ze hen zoveel mogelijk de waarden en normen bij te brengen waarin ze zelf geloven.

Dan komt er een moment dat ze op eigen benen willen staan en de ouders moeten hen loslaten. De goede raad die ze ze meegeven, uit al die jaren dat ze onder hun hoede waren, is: leef volgens de moraal die we je geleerd hebben, blijf op het rechte pad, want anders loopt het slecht met je af.

Volgens jou heben deze kinderen nu alle recht om te zeggen: "mijn ouders zeggen wel dat ik op eigen benen mag staan en mijn eigen beslissingen mag nemen, maar vervolgens zeggen ze dat als ik niet leef zoals ze me geleerd hebben, het slecht met me afloopt en dan ga ik toch boeten. Dat is een keuze die nergens op slaat!"

Waar komt die wrok vandaan?

18-04-07 14:36:13
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Ik heb geen wrok, het irriteert me dat gelovigen zich altijd boven een niet-gelovigen zetten, omdat ze volgens de "regels" leven die worden opgelegd door een boek. Dat is toch vreemd eigenlijk, je wordt gedwongen op bepaalde manier te leven, volgens een boek dat op vele manieren wordt opgevat en dan zeg je dat je vrij bent..

18-04-07 14:36:15
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
@ExtraM, er is een verschil tussen goede raad en dreigen met...

18-04-07 14:38:42
ExtraMedium
Erelid

WMRindex: 1.953
OTindex: 44
Wnplts: Lutjebroek
S
Quote LuckyMe:
God is veel liever dan alle geloven roepen. (als je in God gelooft tenminste)


God heeft niets met religieuze stromingen te maken.

18-04-07 14:39:31
ExtraMedium
Erelid

WMRindex: 1.953
OTindex: 44
Wnplts: Lutjebroek
S
Quote Luna:
Ik heb geen wrok, het irriteert me dat gelovigen zich altijd boven een niet-gelovigen zetten, omdat ze volgens de "regels" leven die worden opgelegd door een boek. Dat is toch vreemd eigenlijk, je wordt gedwongen op bepaalde manier te leven, volgens een boek dat op vele manieren wordt opgevat en dan zeg je dat je vrij bent..


Welk boek?? Ik leef niet volgens een boek. Je moet geloven niet verwarren met sekten.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 62 63 64 [65] 66 67 68 87 88 89 90

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven