Facebook-gebruikers zijn de advertenties op het sociale netwerk 'spuugzat'. Dat claimt althans Bradley Horowitz, vicepresident van Google+. 'Daarnaast is het zeer frustrerend voor de betrokken merken.'
Horowitz deed de gepeperde uitspraken in een interview met Business Insider. Volgens de Google-topman is Facebook 'een sociaal netwerk van het verleden.' Vooral de manier waarop het netwerk advertenties aan de gebruiker opdringt, is volgens hem achterhaald.
'Het is alsof iemand een reclamebord tussen twee pratende mensen zet, en ze ook nog broodjes probeert te verkopen. Het maakt dan niet uit of ik het aangeboden broodje 'like' of dat hier mijn favoriete mosterd op zit, het is gewoon het verkeerde moment om het in m’n gezicht te drukken', aldus een gefrustreerde Horowitz.
De vicepresident van Google+ meent dat advertenties op zichzelf niet verkeerd hoeven te zijn op een sociaal netwerk, maar dat de plaats waar Facebook deze toont ongepast is. Het mag geen verrassing heten dat Google+ het in de ogen van Horowitz beter doet. Dit omdat de advertenties hier worden gelinkt aan zoekopdrachten en aanbevelingen van vrienden. Google+ heeft naar eigen zeggen zo’n 100 miljoen actieve gebruikers per maand. Facebook zag het aantal maandelijkse gebruikers onlangs door de grens van 1 miljard breken.