hr
jaargang -23 - laatste artikel 25-4 18:00 - 74450 artikelen - nu online 35 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


'wat me is overkomen' - 'wat me is overkomen' - 'wat me is overkomen'


[1] 2

Gekte in Nederland

18-10-06 09:31:55
RS-88
Senior lid

WMRindex: 29
OTindex: 224
Ik wil, als jullie daar mee instemmen dit topic gebruiken om alle gekte in Nederland bij elkaar te gooien. Ik zal beginnen met een mooi voorbeeld. Hier kunnen jullie dan een reactie op geven.

"Anoniem Soliciteren"

Ik vind dat je niet iemand kan aannemen als je hem/haar nooit gezien hebt. Mijn vader bijvoorbeeld, heeft een kledingzaak. Als je daar wil werken moet je er gewoon representatief uit zien. suc6 allen

18-10-06 09:50:20
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Anoniem soliciteren wil zeggen dat je je solicitatiebrief zonder geslacht of etnische achtergrond stuurt. Daarna wordt je al dan niet op gesprek uitgenodigd: je werkgever ziet je dus wel. Eerst alles goed lezen...

18-10-06 11:27:50
lanira_mommy
Erelid

WMRindex: 833
OTindex: 743
S
Ik begrijp wel waarom men hierover spreekt.
Een vriendin van me kon nooit werk krijgen... ze spreekt prima ABN, en aan de telefoon en per post zijn ze altijd dol enthousiast, maar zodra ze dan aankomt en ze haar zien en zien dat ze surinaamse is roepen ze ineens het spijt ons maar we hebben al een ander ....


18-10-06 12:01:30
RS-88
Senior lid

WMRindex: 29
OTindex: 224
maar dan helpt het toch niet om anoniem te soliciteren? moeten ze je dan aannemen zonder je ooit gezien te hebben. Dat is toch waanzin!

En ik wil nog even toevoegen.. Dit is weer niet netjes van mij. Maar ik vind het opvallend dat er mensen zijn die zich(of naasten daarvan) aangesproken voelen, en dus deze regel steunen. en dat er mensen zijn die er helemaal niets in zien.. (dan krijg je toch weer 2 groepen...)

18-10-06 13:12:06
Stryfe
Senior lid

WMRindex: 525
OTindex: 572
Wnplts: Den Bosch
S
Quote RS-88:
En ik wil nog even toevoegen.. Dit is weer niet netjes van mij. Maar ik vind het opvallend dat er mensen zijn die zich(of naasten daarvan) aangesproken voelen, en dus deze regel steunen. en dat er mensen zijn die er helemaal niets in zien.. (dan krijg je toch weer 2 groepen...)

Die 2 groepen zijn er altijd in een discussie... de mensen die het er mee eens zijn en de mensen die het er niet mee eens zijn.
Weet je wat pas opvallend is: als je 50 keer afgewezen wordt terwijl je de beste papieren hebt, de meeste ervaring en je dus de perfecte kandidaat bent voor de job alleen maar omdat je: alochtoon bent/er anders uitziet/autochtoon bent van allochtone afkomst/niet de mooiste verschijning ter wereld bent/erg dik/dun bent...

Als je in die situatie zit/hebt gezeten of iemand goed kent die dat heeft, dan snap je ook waarom er mensen vóór zijn.
Het is ook een manier om discriminatie bij sollicitatie beter aan het licht te kunnen brengen.

18-10-06 13:51:10
RS-88
Senior lid

WMRindex: 29
OTindex: 224
Het mooie is dat ik me best kan voorstellen hoe dat is. maar ik wil alleen zeggen dat je toch niet kunt voorkomen dat je baas je ziet... ik weet dat het misschien niet altijd eerlijk is. Maar ondanks ik dit zelf niet mee gemaakt heb, weet ik ook wel dat het niet fijn is..

Het soliciteren gaat dan wel anoniem, maar niet een baas neemt je aan zonder je gezien te hebben. En zeker niet als er tegelijk iemand soliciteerd die wél wil langskomen :)

18-10-06 15:01:05
Stryfe
Senior lid

WMRindex: 525
OTindex: 572
Wnplts: Den Bosch
S
Het gaat ook alleen om het aanschrijven, natuurlijk is er een gesprek met je (potentieel) nieuwe baas.
Daar gaat het nu net om, dat als je op gesprek mag komen omdat je er op papier goed uitziet en hij geen foto heeft, dat het dan moeilijker wordt om voor de werkgever te zeggen dat ze een ander hebben of een andere klotesmoes te gebruiken.
Het gaat erom dat iedereen, ongeacht uiterlijk of komaf, dezelfde kansen moet hebben bij het reageren op een sollicitatie.

18-10-06 15:11:46
Everzwijn
Erelid

WMRindex: 750
OTindex: 616
Wnplts: Apeldoorn
Als die baas in gedachte heeft voor een bepaalde functie, Nederlander, blank, tussen de 24 en 30 jaar oud, man. Dan verzint hij wel een smoes als je niet helemaal aan die eisen voldoet, tenzij je hem echt overtuigen kunt op een gesprek.

solliciteren heeft echt geen zin als die baas bij voorbaat al vooroordelen heeft naar bepaalde rassen, geloven of geslachten.

18-10-06 15:19:46
RS-88
Senior lid

WMRindex: 29
OTindex: 224
En dan wil ik nog weten waar die vooroordelen dan vandaan komen? want ik denk niet dat die er voor niets zijn.:ja

18-10-06 16:54:52
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Je bent ook vaak een soort visitekaartje van je bedrijf.Ik vind het wel logisch.

18-10-06 16:55:04
lanira_mommy
Erelid

WMRindex: 833
OTindex: 743
S
RS-88 daar ga je weer he.....

18-10-06 18:43:31
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Het probleem zit in de mens en blijft in de mens - ook met anonym solliciteren.

Het zijn tenslotte onze vooroordelen die ons beïnvloeden en soms zijn die vooroordelen juist en soms zijn ze onjuist. De mens moet daarmee leren omgaan - het onzichtbaar maken van de sollicitant maakt het niet beter.

Uiteindelijk zal de sollicitant op gesprek komen en zal dat voordeel weer parten gaan spelen. Misschien burka tijdens het gesprek??

Dus, het ligt in de houding van die personeels chef hoe en wie wel of niet aangenomen wordt.. Anonyniem doet daar weinigs goed aan.

Verder krijg je dan een massa van solliciterenden die gezichtloos worden.. onpersoonlijk - detached.
Een van de zovelen..
Sociologisch heeft dat ook geen positief effect.

De rede voor anonym is dan ook - ik zie niet wie ik kies dus kan ik me ook niet verleiden tot discriminatie.. dat is gewoon scheef.

imho
(C)alle rechters voorgehouden..

18-10-06 20:31:10
Slicky
Erelid


WMRindex: 697
OTindex: 1.759
Quote Mmore:
(Half Frans :|)


Welcome to the club!

29-10-06 19:42:28
Hukkel
Lid

WMRindex: 41
OTindex: 56
Wnplts: Culemborg
owke een nieuwe gekte van nederland
Coffeeshops wel gedoodgd plantages niet.. / wist je dat er wel 1 plantage is van de overheid.. maar dat daar veel van weggegooid word omdat niet alles verkocht/gebruikt word

30-10-06 07:35:24
lanira_mommy
Erelid

WMRindex: 833
OTindex: 743
S
Nee dat wist ik niet Hukkel.
Eerlijk gezegd mogen ze het van mij helemaal verbieden *lol*
Maargoed dat is weer egoïstisch want dat is puur omdat ik het vind stinken en het ver uit me buurt wil houden!
;)

30-10-06 09:06:18
Hukkel
Lid

WMRindex: 41
OTindex: 56
Wnplts: Culemborg
owja en wat vinden we dan van die adhd medicijnen die niet vergoed worden... bij mij werkt ritalin goed (wel zooi trouwens hoor voelt hetzelfde als drugs) maar ik kan me goed voorstellen dat het bij andere mensen niet werkt en dat die daardoor nogal in de problemen komen

30-10-06 09:40:00
lanira_mommy
Erelid

WMRindex: 833
OTindex: 743
S
Dat vind ik persoonlijk belachelijk ja hukkel.
Ritalin heeft dezelfde samenstelling als speed en staat op de opium lijst, het is letterlijk drugs.
Alleen daardoor al ben ik er persoonlijk op tegen en zou er nooit voor kiezen. Ken bovendien helaas veel mensen waarbij Ritalin niet werkte of van kinderen wandelende zombies maakte.Bovendien een ADHD kind is vaak al een buitenbeentje en dan roept de juf ook nog "pietje heb je je pilletje wel genomen?" omdat ritalin meerdere malen per dag op vaste tijden ingenomen moet worden, nee dat werkt bevorderend voor sociale contacten.....
Dus ik vind wel dat je moet kunnen kiezen , het enige medicijn met een andere samenstelling is strattera (concerta is namelijk ritalin maar dan zo dat je maar 1 pil per dag moet nemen. ) en dat wordt niet vergoed.
Ik ben geen miljonair. dus kan mijn dochter geen medicatie krijgen.
Nu is ze gelukkig nog niet zo extreem als ik vroeger was en zelfs ik heb het zonder medicatie gered (er was toen alleen ritalin, en omdat dat drugs is wilden mijn ouders het niet, mijn broer is junk -10 jr ouder dan ik- dus vandaar hun angst en voorzichtigheid. achteraf bezien vind ik dat een van de weinige goede beslissingen die ze gemaakt hebben in de opvoeding)

Ik vind dat je als patient moet kunnen kiezen welke medicatie je voorkeur heeft. en dat je goed voorgelicht moet worden over nadelen van medicatie ook, en niet alleen over de voordelen!
Vind niet dat ze mensen mogen dwingen tot het nemen van een bepaald medicijn alleen omdat daar meer aan wordt verdiend!

30-10-06 15:35:22
Jboog
Senior lid

WMRindex: 348
OTindex: 256
Wnplts: roosendaal
Quote Mmore:
Ik vind het toch wel belangrijk dat je iemand aanneemt die bij jouw bedrijf past en zeker voor kleine bedrijfjes met maar 1 of 2 werknemers is het belangrijk dat die goed kunnen opschieten met elkaar.

Als je solliciteerd maakt het geslacht vaak niet meer uit, en vaak kan je toch al aan de naam zien waar iemand vandaan komt. Mijn naam is bijv. Joey Saddal, klinkt niet erg Nederlands hè :D

(Half Frans :| en ik spreek niet eens Frans :P)

Nederland is veel te vrij met sommige dingen en met sommige dingen weer veel te strikt. Ik ga lekker verhuizen naar amerika, het land waar alles kan (l) Daar wordt je tenminste niet lastig gevallen door de overheid.


amerika is ook zeker niet alles, wapenwet waardoor je veel eerder een kogel in je hoofd hebt hangen, geen abortussen, homohaat, grote etnische verschillen(ja groter dan in inederland), een domme president(maja ieder zijn mening), veel dikke mensen en ga zo maar door. Maar voordelen heeft het zeker ook... dus dat is de voor en nadelen tegen elkaar afwegen.

30-10-06 15:36:15
Jboog
Senior lid

WMRindex: 348
OTindex: 256
Wnplts: roosendaal
Quote Hukkel:
owke een nieuwe gekte van nederland
Coffeeshops wel gedoodgd plantages niet.. / wist je dat er wel 1 plantage is van de overheid.. maar dat daar veel van weggegooid word omdat niet alles verkocht/gebruikt word


dat is voor medicinale wiet(om de pijn tegen reuma te verlichten enzo.) dus dat mag van mij best wel hoor...

30-10-06 22:29:09
Hukkel
Lid

WMRindex: 41
OTindex: 56
Wnplts: Culemborg
Quote lanira_mommy:
Dat vind ik persoonlijk belachelijk ja hukkel.
Ritalin heeft dezelfde samenstelling als speed en staat op de opium lijst, het is letterlijk drugs.
Alleen daardoor al ben ik er persoonlijk op tegen en zou er nooit voor kiezen. Ken bovendien helaas veel mensen waarbij Ritalin niet werkte of van kinderen wandelende zombies maakte.Bovendien een ADHD kind is vaak al een buitenbeentje en dan roept de juf ook nog "pietje heb je je pilletje wel genomen?" omdat ritalin meerdere malen per dag op vaste tijden
ingenomen moet worden, nee dat werkt bevorderend voor sociale contacten.....
Dus ik vind wel dat je moet kunnen kiezen , het enige medicijn met een andere samenstelling is strattera (concerta is namelijk ritalin maar dan zo dat je maar 1 pil per dag moet nemen. ) en dat wordt niet vergoed.
Ik ben geen miljonair. dus kan mijn dochter geen medicatie krijgen.
Nu is ze gelukkig nog niet zo extreem als ik vroeger was en zelfs ik heb het zonder medicatie gered (er was toen alleen ritalin, en omdat dat drugs is wilden mijn ouders het niet, mijn broer is junk -10 jr ouder dan ik- dus vandaar hun angst en voorzichtigheid. achteraf bezien vind ik dat een van de weinige goede beslissingen die ze gemaakt hebben in de opvoeding)

Ik vind dat je als patient moet kunnen kiezen welke medicatie je voorkeur heeft. en dat je goed voorgelicht moet worden over nadelen van medicatie ook, en niet alleen over de voordelen!
Vind niet dat ze mensen mogen dwingen tot het nemen van een bepaald medicijn alleen omdat daar meer aan wordt verdiend!


Lanira_mommy lees mijn reactie eerst eens rustig ik zeg daar dat ik me kan voorstellen dat ritalin bij andere mensen niet goed werkt... en dus bedoel ik dat ze een ander medicijn nodig kunnen hebben... Dus ja ik vind ook dat het vergoed moet worden. Ik ben er ook niet blij mee dat ik ritalin moet slikken want heb voelt als drug... en je wil niet dag en nacht voelen alsof je heel de dag drugs gebruikt... het maakt je je jezelf niet meer

30-10-06 23:40:05
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
groot land - grote problemen

Als Europa zo groot word, wellicht nog groter in bevolkings aantallen - gaan we veel problemen zien die in de VS ook voorkomen. Er zal een Europesche wapenwet komen die veel gun-freaks zal plezieren - ik vind dat een slechte ontwikkeling.

Verder zal er een versterkte tweedeling, driedeling ontstaan waarin er werkende zijn, slaven zijn en werkelozen zijn. De midde-klasse verschuift naar de werkende - denkende dat ze de hoogste klasse zijn - de mensen die werken tegen micro-norm zijn de slaven - zij kennen geen vooruitgang - instand gehouden door de behoefte aan veel vrije tijd van de werkende massa.

welk middel past bij mij?

31-10-06 06:25:17
lanira_mommy
Erelid

WMRindex: 833
OTindex: 743
S
@ Hukkel
mijn bericht was ook geen kritiek op jou of wat dan ook hoor :S
Je vroeg wat we ervan vinden dat alleen ritalin vergoed wordt, en daar gaf ik dus antwoord op.
Ik kan niet oordelen over keuzes die andere mensen maken of niet maken....
Gaf puur antwoord op je vraag.
groetjes

31-10-06 09:10:14
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
De kerncentrales in Nederland. Das toch ziek?!?!? :r

31-10-06 09:54:33
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
waarom?

31-10-06 09:59:02
Slicky
Erelid


WMRindex: 697
OTindex: 1.759
Quote Tovenaar:
De kerncentrales in Nederland. Das toch ziek?!?!? :r


Kerncentrales zijn in principe nog de schoonste manier om energie te winnen. Je moet alleen weten hoe je om moet gaan met die afvalstoffen (Die je naderhand touwens kunt hergebruiken.)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven