In de prijs van een kopje koffie bij een café of restaurant zitten doorgaans ook de kosten voor de service en het gebruik van ruimte. Een Russische ondernemer draait het traditionele model om: cafébezoekers betalen alleen voor tijd, de rest is gratis. Wat is een goede prijs voor een koffie in een café? Naast de kosten van de koffie zelf, moet een exploitant immers ook de huur van ruimte, personeelskosten en de inrichting in de prijs verwerken.
Ook de factor tijd speelt mee. Een klant die bijvoorbeeld een Latte bij Starbucks koopt en meteen meeneemt, is lucratiever vergeleken met iemand die dezelfde Latte koopt en anderhalf uur een tafeltje bezet houdt. De 28-jarige Russische ondernemer Ivan Mitin is afgelopen jaar in Moskou een café begonnen dat het traditionele verdienmodel omdraait, zo meldt site NPR . Wie 'Tsiferblat' binnen stapt, krijgt als waarschuwing een oude wekker mee voor z'n tafel. De bediening noteert de tijd van aankomst en dan gaat de tijdmeter lopen. Het eerste uur betaal je 2 roebel per minuut, wat neer komt op ongeveer 3 euro per uur. Daarna zakt de prijs naar 1 roebel per minuut. De koffie, thee en koekjes die je bestelt, zijn gratis.