De kans op turbulentie tijdens vluchten is tegenwoordig zo groot, dat Korean Air vanaf half augustus stopt met het serveren van instant noodles in de economy class tijdens lange vluchten. Het is een van de maatregelen om de risico's bij turbulentie voor bemanningsleden en passagiers in te dammen.
Dat pakket maatregelen werd begin juli aangekondigd, ruim een maand nadat een toestel van Singapore Airlines ernstige turbulentie terecht was gekomen. Hierbij overleed een passagier en belandden 20 passagiers op de intensive care.
Turbulentie is een groeiend en hardnekkig probleem geworden de afgelopen jaren, meldt Korean Air. Volgens de luchtvaartmaatschappij uit Zuid-Korea is het aantal incidenten verdubbeld sinds 2019. "Het komt steeds vaker voor."
Dat komt volgens het bedrijf door grote temperatuurverschillen tussen de verschillende vlieghoogtes tijdens een vlucht. Waarom deze temperatuurverschillen voor meer turbulentie zorgen dan eerst, meldt de maatschappij niet.
Om het risico op gewonden of erger als gevolg van turbulentie te verkleinen, grijpt het bedrijf dus in. Veertig minuten voor de landing stopt de bediening door de crew. Dat is 20 minuten eerder dan nu gebruikelijk is.
En het serveren van noodles - een van de bekendste Zuid-Koreaanse gerechten - wordt dus een voorrecht dat alleen nog maar geldt voor passagiers die eersteklas of businessclass reizen. Daar is meer ruimte om ongelukken met het kokendhete gerecht te voorkomen dan in de dichter bemenste economy, schrijft persbureau Reuters.