hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 18:00 - 74423 artikelen - nu online 20 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


1 2 3 4 .... 118 119 120 [121] 122 123 124 225 226 227 228

blog

25-08-19 09:28:36
EruYagami
Oudgediende


WMRindex: 19.022
OTindex: 1.455
Het verhaal van meester Erik is ook een heel kenmerkend onderwijsverhaal. Ik herkende praktisch alles...
(Geen idee of het stuk voor iedereen te lezen is, omdat het officieel een Premium artikel is. Gelukkig mag je van het landelijke Dagblad met Algemeen nieuws drie van zulke artikelen gratis lezen. Je browser op privé-modus zetten kan ook helpen.)

@stora: De pest is dat ik ook “schermblind” ben. Ik zie op een schermpje heel slecht mijn eigen fouten. Vaak vergeet ik woorden of halve zinnen, omdat ik dan al aan het volgende aan het denken ben. Zou ik alles eerst uitprinten op papier en nalezen, zie ik juist bijna alles wat fout is. Gevalletje: op papier ben ik beter... :P

25-08-19 09:36:11
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.623
OTindex: 28.417
Quote @EruYagami:
Ik zie op een schermpje heel slecht mijn eigen fouten. Vaak vergeet ik woorden of halve zinnen, omdat ik dan al aan het volgende aan het denken ben.
Ik heb exact hetzelfde in mijn schrijfsels. Ik lees het zelf drie à vier keer zelf door en bij voorkeur laat ik het ook nog eens door iemand anders lezen. Daarna laat ik een proefdruk maken en dan lees ik het nóg een keer door. En dan vind ik nog het nodige...

25-08-19 09:43:55
stora
Oudgediende


WMRindex: 18.714
OTindex: 2.861
@EruYagami, soms schrijf ik een tekst en dan denk ik nee, dat moet anders en dan ga je veranderen en dan vergeet je letters weg te halen of er bij te zetten.
En zo zal iedereen wel eens zitten te klooien.

25-08-19 09:51:46
stora
Oudgediende


WMRindex: 18.714
OTindex: 2.861
@EruYagami, zal het probleem niet zijn dat alle scholen tegenwoordig net fabrieken zijn.
Toen ik op school zat in Woerden waren er denk iets van 14 lokalen. En toen is er een schoolcomplex gebouwd bij het station waar nog 2 of 3 anderen scholen samengingen.
Ineens zaten er een paar duizend leerlingen op die school. Dus ook heel veel leraren. Ik vermoed zomaar dat veel leerkrachten elkaar niet eens meer bij naam kenden. Dus dan wordt ook alles onpersoonlijker. De directeur van mijn school die kenden alle leerlingen, want hij viel in als er een leerkracht afwezig was. Maar op die grote complexen zit de directeur in een soort ivoren toren.Omringd door veel mensen die niets met onderwijs van doen hebben.
Misschien is dat wel het probleem, dat alles te groot is.

25-08-19 09:58:30
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.832
OTindex: 90.634
Quote @stora:
een paar duizend leerlingen op die school. Dus ook heel veel leraren. .. Dus dan wordt ook alles onpersoonlijker
dat was "vroeger in mijn tijd" ook al, vond het dan ook afschuwelijk op school.

25-08-19 10:03:30
stora
Oudgediende


WMRindex: 18.714
OTindex: 2.861
@allone, ik was net op tijd van school, want het jaar daarop zijn ze verhuisd naar dat grote complex.

25-08-19 11:47:56
EruYagami
Oudgediende


WMRindex: 19.022
OTindex: 1.455
@stora: Klopt helemaal. Tegenwoordig moeten scholen (de meeste ervan) “winst” maken als een bedrijf en wordt het als zodanig geleid. Niet voor niets is mijn functie op de vorige school al wegbezuinigd en dreigt dat weer te gebeuren op de school die ik verlaten heb. Men wil er blijkbaar amper meer in investeren. Er worden allerlei dingen gezocht om externe subsidies en sponsoren binnen te halen om als school de leukere extra dingen te kunnen doen of domweg de begroting in zwarte cijfers te krijgen.
En het onpersoonlijke ontstaat op de scholen die ik heb gehad vooral door het grote verloop. Als je kennis moet maken met de vervanger van de vervanger van de tijdelijke invalkracht voor de vaste collega, dan raak je wel de draad kwijt en heb ik niet eens meer de moeite gedaan om het bij te houden.
Schaalvergroting wordt volgens de laatste berichten ook verkend. Er zou een stichtingfusie ophanden zijn met een andere middelbare school een paar dorpen verderop en een basisschool... Het zal wel, ik ben er toch weg. Ik heb alleen maar met de leerlingen te doen, als die er maar niet teveel van merken.

25-08-19 11:56:14
stora
Oudgediende


WMRindex: 18.714
OTindex: 2.861
@EruYagami, maar sinds die schaalvergroting zijn de rekenvaardigheden en lezen en schrijven achteruit gegaan.Als je als leerling al wat moeite had met lezen en rekenen dan was je gewoon de pineut. En thuis vond het denk ook meer een ding van school,dus daar zal ook minder geoefend zijn.
En scholen gingen het ook anders doen met als gevolg dat ouders hun kinderen niet meer konden helpen, want die hadden het heel anders geleerd. Met als gevolg dat het goede onderwijs in Nederland is gezakt naar middelmatig.

25-08-19 12:36:59
EruYagami
Oudgediende


WMRindex: 19.022
OTindex: 1.455
@stora: Ik heb daar weinig aan toe te voegen. Mijn wiskunde en natuurkunde zijn bijvoorbeeld heel ver weggezakt, ik heb ook de lichtste versie wiskunde gedaan en verder voornamelijk talen in m’n examenpakket. Maar met mijn vakkennis van toen, algemene kennis en logisch nadenken kom ik nog een heel eind als ik leerlingen aan die vakken zie werken... En ze vinden het vaak fascinerend dat ik over van alles wel iets zinnigs weet te produceren.

25-08-19 13:10:25
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.597
OTindex: 94.528
@allone: Als antwoord op je vraag, nee iemand had hem netjes op ons tafeltje onder de luifel gelegd, samen met de sleutel van de caravan, die kennelijk bij het instappen uit mijn tas gevallen was. Oeijoei!

Overigens zitten we nu warempel weer in een hittegolf, het is toch niet te geloven!

Laatste edit 25-08-2019 13:11

25-08-19 13:31:52
stora
Oudgediende


WMRindex: 18.714
OTindex: 2.861
Quote @EruYagami:
En ze vinden het vaak fascinerend dat ik over van alles wel iets zinnigs weet te produceren.

Maar daar ben je leraar voor, om op verschillende manieren de leerlingen iets duidelijk te maken zodat het blijft hangen. Vroeger zeiden ze, als je gewoon altijd normaal oplet en meedoet in de klas dan haal je op zijn minst een 6. Dat komt door alles wat de leraar vertelt of door anekdotes.

25-08-19 15:33:07
Beereekhoorn
Oudgediende


WMRindex: 1.218
OTindex: 8.419
@Mamsie: er zat dus een engeltje op he schouder *)

Veel plezier in de warmte :)

Laatste edit 25-08-2019 15:33

25-08-19 16:05:19
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.597
OTindex: 94.528
@Beereekhoorn: Ghehehe

25-08-19 16:21:30
EruYagami
Oudgediende


WMRindex: 19.022
OTindex: 1.455
@stora: Leerlingen denken doorgaans vrij simpel. Ze kijken ervan op als ik het ene moment iets over Frans opdreun en vervolgens bij een ander iets zinnigs over biologie vertel. Een kinderhand is gauw gevuld... ;)

@Mamsie: Da’s wel heel erg netjes gedaan door de (in dit geval, letterlijke) eerlijke vinder! :ja

25-08-19 16:31:09
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.597
OTindex: 94.528
@EruYagami: Dat zal de campingbaas wel geweest zijn. Aardige man.
Veel andere kampeerders waren er niet.

25-08-19 18:44:04
stora
Oudgediende


WMRindex: 18.714
OTindex: 2.861
@Mamsie, die campingbaas dacht natuurlijk, ow dat is die 1 voeter:) Dus hij wist ook gelijk de caravan te vinden :)

25-08-19 19:21:36
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.597
OTindex: 94.528
@stora: Ja, het was daar niet zo groot.
En hij wist wie daar stonden.
We waren eerst op zoek naar een andere boerencamping bij Delfzijl.
Maar toen we daar aankwamen vonden we het een plek waar we nog niet dood gevonden wilden worden.
Dus een eindje verder gereden tot vlakbij Winschoten. Daar was een festival aan de gang dus dat was wat lawaai.

25-08-19 20:48:06
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.832
OTindex: 90.634
Quote @EruYagami:
Het verhaal van meester Erik is ook een heel kenmerkend onderwijsverhaal. Ik herkende praktisch alles...
gelezen. Meester Erik is dus gevlucht :ja En bewondering voor mijn zus, die al jaren aan moeilijke kinderen les geeft.. (groep 8 weliswaar, nog geen middelbare school)

@Mamsie: ja, hier was het 35 graden: hittegolf :D

25-08-19 22:28:02
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.597
OTindex: 94.528
Jatkat.

Zo'n lekkere pizza heb ik gemaakt! Wat ben ik toch blij met het oventje dat ik in de caravan heb.
Nu koop ik zo'n rol pizzadeeg dat ze overal hebben, fris uit de koeling.
En die wordt dan opgeleukt met heerlijke dingen en dan bestrooid met geraspte kaas. 20 minuten in de oven en dan gaat het méér dan lekker ruiken in de caravan.
Dat vindt ook de campingkat die liep te snuffelen.

Ik had de pizza in stukken gesneden en een paar stukken op de borden op de tafel gezet, onder de luifel. Toen nog even naar binnen om de fles wijn en de glazen te halen.
En toen ik weer buiten kwam lag er een stuk van de pizza in het gras en de kat at ervan.
Wat een lelijke dief!
Afijn ik heb dat stuk weer opgeraapt en het smaakte nog prima.
En die kat.... ach, als ik kat was geweest zou ik hetzelfde gedaan hebben!Laatste edit 25-08-2019 22:28

26-08-19 06:47:26
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.832
OTindex: 90.634
@Mamsie: goede smaak heeft die campingkat :D

26-08-19 07:32:41
EruYagami
Oudgediende


WMRindex: 19.022
OTindex: 1.455
@allone: Bewondering is zeker op z’n plaats. Natuurlijk is er een leeftijdsverschilletje tussen basis- en middelbaar onderwijs, maar het gaat er vooral om dat je de kinderen op de juiste manier weet te raken. Je zus zal daar een natuurtalent voor hebben en er veel voldoening uit halen, gok ik zo.

@Mamsie: Mogelijk is die kat gek op de kaas die je erop had gestrooid. De kat van mijn vertrouwensmensjes heeft ook ‘muizen DNA’... Ik heb het beest nog nooit echt kaas zien eten, maar wel op de kaaszoutjes af zien gaan, die ze uiteraard niet mocht hebben.

26-08-19 07:54:22
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.832
OTindex: 90.634
@EruYagami: ja, idd. Net als jij, denk ik zo (L)
en het leeftijdsverschil tussen het laatste jaar basisonderwijs en eerste jaar middelbaaronderwijs is natuurlijk niet zo groot, maar toch. In die tijd veranderen ze veel.. (en misschien is dat één van de oorzaken dat ze zo moeilijk zijn :))
Het laatste jaar basisonderwijs betekent wel dat beslist moet worden waar de kinderen nu heen moeten. En dat is vooral voor kinderen van deze school lastig.. en vooral ook heel veel werk. Want daar komt ook een hele bibliotheek aan papierwerk bij kijken (okay, mogelijk op de computer, maar je begrijpt wat ik bedoel)

Laatste edit 26-08-2019 08:07

26-08-19 08:08:16
stora
Oudgediende


WMRindex: 18.714
OTindex: 2.861
@allone, dan gaan ze puberen. En pubers horen dwars te liggen:)

26-08-19 08:20:54
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.832
OTindex: 90.634
@stora: ja, maar dat puberen begint bij verschillende kinderen op verschillende tijden. Afgezien van het feit dat kinderen van 1 jaargang bijna een jaar kunnen verschillen van leeftijd, afhankelijk van wanneer hun verjaardag is / of ze zijn blijven zitten.

26-08-19 08:30:07
EruYagami
Oudgediende


WMRindex: 19.022
OTindex: 1.455
@allone: Ik bedoelde het eigenlijk een beetje anders, maar ik heb het net ook niet zo goed uitgelegd... Ik had onder meer gekozen voor een middelbare school, omdat ik het zo leuk vind om kinderen over de jaren heen op te zien groeien tot (bijna) volwassen mensen. Ik zou niet dagelijks met kinderen in de basisschoolleeftijd kunnen en willen omgaan.
En de keuze voor een middelbare school begint tegenwoordig vaak al met rondkijken op open dagen in groep 7, een enkeling gaat zelfs al kijken in groep 6... En dan begint de papieren tijger in groep 8 voor zowel de basis-, als de middelbare school met het correct afhandelen van de inschrijving. Ook daar had ik de afgelopen twee jaar zijdelings mee te maken.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 118 119 120 [121] 122 123 124 225 226 227 228

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven