DRENTHE - Tweedehands auto’s worden na bloemen, kaas en fruit een belangrijk nieuw exportproduct voor Nederland. Vooral de aankoop van jonge gebruikte auto’s waar nog een restdeel BPM op zit, zijn razend populair in andere Europese landen. De Bovag bevestigt de enorme run op exportoccasions. In 2010 exporteerde Nederland ruim 195.000 tweedehands auto’s, ruim 7 procent meer dan in 2009. „Europa is dol op Nederlandse gebruikte auto’s. Veel auto’s hebben ten opzichte van andere landen een lage kilometerstand. Ze hebben technisch niet veel te lijden omdat we geen bergen hebben en de gereden afstanden in ons land relatief klein zijn”, stelt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. De meeste auto's gaan de grens over naar Duitsland, Frankrijk, Polen en Tsjechië.
De snelle exportgroei wordt vooral veroorzaakt door jonge auto’s waar nog rest-BPM, de aankoopbelasting voor auto’s op zit, zo blijkt uit gegevens van de ANWB/Bovag Koerslijst. Alleen auto’s die na 16 oktober 2006 werden geregistreerd, toen door een aanpassing van de wet de teruggave van rest-BPM mogelijk maakte, komen in aanmerking. Op auto’s van één jaar oud wordt bij export 70 procent BPM terugbetaald en bij twee jaar 57 procent. „Verder zijn Nederlandse auto’s relatief goed onderhouden”, zo stelt De Waal. „Juist dat maakt het als exportproduct heel erg interessant." De meeste exportauto’s worden verhandeld door leasemaatschappijen en occasionspecialisten. Maar ook via internet is er een levendige handel.