Zo'n 200 jaloerse Chinese Tesla-eigenaren hebben zich zaterdag verzameld bij Tesla-winkels en distributiecentra om geld terug te eisen nadat Tesla de prijzen uit het niets aanzienlijk heeft verlaagd. De eigenaren vinden dat ze te veel betaald hebben voor hun auto.

De Amerikaanse automaker verlaagde de prijs van de Tesla Model Y en Tesla Model 3 vrijdag voor de tweede keer in drie maanden, en dat heeft geleid tot onvrede bij kopers die daarvóór een Tesla hebben gekocht. Ten opzichte van september, zijn de prijzen tussen de 13 en 24 procent gedaald.

Volgens analisten heeft Tesla de prijsverlaging doorgevoerd in verband met tegenvallende resultaten in december, maar hadden veel consumenten niet gedacht dat een mogelijke tweede verlaging zo ingrijpend zou blijken.

Een ontevreden klant was zich ervan bewust dat prijsverlagingen normaal zijn voor autobouwers om zo van overgebleven inventaris af te komen, maar omdat Tesla zonder dealers werkt en een transparante prijslijst hanteert, houdt hij er een bittere nasmaak aan over. 'Zo hoort het niet', zei Tesla-eigenaar Zhang uit Shanghai. Zhang kocht zijn Tesla tegen het einde van 2022 en was met name gefrustreerd over hoe abrupt de verlaging kwam en het gebrek aan uitleg vanuit Tesla.

Eender hoe, Tesla is niet van plan om kopers te compenseren die een auto kochten voordat de prijs omlaag ging, zo stelt de Chinese tak van het bedrijf tegen Reuters.