De bouw van de Stad Ship Tunnel in Noorwegen, de eerste volledig operationele scheepstunnel voor coasters, vracht- en passagiersschepen ter wereld, gaat definitief van start in 2026. Dankzij de doorsteek door het Stad-schiereiland, kunnen schepen naar verwachting vanaf 2030 de onstuimige route over de Stadhavet Zee mijden.
De tunnel wordt ongeveer 1,7 kilometer lang (2,2 kilometer inclusief toegangen), bijna 40 meter hoog vanaf de waterlijn en 36 meter breed. De passage heeft een diepgang van 12 meter. Schepen tot ongeveer 16.000 brutotonnage kunnen de doorgang nemen. Deze neemt ongeveer tien minuten in beslag bij een snelheidslimiet van acht knopen.
De Stad Ship Tunnel in Noorwegen wordt een wereldwijd primeurproject. Tunnels voor kleinere boten bestaan al, onder meer in Frankrijk en Canada, maar nergens ter wereld bestaat een tunnel speciaal voor grote zeeschepen.
Voor het traject door de berg wordt rond de 3 miljoen kubieke meter gesteente verwijderd. Het werk wordt uitgevoerd door twee Noorse partnerships (Skanska Norge AS & Vassbakk & Stol AS en AF Gruppen Norge AS), één Frans bedrijf (Eiffage Génie Civil) en één Spaans-Noorse joint venture (Acciona/Bertelsen & Garpestad) en gaat naar verwachting ruim 5 miljard Noorse kronen (450 miljoen euro) kosten. Opdrachtgever is de Noorse Kustadministratie (Kystverket), onderdeel van het Ministerie van Transport, Handel en Visserij.
Foto