Ford brengt in 2012 een sprekende Ford Focus op de markt die de vragen van de chauffeur beantwoordt.
Gedaan met het intikken van een adres in je gps of het zoeken naar je favoriete nummer op je iPod. De nieuwe Ford Focus wordt vanaf volgend jaar in Europa uitgerust met de zogenaamde SYNC-technologie waarmee het tienduizend opdrachten in 19 talen kan herkennen. SYNC is een spraakgestuurde connectiviteits- en infotainmentsysteem dat tegen 2015 in 2 miljoen wagens gebruikt wordt.
Met de technologie kan het klimaatbeheersingssysteem worden bediend, de audio- en entertainmentfuncties, het navigatiesysteem en via ingebouwde USB-poorten zijn er aansluitingen voor mp3-spelers, SD-kaarten, RCA voor audio en video, en bluetooth voor handenvrij bellen. Daarnaast kan SYNC van de wagen een mobiele WiFi-hotspot maken voor vijf internetgebruikers tegelijkertijd.
Het systeem zal ook belangrijke vragen zoals ‘Waar is het dichtstbijzijnde tankstation?’, ‘Is er een toilet en restaurant?’ en zelfs de eeuwenoude kindervraag ‘Zijn we er bijna?’ kunnen beantwoorden. De computer stuurt bovendien noodsignalen uit als de bestuurder een verkeersongeval veroorzaakt.
Door het invoeren van spraaktechnologie willen de constructeurs dat bestuurders minder afgeleid zijn door het bedienen van knoppen of schermen. Het manueel bedienen van een wagen leidt de chauffeur volgens Ford gedurende 25 seconden af.
Hoewel sommige luxewagens zoals BMW en Mercedes al beschikken over een eenvoudig spraaksysteem, beweert Ford dat de SYNC-technologie, dat in samenwerking met Microsoft werd ontwikkeld, al heel wat verder staat.
Het is echter afwachten of het systeem aan de slag kan met de verschillende accenten van de gebruikers. Bovendien vrezen sceptici dat het onder de knie krijgen van het systeem de chauffeur zodanig zal afleiden dat er nog meer ongevallen zullen gebeuren.