Flats! Daar vliegt een zeemeeuwrobot die de kinderen op het strand voorziet van een extra klodder zonnebrand. De reclamewereld is in rep en roer vanwege een nieuw spotje van Nivea dat te zien is op de Britse buis. Is het een voorlichtend en ludiek filmpje, zoals het huidverzorgingsmerk bedoeld heeft? Of is het de meest belachelijke commercial die je ooit gezien hebt?
In de reclamevideo zien we hoe kinderen half worden ingesmeerd en ongeduldig over het strand rennen. Een voice-over vertelt dat er gelukkig een vogel aan komt vliegen die het grut een handje helpt. Uit zijn achterste spuit de meeuw zonnebrand op de kids die deze 'viezigheid' absoluut niet erg lijken te vinden. ,,Hilarisch'', noemt een enkeling het op Twitter.

De Britse reclameman John Hegarty, eigenaar van een groot reclamebureau, is het daar niet mee eens. Iets stommers heeft hij in zijn leven niet gezien, vertelde hij onlangs op Cannes Lions 2016, een prijsuitreiking voor reclamebureaus. Het was een wonder dat Nivea genomineerd was voor zoiets 'schokkends en ellendigs', aldus Hagerty, die tevens jurylid was.

Het sarcasme droop er vanaf toen hij journalisten te woord stond over de zeemeeuwenactie. ,,We hebben lang moeten debatteren, maar de vliegende zeemeeuw van Nivea was zonder twijfel een van de eerste reclames die onze aandacht trok. Het grote probleem is, dat kinderen op het strand niet genoeg zonnebrand op hebben. Als ze rondrennen dan gaat het er vanzelf af. Dus gelukkig is daar een (robot)zeemeeuw die over het strand vliegt en de kinderen onderschijt met zonnebrandcrème van Nivea. Dit is, zoals je kunt begrijpen, iets wat we heel serieus moeten nemen." Amerikaanse reclamebladen zoals Adweek en Mashable smullen van zijn mening.

Nivea Nederland verklaart dat het filmpje vooral een ludieke manier is om mensen voor te lichten. ,,Alleen de boodschap is van serieuze aard'', aldus een woordvoerster. ,,Nivea heeft overal ter wereld de doelstelling om mensen voor te lichten hoe belangrijk insmeren is. In Nederland deden we dat onlangs op scholen in een iets serieuzere setting dan vorig jaar. Toen lieten we mensen met een 'UV-camera' zien wat zonneschade met je huid doet.'' In Brazilië is er een actie geweest met poppen die rood werden in de zon. De woordvoerster benadrukt dat ieder land zijn eigen reclamevoering doet. ,,Dit spotje is bedacht in Frankrijk en zal dus niet in Nederland op de buis komen.''
Filmpje