Een matrasje voor 70,000 dollar te duur? Dan kan je nog altijd een matras scoren met 22-karaats goud, voor de helft van de prijs. Het schijnt echt waar te zijn: de verkoop van dure matrassen neemt toe, zelfs ten tijde van crisis. Dat schrijft de Wall Street Journal. Bedrijven in de VS die de meest exotische en dure matrassen produceren, zien hun klantenbasis alleen maar toenemen. Toegegeven, het Zweedse Hästens verkoopt maar 250 Vividus-matrassen per jaar aan klanten wereldwijd. Maar één zo'n king-size matras doet dan ook 69,500 dollar. Da's een dikke 17 miljoen dollar per jaar. En dan lig je mooi wel op een handgemaakt matras van paardenhaar, katoen, vlas en wol. Of wat te denken van de Magniflex, een matras van Italiaanse makelij dat is afgewerkt met 22-karaats goud? Wat helpt, blijkens de verkopers van zulke dure matrassen, is potentiële klanten geruime tijd op zo'n duur matras te laten liggen als test. Naar verluidt willen mensen niks anders meer als ze op een hemels matras hebben gelegen, en blijkt geld opeens geen issue meer te zijn. Volgens slaap-experts maakt het niet heel veel uit hoe duur een matras is. Of je nu een matras neemt van 1,000 of 50,000 euro, iedereen ervaart een matras anders en als je slaapt, dan merk je weinig van dat goud. Maar het is de extra service, of misschien gewoon de wetenschap dat je op een matras ligt dat net zo duur is als de dure SUV in je garage. Of het feit dat Hästens iedere maand iemand langs stuurt om je matras om te draaien. Gratis. Een marketing-expert zegt dat het vooral het idee van exclusiviteit is dat mensen ertoe drijft om een duur matras te kopen. Volgens de Wall Street Journal schroeven de matrasfabrikanten de prijzen van hun exclusieve producten alleen maar op. Hoe duurder de matrassen, hoe meer ze verkopen.