Een PR-blunder van autofabrikant en BMW-dochter Mini. De huidige koudegolf die al meer dan 250 mensen in Oost-Europa het leven kostte, wordt gesponsord door autobedrijf Mini. Het hogedrukgebied dat verantwoordelijk is voor ijspret in Nederland, maar ook voor temperaturen van meer dan 30 graden onder nul in Oost-Europa, draagt in Duitsland de naam 'Cooper'. Het Berlijnse Instituut voor Meteorologie 'verkoopt' namen van zowel hoge- als lagedrukgebieden. Voor adverteerders kan dat aantrekkelijk zijn omdat veel media de naam die het weerinstituut aan een hoge- of lagedrukgebied geeft, overnemen. En het is nog goedkoop ook: voor een paar honderd euro heb je een depressie of hogedrukgebied naar je bedrijf of product vernoemd. Dat schrijven The Wall street Journal en het Duitse blad Focus . BMW-dochter Mini dacht dat het een goed idee was om deze winter een hogedrukgebied te adopteren. Zonning en koud - lees cool - weer past prima bij het imago van de kleine sportauto met Britse roots. Helaas blijkt het koude weer ietsje te 'cool'. In Oost-Europa vielen al meer dan 250 dodelijke slachtoffers. Mini, hoewel toch niet echt de veroorzaker van de kou, heeft al een persbericht uitgeven waarin het aangeeft "dat het niet expres" was en dat je vantevoren "niet kan weten hoe een weersysteem zich ontwikkelt". Het is voor Mini te hopen dat een lagdrukgebied later dit jaar genaamd 'Minnie' geen heftige overstormingen en stormen gaat veroorzaken. Wie ondanks de negatieve ervaringen van Mini nog geïnteresseerd is in een hoge- of lagedrukgebied, kan zich melden in Berlijn. Er zijn wel regels: net als bij tropische stormen begint elk volgend weergebied met een nieuwe letter van het alfabet. 'Cooper' is dus het derde vernoemde hoge drukgebied van 2012. Ook worden jongens en meisjesnamen afgewisseld. Dit jaar worden hogedrukgebieden vernoemt naar jongens, lagedrukgebieden naar meisjes.