Ad van den Broek is eigenaar-directeur van het Roosendaalse technologiebedrijf CER. Hij ontwikkelde, in samenwerking met twee studenten van het ROC en een student van Avans Hogeschool een middel om leegstaande winkels toch een aantrekkelijk element te laten zijn in hun omgeving.
Op een adres in de Belder in Roosendaal toont hij een showroom waar enkele peperdure sportwagens in staan. Ze zijn in werkelijkheid nog platter dan een dubbeltje. Zo plat als de folie waarvan ze gemaakt zijn. In de etalage hangen ook een paar eenvoudige beeldschermen, die door beamers worden gestuurd. Eentje toont de UIT-agenda van Roosendaal. Het andere scherm toont de tweets die over het onderwerp ShopPimp gaan. Zo heet dit idee voorlopig.
Uiteraard is het maar een proef, de uitwerking is voor verbetering vatbaar. Volgens de aanwezige genodigden zijn de beeldschermen matig afleesbaar en spiegelen de winkelruit te veel. Er komt nog een proef met een leegstaande winkel in de Roselaar.
Leegstaande winkelpanden die niet zijn gepimpt schaden de funbeleving van het hele winkelgebied en laten de huurwaarde of verkoopwaarde van het betreffende pand kelderen, aldus Van de Broek. ShopPimp is eenvoudig uit te voeren. Plakfolie en het rekje met beamers kunnen snel verwijderd worden, zodat het pand leeg kan worden opgeleverd.

foto