De Tesla Model 3 is de vaakst afgekeurde auto bij de Duitse TÜV-keuring. Van de 111 gekeurde automodellen eindigde de elektrische auto helemaal onderaan. Dat betekent echter niet dat de Model 3 een onbetrouwbare auto is.
Voor het TÜV-rapport 2024 zijn in totaal ruim tien miljoen algemene inspecties geëvalueerd, die in grote lijnen identiek zijn aan onze apk-keuring. Daarbij is onder meer gekeken naar het gemiddelde uitvalpercentage, dat wil zeggen welk percentage van de honderd auto’s van dit model niet door deze keuring komt. De cijfers zijn onthuld door het Duitse blad Autobild.
Uit het rapport blijkt dat van de twee tot drie jaar oude gebruikte auto’s – dat zijn de auto’s die voor de eerste keer een verplichte keuring moeten ondergaan – de Tesla Model 3 de allerlaatste plaats bezet. Maar liefst 14,7 procent van de gekeurde Models 3 kwam niet door de TÜV. De een na laatste plaats wordt bezet door de Dacia Logan. Van dat model kwam 11,4 procent niet in een keer door de TÜV. Het gemiddelde afkeurpercentage in deze leeftijdsgroep bedraagt 5,7 procent.
Dat betekent echter niet direct dat de Tesla Model 3 een zeer slechte auto is. De auto heeft echter een paar zwakke punten waar meer elektrische auto’s gevoelig voor zijn. De Model 3 werd vooral afgekeurd op de wielophanging en remschijven. Het hoge gewicht van dit soort elektrische voertuigen ligt ten grondslag aan de problemen met het onderstel en de afkeur op de remschijven komt doordat de Model 3 - net als andere elektrische auto’s - remenegie terugwint met de motor. Op de lange termijn leidt het onregelmatige gebruik van de remmen ertoe dat de schijven kunnen roesten.
Desondanks hebben andere merken met elektrische modellen minder last van deze problemen. De Renault Zoe staat bijvoorbeeld bovenin in het middenveld en de VW e-Golf staat op de gedeelde vierde plaats onder alle auto’s van twee tot drie jaar met een uitvalpercentage van slechts 2,6 procent. De overall winnaar in deze leeftijdscategorie was de niet-elektrische Volkswagen Golf Sportsvan. Slechts twee van de honderd geteste Sportsvans kwam niet in één keer door de keuring. Niet alle elektrische auto’s zijn opgenomen in het rapport omdat van een aantal modellen geen representatief aantal keuringen heeft plaatsgevonden.