Amerikaanse webwinkels blijken hun prijzen te verlagen als de gebruiker dichter bij de vestiging van een concurrent woont. Dat concludeert de krant The Wall Street Journal na eigen onderzoek. Eerder bleek al dat prijzen varieerden tussen Android- en iPhone-gebruikers. De geschatte locatie van de gebruiker ten opzichte van filialen van concurrenten is een van de factoren die wordt meegewogen bij diverse webwinkels voor kantoorproducten in de Verenigde Staten, zeggen woordvoerders van betrokken bedrijven tegen The Wall Street Journal. Onder meer Staples, Rosetta Stone en Office Depot passen hun prijzen aan gebruikers aan, zo claimt de zakenkrant op basis van eigen onderzoek. Ook worden onder meer bewoordingen om producten aan te prijzen aangepast aan de potentiële klant, zegt de krant. De locatie van de gebruiker is onder meer reden om de prijs aan te passen, omdat 'de kosten van zaken doen' in diverse Amerikaanse regio's verschilt. Eerder kwam al naar voren dat diverse bedrijven verschillende prijzen tonen op basis van het gebruikte apparaat: mensen met een iPhone kregen hogere prijzen te zien dan mensen die dezelfde webwinkel bezochten met een Android-toestel. Wall Street Journal koppelt de ontwikkeling aan de trend van de 'personalized' web: zo past Google ook zoekresultaten aan gebruikers aan en toont Facebook op basis van geschatte voorkeuren een gepersonaliseerde, door algoritmen samengestelde berichtenlijst in plaats van een chronologisch overzicht van statusupdates. Het is onduidelijk of dergelijke methoden ook in Nederland gebruikt worden.