In de Japanse hoofdstad Tokio heeft men in een metrostation een digitaal reclamebord opgehangen, die voorbijgangers observeert en bestudeert. Het spotten van de voorbijgangers moet in januari van start gaan. Het project is bedacht door wetenschappers van NTT Communications. Een camera die boven het reclamescherm hangt, registreert de voorbijgangers. Vervolgens bewerkt men de beelden met software om te zien wat de reactie was van de mensen die naar het reclamebord hebben gekeken. De ontwikkelaars hebben tientallen Japanse gezichten gescand om een beeld te krijgen van de gemiddelde Japanner. Een van de medeontwikkelaars van het project, Tetsuya Kinebuchi, vindt het idee van spottende reclameborden wel mee vallen. "Bijna overal in Japan is er een vorm van digitale reclame-uiting te vinden," zegt hij tegenover PCWorld. Er komt ook een camera bij te hangen die kijkt naar de mensen die geen acht slaan op het reclamebord. Het gaat volgens NTT niet alleen om de technologie. In de eerste plaats wil men gegevens verzamelen om zo het promoten van digitale advertentiemethoden te verfijnen.
Digitale advertenties zijn niet alleen in Japan een beproefd middel; in Londen staan reclameborden die automatisch reclame versturen aan voorbijgangers via bluetooth en ook in Nederland startte supermarktketen Albert Heijn twee jaar geleden met het adverteren via de bluetooth in plaats van de vertrouwde folder.