Zijn naam zegt niemand iets, maar zijn uitvinding, de pop-up-advertentie, is voor iedere internetgebruiker een grote ergernis. En daar biedt hij, Ethan Zuckerman, nu zijn excuses voor aan.
Zuckerman werkte in de jaren '90 als web-designer en ingenieur voor een hostingbedrijf. Op een dag kreeg hij een boze klant op bezoek, die was geschrokken van een advertentie voor seks op zijn site, schrijft The Verge. De klant, een autofabrikant, wilde uiteraard niet met dat soort zaken geassocieerd worden.
Zuckerman had de oplossing voor het probleem; hij schreef code waarmee advertenties op websites in een apart scherm werden geopend. Jarenlang werden internetters lastiggevallen met pop-up-advertenties. Tot grote ergernis omdat de advertenties voor loterijen, viagra en games op de meest ongewenste momenten ineens in beeld verschenen.

Zuckerman zegt nu: "Sorry, mijn bedoelingen waren goed." Tegenwoordig zijn pop-ups niet meer zo'n probleem: de meeste browsers hebben pop-upblockers, die het openen van popups voorkomen.