hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 18:00 - 74300 artikelen - nu online 43 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


games & computers - games & computers - games & computers


[1]

Overclock

18-09-11 12:48:49 - Quote! - @lucb1e
lucb1e
Erelid


WMRindex: 381
OTindex: 2.139
T S
Iedereen heeft het altijd over het overklokken van de CPU, maar heeft het echt nut?
Ik heb een Intel Q9400, dat is een Quadcore die native op 2.66GHz loopt (FSB 333, multiplier 8 iirc), maar ik heb 'm ondergeklokt naar een FSB van 300 (2.4GHz) gewoon omdat ik de kracht nooit nodig heb. Ik merk er zo goed als niks van in games, voor zover ik die speel, en de enige tijd dat ik volle rekenkracht gebruik is bij het kraken van md5 hashes of het analyseren van redelijk grote hoeveelheden data (zegmaar 1x per maand dat ik dat doe). Ik heb ook een tijd BOINC gebruikt, een programma waarmee je rekenkracht 'doneert' aan wetenschappelijke projecten, maar ik kan eigenlijk geen project ontdekken waar duidelijk staat "en dit bereiken we door jullie rekenkracht" dus daar ben ik ook mee gestopt.

Dus, waarom kopen mensen Core i7's en gaan 'm dan nog over lopen klokken? Merken jullie zo'n verschil dat het waard is om de CPU minder lang mee te laten gaan? Of is het gewoon voor de kick en het kunnen zeggen "mijn cpu is sneller dan de jouwe, noob!"?

18-09-11 14:44:47 - Quote! - @Silvan
Silvan
Senior lid

WMRindex: 222
OTindex: 944
uhmm ik heb echt geen idee waar je het over hebt hahah:nee

18-09-11 22:20:39 - Quote! - @lucb1e
lucb1e
Erelid


WMRindex: 381
OTindex: 2.139
T S
Uhm waarom reageer je dan als ik vragen mag :P

18-09-11 22:52:51 - Quote! - @Silvan
Silvan
Senior lid

WMRindex: 222
OTindex: 944
@lucb1e: omdat ik best benieuwd is wat dat allemaal uitmaakt
En omdat ik bijna een avatar kan :jeej

19-09-11 17:44:58 - Quote! - @lucb1e
lucb1e
Erelid


WMRindex: 381
OTindex: 2.139
T S
Ohja je moet hier 1000 posts hebben voor een avatar... Ik heb 'm nou al zolang dat ik dat vergeten was xD
Vind het wel een beetje onzin, 1000 posts voor een feature die op alle andere fora wel gewoon kan, maargoed daar ga ik niet over :P

Als je wil weten wat overklokken is: Google.

19-09-11 20:11:01 - Quote! - @Silvan
Silvan
Senior lid

WMRindex: 222
OTindex: 944
@lucb1e: Overklokken (Engels: overclocking) is het verhogen van de kloksnelheid, oftewel het sneller laten werken van computeronderdelen dan binnen de specificatie (en garantie) van de fabrikant.  ;)

Got It :P

07-10-11 09:36:33 - Quote! - @Frostbite
Frostbite
Erelid


WMRindex: 472
OTindex: 3.311
@Silvan: Je pompt gewoon je PC een beetje op tot gevaarlijke hoogstes zodat ie sneller loopt :P

07-10-11 10:21:35 - Quote! - @FrankB
FrankB
Oudgediende


WMRindex: 179
OTindex: 13.577
@Silvan: als je er geen verstand van hebt, niet reageren.. is tegen de regels, ookal mag je bijna een ava!@lucb1e: overklokken.. het werkt.. underclocking.. werkt niet echt ;)

ik heb alleen ervaring met het overclockenvan mijn videokaart, waar ik tot 2x de standaard-snelheden kan behalen(merkbaar betere graphics),

1 ding moet ik er wel bij zeggen: grote kans dat je systeem instabiel word, en je je hardware kapot maakt door hoge temperaturen.. en helaas valt het buiten de garantie :(

07-10-11 10:21:35 - Quote! - @FrankB
FrankB
Oudgediende


WMRindex: 179
OTindex: 13.577
---

07-10-11 16:24:44 - Quote! - @debestenaar
debestenaar
Senior lid


WMRindex: 655
OTindex: 353
nou heel simpel. als je een i7 koopt, maar geen i8 kan betalen, maar toch de nieuwste spellen wil kunnen spelen op een hoge resolutie en goede graphics, dan laat je hem overklokken.
sommige mensen doen het voor de mooie graphics van een spel, en die doen meestal ook overklokken.

15-11-11 20:39:07 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
heb dit eens met een videokaart gedaan, je merkt er niks van en het word alleen maar heet = meer stroom
Heb het trouwens ook niet nodig, ik doe niks bijzonders met mijn computer behalve words, internet, en MSN-gesprekken.

18-11-11 14:02:23 - Quote! - @FrankB
FrankB
Oudgediende


WMRindex: 179
OTindex: 13.577
ik heb een triple-core CPU in mijn systeem hangen, met een ge-unlockte 4e core,
de originele 3 cores draaien op 2.1 ghz
de 4e core draait op ...........1 ghz

de 4e core word alleen gebruikt voor paint/kladblok, en andere lichte programmaatjes, zodat ik mijn 3 goede cores kan gebruiken voor de zware games/programma's ok

waarom? omdat het kan, het werkt, en het werkt fijner als gamen op 2 en een halve core :P en nee, ik heb er geen goede redenen voor ok
vreet niet zo heel veel stroom meer, en de koeling in mijn kast word bnnenkort nog verbeterd, dus ook geen probleem..

21-11-11 15:02:41 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
overklokken is eigenlijk het beter maken van je cpu door er wat meer stroom op te zetten, maar doe dat niet als je er geen verstand van hebt want hij is binnen de kortste keren kapot:ja

26-11-11 23:54:42 - Quote! - @FireStorm
FireStorm
Senior lid

WMRindex: 162
OTindex: 297
Overklokken is slecht, niet doen.

28-11-11 11:35:31 - Quote! - @FrankB
FrankB
Oudgediende


WMRindex: 179
OTindex: 13.577
@FireStorm: onderbouwing?

Overclocken is niet slecht,
dat jij slechte ervaringen hebt, komt waarschijnlijk omdat je iets niet goed deed..
mijn systeem draait al bijna een jaar met 4 cores ipv de 3 die ik origineel had, en ik leef nog steeds :)
-------------------------------------------
voor zowel CPU, GPU als RAM overclocking is 1 regel:
hoe verder je overclocked, hoe meer energiegebruik, en dus meer warmte-productie,
en dus, goed blijven coolen.. lukt dat niet met cooling-fans, stap dan over op vloeistofkoeling :ja stukje duurder, maar ik denk dat dat het meer dan waard is :ja

29-11-11 16:35:40 - Quote! - @FireStorm
FireStorm
Senior lid

WMRindex: 162
OTindex: 297
@FrankB

Met overclocken beschadig je de componenten alleen maar sneller, dus gaat ze minder lang mee. Ook ondanks je ze goed koelt. Ook vervalt de garantie bij veel GPU's, CPU's zodra je overclockt, dus mensen, niet doen! :)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven