Alle Franse restaurants, cateringbedrijven, fastfoodrestaurants en eetstalletjes op straat moeten kleur bekennen. Als ze kunnen aantonen dat ze alle gerechten zelf maken met verse ingrediënten mogen ze het nieuwe logo van Fait Maison op de ruit plakken (een pan met een 'beschermend' dakje als deksel). Zo niet, dan weet de klant dat hij een opgewarmde magnetron-prak voorgeschoteld kan krijgen.

Uit een enquête bleek vorig jaar dat 31 procent van de restaurants in Frankrijk kant-en-klare maaltijden of gerechten serveert, maar dat niet duidelijk op de kaart zet. De regering kwam toen met het idee voor het logo en zette het vandaag om in een decreet.

De regering vindt dat de klant er recht op heeft te weten hoe vers hij eet. Bovendien is de opwarm-cultuur de regering een doorn in het oog, omdat Frankrijk op culinair gebied nu eenmaal een naam hoog te houden heeft. Tijd voor een impuls aan de Franse gastronomie dus.

Wie magnetronhappen als vers verkoopt en toch met een Fait Maison-logo gaat pronken, kan vanaf volgend jaar een boete krijgen. Om het logo te verdienen moet het hele gerecht in de keuken worden gemaakt, van verse producten.

De maatregel stuit wel op kritiek. De voedselinspecteurs zeggen dat ze hun handen al overvol hebben aan het controleren van de hygiëne in de restaurantkeukens en dat ze niet ook nog eens hun neus in alle voorraadkamers, koelcellen, provisiekasten en vriesvakken kunnen steken om te zien of er wel verse waar wordt gekookt, gebakken en gegrild.

Voedseldeskundigen, koks en restauranthouders protesteerden tevergeefs tegen de ingewikkelde regels achter het logo-systeem. Zo mogen Franse frietjes niet als Fait Maison worden verkocht als ze in bevroren toestand in de frituur worden gegooid.

Toegestaan zijn dan weer wel allerlei andere producten of ingrediënten die zijn diepgevroren, vacuüm verpakt, gehakt, gepeld, gesneden, gerookt of gezouten. Onder het logo vallen ook bulkvoorraden ham, kaas, brood, pasta en fond voor sauzen, ragouts en soepen.

De branche-organisatie geeft toe dat het systeem niet waterdicht is en dat het maar voor een deel een versheids-garantie geeft aan de klanten. Maar het logo wordt een eerste stap genoemd in het promoten en weer op de kaart zetten van de Franse keuken.