De OPEC+, het verbond van olie-exporterende landen onder leiding van Saudi-Arabië, verhoogt in juli opnieuw de olieproductie. Het gaat om een stijging van 411.000 vaten per dag, dezelfde verhoging als in mei en juni. Daarmee zet de organisatie voor de derde maand op rij in op een grotere productie dan oorspronkelijk gepland.

Deze koerswijziging betekent een breuk met het jarenlange beleid om de olieprijzen juist kunstmatig hoog te houden. Door meer olie op de markt te brengen, kan de prijs per vat dalen. Dat zou gunstig kunnen uitpakken voor automobilisten, doordat tanken goedkoper wordt.

De exacte beweegredenen achter deze strategiewijziging zijn niet officieel bekendgemaakt. Binnen de organisatie wordt gespeculeerd dat Saudi-Arabië marktaandeel wil vergroten of druk wil uitoefenen op landen die zich niet aan productieafspraken houden, zoals Irak en Kazachstan.

Ook wordt gesuggereerd dat Riyad zijn relatie met voormalig president Trump probeert te herstellen.

Accijnsverhoging dreigt volgend jaar
In Nederland ligt de adviesprijs voor een liter Euro95 momenteel op 2,10 euro, volgens cijfers van UnitedConsumers. Dat is 4 procent lager dan een jaar geleden. Ook diesel is gedaald naar 1,80 euro. Die prijzen gelden vooral langs snelwegen; elders zijn de prijzen vaak lager.

Toch dreigt volgend jaar een flinke prijsstijging aan de pomp. De tijdelijke accijnskorting vervalt op 1 januari, wat benzine 25 cent per liter duurder zou maken.

De minister van Infrastructuur en Waterstaat, Barry Madlener (PVV), waarschuwde de Tweede Kamer dat dit zonder ingrijpen zal gebeuren en wil uiterlijk op Prinsjesdag een oplossing, al hangt daar een prijskaartje van 1,6 miljard euro aan.