Een onaangename verrassing voor sommige leaserijders: zij moeten halsoverkop hun auto inleveren. Mobiliteitsbedrijf Car Driver Deals (CDD) uit Maasbracht zou in financiële problemen zitten, waardoor grote verhuurbedrijven die eigenaar zijn van de auto's die terughalen. Een deel van de klanten heeft echter duizenden euro's voor het gebruik van de auto vooruitbetaald. Auto's worden soms zonder medeweten van de leaserijders opgehaald, met de persoonlijke eigendommen er nog in.

De auto's die CDD aan haar leaseklanten meegeeft, zijn geleverd door verschillende grote verhuurbedrijven als Avis, Sixt, Alcredis, Autohopper, Enterprise, Multilease en Alphabet.

"Momenteel rijdt u in een auto, die u ter beschikking is gesteld door Car Driver Deals. Alcredis Finance is echter de eigenaar van de auto. Aangezien Car Driver Deals haar contractuele (betalings-) verplichtingen aan ons niet nakomt, zult u uw auto moeten inleveren", staat in een mail die aan een zzp'er is gestuurd en waar RTL Z inzage in heeft gehad.

De ondernemer heeft inmiddels een inleverafspraak gemaakt voor komende week. "Maar ik weet nog niet wanneer ik weer een nieuwe auto krijg", zegt zij.

Andere gedupeerden melden dat de auto gewoon door bijvoorbeeld Sixt is weggehaald, terwijl de eigendommen er nog in lagen. "Die kan ik later ophalen." Bij sommige maatschappijen zijn de auto's voorzien van track and trace, waardoor de locatie bekend is.

Car Driver Deals heeft bijna 3000 auto's van 50 bedrijven in haar wagenpark. CDC is onderdeel van Atvangarde BV. Met dat bedrijf hebben Alcredis en andere autoleveranciers alle contracten ontbonden. Onduidelijk is hoeveel auto's er nu moeten worden ingeleverd. Er zouden volgens klanten minstens honderden leaserijders gedupeerd zijn.

Car Driver Deals is net als het hoofdkantoor van het moederbedrijf telefonisch onbereikbaar. Het bedrijf reageerde niet direct op gemailde vragen van RTL Z.

Klanten die het bedrijf mailen krijgen een standaard antwoord dat ook op de website van het bedrijf is gezet. "Afgelopen dagen werden wij plotseling geconfronteerd met een subjectief mediabericht waarin bewust zonder wederhoor naar ons verwezen zou worden. Een klein aantal leveranciers heeft als reactie hierop zonder juridische grondslag en zonder voorafgaand overleg besloten auto's op te gaan halen bij onze klanten."

Het bericht gaat verder: "Graag hadden wij onze klanten vooraf geïnformeerd en vervanging geregeld. Wij begrijpen dat dit een enorme impact heeft op de betreffende klanten en betreuren dit ten zeerste."

Car Driver Deals is naar eigen zeggen momenteel druk aan het zoeken naar een oplossing voor de betrokkenen. Het aangaan van nieuwe deals is tijdelijk niet mogelijk, zo staat in de mail en op de site.

Het bedrijf is waarschijnlijk in ieder geval nog niet failliet, want er staat geen melding over CDD in het insolventieregister.

Op de Facebookpagina van het bedrijf laten verschillende klanten weten de dupe te zijn. "We slapen er allemaal niet meer van. Het gaat hier om 4 personen, we kijken continu of onze auto's er nog staan, waar we mee werken, kinderen ophalen van school. Kom met een reactie en oplossing en reageer op onze mail", zegt iemand.

"Via mail en telefonisch kunnen we geen contact krijgen. De auto is weggehaald door de verhuurder", zegt een ander.

Er is ook een speciale website voor gedupeerden en een een eigen besloten Facebookpagina opgezet, met 16.000 leden. Daar is een bericht van Jan en Geert Golsteijn, directie van Atvangarde, doorgeplaatst. Het bedrijf is in gesprek met investeerders, zo stellen Golsteijn's,

"We zijn in een vergevorderd stadium met investeerders die bereid zijn om te helpen bij het herstellen van de overeenkomst die de klant is aangegaan met Car Driver Deals. Met hun investeringen willen ze een internationaal wagenpark opbouwen en beschikbaar stellen voor de klanten van Car Driver Deals die al in een auto aan het rijden zijn maar ook voor klanten die nog een auto geleverd moeten krijgen en al een betaling hebben gedaan."

Het bedrijf vraagt klanten kalm te blijven. "U kunt ons vooral helpen door niet te panikeren en chaos te veroorzaken. Ook als een faillissement onvermijdelijk is zal de zoektocht naar oplossingen onverminderd voortgaan."

In het bericht steekt de directie de hand in eigen boezem. Ze heeft gefaald in haar beleid en de leveranciers van de auto's moeten betalen. Het bedrijf zou ook te snel gegroeid zijn.

"We hadden eerder en betere beslissingen moeten nemen. Ook hadden we eerder op de rem moeten gaan staan qua online campagnes om de sterke groei van het aantal klanten af te remmen....Verder hadden we minder aandacht moeten geven aan de omzet en meer aandacht aan de inkoop...."

Het bedrijf adviseert klanten wiens auto wordt meegenomen om op het innameformulier te zetten dat dat onder protest wordt gedaan.