Bewoners van een flat aan de Heindijk aan Rotterdam zijn woedend. Sinds hun woningen zijn afgesloten van het gas en aangesloten op het warmtenet, vallen de eerste naheffingen op de deurmat. In sommige gevallen lopen de bedragen op tot in de duizenden euro's. En dat terwijl de bewoners was beloofd dat de kosten niet zouden stijgen.

Een van hen is Ellen Abbenhuis. Ze zegt een brief te hebben gekregen van de gemeente waarin staat dat de kosten niet omhoog zullen gaan. Toch worden de bewoners sinds de overstap op het warmtenet geconfronteerd met torenhoge naheffingen. Een 80-jarige bewoonster zou zelfs een naheffing van 4.000 euro hebben gekregen.

In een brief aan verhuurbedrijf Woonbron eisen de boze huurders daarom duidelijkheid over de berekening van naheffingen. Veel bewoners hebben een uitkering en kunnen de soms torenhoge rekening dan ook niet betalen. "Door uw acties komen vele van ons in ontzettend hoge schulden te zitten", valt in de brief te lezen.

Woonbron laat op haar beurt in een brief aan de bewoners weten dat er verschillende redenen kunnen zijn voor de hoge afrekeningen. Naast een flinke stijging van de energieprijzen kan het ook zijn dat bewoners een te laag voorschot hebben betaald. Ook zegt het bedrijf dat het de bewoners duidelijker had kunnen informeren dat de kosten voor warmte via het warmtenet niet hoger zijn dan de kosten voor warmte op gas.

Het verhuurbedrijf geeft aan het verbruik en de afrekening van de bewoners nog eens onder de loep te hebben genomen, maar dat er geen fouten zijn ontdekt. "Voor de zekerheid vragen we een onafhankelijke partij om een extra controle te doen", aldus Woonbron.