Energiebedrijf Delta heeft gisteren achthonderd Zeeuwen de stuipen op het lijf gejaagd. Ze kregen niet alleen ten onrechte een aanmaning, maar de brief zorgde ook voor een hoop verwarring. De aanmaning ging immers om een openstaand bedrag van welgeteld nul euro.
De achthonderd Zeeuwen kunnen afsluiting van de nutsvoorzieningen voorkomen door de nul euro binnen tien dagen te betalen, is de strekking van de brief.
Een aantal betrokkenen zag de humor van de brief wel in, maar een groot aantal Zeeuwen vroeg zich vertwijfeld af hoe in hemelsnaam een bedrag van nul euro over te maken is.
De familie Babijn in Oostburg kreeg de aanmaning gisteren in de bus. „Ik kan er de humor wel van inzien, maar veel oudere mensen schrokken zich rot. Dat is onacceptabel“, zegt François Babijn.
„Delta claimt dat de problemen opgelost zijn, maar dat is niet waar. Dat bewijst deze brief maar weer eens. Er zijn nog veel problemen met verkeerde rekeningen, geen rekeningen of onterechte aanmaningen. Het wordt tijd dat de grootaandeelouders weer aan de bel trekken.“ Een woordvoerder van Delta kon gisteren niet anders dan de fout toegeven.
„De brief is natuurlijk ten onrechte verzonden. Dat is jammer genoeg achthonderd keer gebeurd. Er was sprake van een technisch probleem. De betrokken mensen hebben een achterstallige rekening keurig betaald, maar zitten nog in ons systeem. Na betaling zegt het systeem dat de rekening is betaald. En dat vertaalt zich in nul euro. Per abuis is dat in een brief terecht gekomen. De brief is niet tijdig onderschept. We hebben hierdoor inderdaad veel onrust gezaaid. Het had nooit mogen gebeuren. De betrokken mensen moeten de onterecht verstuurde aanmaning als niet verstuurd beschouwen.“