Een op de drie Nederlandse autobezitters kreeg in 2017 ten minste één snelheidsboete. Onder particulieren werden jonge autobezitters relatief vaker bekeurd dan oudere autobezitters. Dat blijkt uit het onderzoek Snelheidsboetes: de bekeurden in beeld, van het CBS.
Filmpje

Van de ruim 9 miljoen Nederlandse personenauto’s die (een deel van) 2017 op de weg waren, werden er 2,9 miljoen bekeurd voor één of meer snelheidsovertredingen. Samen werden zij 5,8 miljoen keer bekeurd voor te snel rijden.

Van de particuliere autobezitters was het aandeel dat ten minste één keer bekeurd werd voor een snelheidsovertreding hoger onder jongeren dan onder ouderen. Van de 19-jarige autobezitters werd 37,6 procent bekeurd in 2017. Van de auto’s van 80-plussers had 17,9 procent minstens één bon. Autobezitters van 18 jaar werden minder vaak bekeurd dan autobezitters van 19 jaar. Mogelijk heeft dit ermee te maken dat jongeren pas een auto kochten na hun 18e verjaardag en daarom slechts een deel van het jaar op de weg waren.

De auto’s op naam van jongeren werden naar verhouding niet alleen vaker bekeurd, bij snelheidsbekeuringen lag de gemiddelde overschrijding van de maximumsnelheid ook hoger dan bij ouderen. 18-jarigen overschreden de limiet met gemiddeld 9,7 kilometer per uur, 80-plussers met gemiddeld 7,1 kilometer per uur.

In 2017 werd van alle personenauto’s op benzine 28 procent één of meermaals bekeurd voor te hard rijden. Plug-in hybrides werden naar verhouding het vaakst bekeurd, 63 procent van de auto’s van dit type kreeg minimaal één bekeuring. Ook van de diesels (46 procent) en volledig elektrische voertuigen (45 procent) werd een relatief groot deel bekeurd.

Personenauto’s op naam van een bedrijf werden naar verhouding vaker bekeurd voor te hard rijden dan auto’s van particulieren. Van alle auto’s van particulieren werd 31 procent één keer of vaker bekeurd in 2017, van de bedrijfsauto’s 35 procent.

Van de dertig meest voorkomende automerken kregen Audi’s het vaakst een boete (48 procent), gevolgd door BMW (46 procent), Land Rover, Volvo (beide 45 procent). Laag daarentegen was het percentage bekeurde personenauto’s van de merken Daewoo, Daihatsu (beide 20 procent) en Suzuki (22 procent). Ook de hoogte van de snelheidsoverschrijding verschilt per merk. Porsches overschreden de snelheidslimiet met 9,3 kilometer per uur het meest. Daihatsu had de lichtste snelheidsoverschrijding binnen de top 30 (7,4 kilometer per uur te hard). Buiten de top 30 meest voorkomende merken valt Tesla op, waarvan er in Nederland bijna 9 duizend zijn. Hiervan kreeg ongeveer drie kwart minstens één snelheidsboete in 2017.

Dit nieuwsbericht bevat een selectie van de resultaten van het onderzoek Snelheidsboetes: de bekeurden in beeld. Voor dit onderzoek in het kader van verkeersveiligheid werden verschillende databronnen gecombineerd: data over snelheidsbekeuringen van het Centraal Justitieel Incassobureau, voertuiginformatie van de Rijksdienst Wegverkeer en jaarkilometrages die het CBS heeft berekend op basis van tellerstanden van RDW. Het onderzoek heeft alleen betrekking op snelheidsboetes voor Nederlandse personenauto’s die bekeurd zijn in het kalenderjaar 2017.