Het zijn prachtige auto's. En binnenkort doen ze het ook zonder chauffeur. Maar de kans is wel een stuk groter om te sterven in een Tesla dan in een auto van een ander merk. Althans in de VS, waar de meeste Tesla's rondrijden. Vooral Model Y lis levensgevaarlijk.
Tesla heeft het hoogste dodelijke ongevallencijfer van alle automerken in de Verenigde Staten met 5,6 dodelijke ongevallen per miljard gereden mijlen - bijna tweemaal het nationale gemiddelde van 2,8.

Specifieke Tesla-Cijfers
Tesla Model Y: 10,6 dodelijke ongevallen per miljard mijlen
Tesla Model S: 5,8 dodelijke ongevallen per miljard mijlen

De Model Y staat op de zesde plaats van gevaarlijkste individuele voertuigmodellen.

Vergelijking met Andere Merken
Tesla staat bovenaan de lijst:
Tesla: 5,6 dodelijke ongevallen per miljard mijlen
Kia: 5,5 dodelijke ongevallen per miljard mijlen
Buick: 4,8 dodelijke ongevallen per miljard mijlen
Dodge: 4,4 dodelijke ongevallen per miljard mijlen
Hyundai: 3,9 dodelijke ongevallen per miljard mijlen
Tesla heeft ook het hoogste algemene ongevallencijfer met 26,67 ongevallen per 1.000 bestuurders.

Experts benadrukken dat de hoge cijfers niet wijzen op onveilige voertuigontwerpen. Tesla-voertuigen ontvangen regelmatig uitstekende veiligheidsbeoordelingen met 5-sterren NHTSA-scores en 98% Euro NCAP-scores voor veiligheidsassistentie.

Mogelijke oorzaken voor hogere cijfers:
Risicovoller rijgedrag door hoge voertuigprestaties
Overmatig vertrouwen in Autopilot-systemen
Afleiding door het grote centrale touchscreen
Snelle acceleratie die tot risicovoller rijden leidt

Maar dat maakt principieel niet zoveel uit. De Tesla nodigt kennelijk uit tot gevaarlijk rijgedrag. De wet van de grote getallen liegt niet.